Senaste nytt

Istanbul New Airport - öppnar 6 April 2019?

Brandten

Medlem
Eller bränna lite poäng kanske.
87a3d225fbbc2b5370f484c076eacf92.jpg
 

Mikeswe

Medlem
Har en multicity resa med TK:

7/3 BOG-IST
8/3 IST-GOT

5/4 LIS-IST
5/4 IST-BOG

Känns som returen 5/4 kanske inte var rätt dag att åka med TK.

Nedan damp ner i mailboxen idag:


upload_2019-3-11_21-45-19.png


I mailet fanns en "old flight information", men ingen "new" ;) .. När jag gick in och kollade min bokning via TKs hemsida, så är den gamla bokningen helt borttagen, och man har lagt en bokning med LIS-IST (5/4), med anslutning IST-BOG 5 dagar senare (10/4).. Fick precis tag i TK kundtjänst, och dom bekräftade att jag har kvar min bokning LIS-IST den 5/4, sedan kommer dom INTE kunna erbjuda mig en anslutning den 5/4, utan först den 10/4, dvs. 5 dagar väntan i Istanbul (kanske medans dom bygger färdigt nya terminalen?).

Fick 3 alternativ:
1.) Vänta i istanbul 5 dagar, och isåfall stå för kostnader för hotell mm.
2.) Avboka hemresan som bokades för 6 månader sedan
3.) Åka till biljettkontoret i Lissabon och hoppas dom kan lösa det

Känns som det blir totalkaos med minimal insats för passagerarna .. Antar att det är fler än jag som stött på detta idag? Någon som har annan erfarenhet med kundtjänsten i dag(arna), eller blivit erbjuden andra alternativ?
 

Tockstew

Medlem
Ujuj, så tröttsamt. Om jag inte tar fel så kan de väl dock agera så som de gör när de informerar viss tid innan (kommer inte ihåg tiden).
 

Mikeswe

Medlem
Ujuj, så tröttsamt. Om jag inte tar fel så kan de väl dock agera så som de gör när de informerar viss tid innan (kommer inte ihåg tiden).

Även om det även är hemresan? Antar att Turkiet = inga regler? ;) .. har åkt med TK mycket, och tycker dom brukar ha bra service, men i detta fallet känns det inte ok.. det blir ju lätt ganska mycket dyrare att försöka fixa en enkel hemresa i business till Colombia ett par veckor innan..
 

ekf

Medlem
Även om det även är hemresan? Antar att Turkiet = inga regler? ;) .. har åkt med TK mycket, och tycker dom brukar ha bra service, men i detta fallet känns det inte ok.. det blir ju lätt ganska mycket dyrare att försöka fixa en enkel hemresa i business till Colombia ett par veckor innan..
Är det bokat som en open jaw eller som två enkelbiljetter?
Enligt EU-reglerna så har du rätt att bli ombokad till något lämpligt. Tyckte jag läste i någon tråd att Turkiet (eller om det var Turkish) som åtagit sig att följa de reglerna dessutom...
Om inte annat så borde väl pengarna tillbaka och helt ny biljett bli billigare än en ensam enkelbiljett?

Edit: Missade att utresedatumet redan varit, då blir det kanske lite knivigare
 

Mikeswe

Medlem
Är det bokat som en open jaw eller som två enkelbiljetter?
Enligt EU-reglerna så har du rätt att bli ombokad till något lämpligt. Tyckte jag läste i någon tråd att Turkiet (eller om det var Turkish) som åtagit sig att följa de reglerna dessutom...
Om inte annat så borde väl pengarna tillbaka och helt ny biljett bli billigare än en ensam enkelbiljett?

Edit: Missade att utresedatumet redan varit, då blir det kanske lite knivigare

Det låter ju lovande, ja hoppas verkligen detta gäller dom med (eftersom jag flyger hem ifrån Lissabon så är det ju fortfarande EU regler tänker jag?) .. dom borde väl kunna boka om också via telefon? Hänvisa till att springa på lokala biljettkontoret är ju lite dåligt. Även om
man flyger tillbaka därifrån så har jag ju inte direkt planerat att hänga där så mycket innan.

Kollade nu ikväll och verkar ju finnas t.ex. TK flighter till Miami sedan byte i MIA med AV.

Sitter helst inte en transatlantic flight på AV utan service.

Antar att det säkerligen är högtryck på kundtjänsten nu för dom som flyger omkring dessa datum.. väntade nästan en timme i kö.. kan ju tänkas att dom får lite nya direktiv närmsta dagarna också, kanske?..

Biljetten är bokad via multi-city bokningen på TKs hemsida (är väl troligen samma regler som open-jaw då? ). Kanske skiljer sig i regler då?
 

rlager

Medlem
Fick mail från Turkish idag angående min bokade resa i april. Enligt flygbolaget sker bytet till nya flygplatsen den 6 april.

"Dear Esteemed Customer,

The Great Move is beginning! We would like to kindly remind you that as of April 6th, 2019, 14:00, all our flights planned for Ataturk Airport (IST) will be conducted from our new home, Istanbul Airport (IST). Have a nice flight!"
 

Mikeswe

Medlem
“The great move” för min del har startat mer som “The great delay”.

Numera påstår TK att p.g.a. Flygplatsbytet så kommer man inte kunna erbjuda flyg med anslutning i Istanbul ifrån Lissabon till Bogotá förrän 16/4.. (ursprunglig bokning med
flyg 4/4 med anslutning samma natt).

Tidigare har dom kunnat erbjuda flyg Istanbul-Bogota emot att jag stannar 6 nätter på egen bekostnad 4/4 till 10/4..

Enligt samtal med kundtjänst 12/3 lovade dom mig att få byta till alternativt Star Alliance bolag pga den långa väntetiden om jag tog mig till Landvetter (närmsta biljettkontor därifrån jag befann mig) så snart som möjligt.

Detta blev ett par timmars resa per väg.

Väl där möts man av Turkish kanske mest vältalige och ohjälpsamma station manager som verkar älska att totalt förneka saker och som absolut inte tyckte att detta är flygbolagets fel eller ansvar och att jag borde tänka på stackars TK?..de erbjöd inte ens några alternativ med TK.

Delvis håller jag med, inte helt och hållet Turkish fel, men är inte deras ord något värt? Det är väl knappast mitt fel som passagerare heller?

Dessutom pågår väl inte flytten 12 dagar?.. Känns som Türken-airlines använder detta som ett fullgott själ till att boka om passagerare som man vill och som passar dem utan att ta något eget ansvar.. en vecka, två veckor, tre .. hur länge får egentligen ett bolag skjuta upp en resa ? Finns det ingen bortre gräns?

Ringde till kundtjänsten efter mitt mindre trevliga möte med station manager på landvetter och då säger man att man lagt in en notis ifrån Landvetter att man där meddelat att det inte går att byta till alternativt *A bolag, och således säger kundtjänsten att de inte längre kan erbjuda det alternativet!.. Dvs resan till Landvetter var inte bara i onödan utan verkar satt käppar i hjulet för all framtid avseende ombokning med annat bolag.

3 gånger har dom enligt ök nu försökt boka mig på standby med TK flighter den 2/4 (2 dagar innan min ursprungliga bokning), men vips på natten ändras bokningen igen till 4/4 med connection 10/4..

Jag kommer framåt alltid att relatera “the great move” till “the great chaos”.. Turkish customer service har visat sig vara NOLL och mindre värd åtminstone fram till skrivande stund ..

Känns som man borde utnyttja sista möjligheten och avboka skiten.
 
Toppen