Det beror mycket på vilken typ av resa det är. Vi var under många år riktiga fotonerdar. Innan barnen kom reste vi ännu mer och hade alltid med oss en ryggsäck var med fotogrejor. Inklusive tripod och 25 rullar film. När barnen kom blev det mer saker att släpa på och då blev det oftast en kompakt digitalkamera på kortare resor och en uppsättning "proffsgrejor" på längre resor.
Dagens fantastiska kameror på telefonerna har hjälpt oss mycket. Luren är alltid med så det allra flesta bilder tas med en iPhone 6. Landskapsbilder, etc. blir i stort sett lika bra som med proffsutrustningen. Den stora skillnaden är vid action och även på längre avstånd. När barnen spelar fotboll eller tennis sitter jag på kanten med ett Canon IS 100-400 (blir 160-640). Bilderna blir galet bra och skarpa vid hyfsat ljus. Vid surfbilder eller längre avstånd är mobilkameran även för dålig. Då är man iofs 50-100 meter bort.
Vid en tremånaders resa med hela familjen i Mexico Dec-Feb 2014-2015. hängde proffsgrejorna med. Då är det värt det. Men de flesta bilderna tas ändå med kameran för den har man alltid med. Vi tar även med ett 17-40 L, ett 28-135 IS samt en tripod. Tar lite plats, speciellt 100-400, men det är värt det på längre resor när man kanske bor flera veckor i taget på ett ställe. Kör man en "backpackingresa" så tar proffsgrejorna alldeles för mycket plats.
Jag använder numera iphone 6 till ca 98% av bilderna och tar med en Macbook Air och en ipad för bearbetning. Tar inte ens med SLR de tre månaderna jag är vid sommarstället. Eftersom video med luren numera är HD och av bra kvalitet så blir det ofta video. Action med en iPhone 6 är inte bra men jag tycker man jobbar runt det rätt bra med att ta HD video istället och komplettera med någon bild.
Visa bifogad bild 38756