Senaste nytt

iPhone som resekamera?

Duger mobilen som resekamera?

• Ja, bildkvalitén är helt acceptabel.

Votes: 30 68,2%
  • Nej, en systemkamera är att föredra trots riskerna.

Votes: 14 31,8%

• Total voters
    44
Eftersom jag inte har något stort intresse av fotografering, så duger mobilkameran utmärkt för mig. Är det en så stor skillnad mellan en bättre mobilkamera, och en riktig kamera opererad av någon som inte har någon vidare idé av vad han/hon gör?

Eftersom jag inte har något stort intresse av fotografering, så duger mobilkameran utmärkt för mig. Är det en så stor skillnad mellan en bättre mobilkamera, och en riktig kamera opererad av någon som inte har någon vidare idé av vad han/hon gör?
Nja skulle jag säga, beror som sagt på, men om du fotar:
- i bra ljus
- inte har snabba förlopp
- inte är intresserad av att redigera dina bilder
- tittar på bilder bilder på skärmen/inte förstorar/trycket bilder till större än ett a5

tror jag att en modern mobiltelefon är ett lämpligt alternativ.

Är det forfarande Lumia 1020 som är herre på täppan eller har det kommit någon ny smartphonekamera som piskar den?

Är det en så stor skillnad mellan en bättre mobilkamera, och en riktig kamera opererad av någon som inte har någon vidare idé av vad han/hon gör?

Jag skulle svara JA på den frågan, de blir fortfarande mycket bättre, men att under de förhållanden @flum beskriver nedan så kan det bli tillräckligt bra med en mobilkamera.

Nja skulle jag säga, beror som sagt på, men om du fotar:
- i bra ljus
- inte har snabba förlopp
- inte är intresserad av att redigera dina bilder
- tittar på bilder bilder på skärmen/inte förstorar/trycket bilder till större än ett a5

tror jag att en modern mobiltelefon är ett lämpligt alternativ.

Som en klok fotograf sa en gång " the best camera is the one you have with you" Jag övergav min mobilkamera för cirka en månad sedan. Ersätte den med en panasonic gx7 och 20mm pancake lens. Den är väldigt smidig att ta med! Jag ångrar att jag inte gjorde detta mycket tidigare!

Gått från EOS 7D till Sony Nex-7 till iPhone 6 bara för att jag tycker det är så j-a mögigt att släpa på prylarna. Som skrivits tidigare s är ju en riktig kamera att föredra framförallt när det är kort om ljus och zoom ska vi inte prata om men för för mina semesterbehov i soliga trakter är den helt ok, gör fotoböcker i A3-format som blir så bra att jag inte kan motivera mig att släpa på riktiga saker.

Tycker själv att kvalitén blir fullt duglig med mobilen med den stora fördelen också att den går att ha i fickan.

Mitt svar får bli 'mu' - det är "Ja, bildkvalitén är helt acceptabel." och "Nej, en systemkamera är att föredra trots riskerna."

Brukar ta en del bilder med mobilen, just nu en LG G3, den har en bra kamera, men vill byta upp mig till en nyare Samsung. Sedan får den lille Olympus E-PEN5 följa med - objektiven har bra skärpa och så, men det blir lite klumpigt. Dock, det är nog så bra resekamera då den är relativt liten och smidig. Men, så tar jag även till den lilla smidigare Olympus TG-2; det blir oftast den som får arbeta i och med att den har bra skärpa under dåliga ljusförhållanden, som ombord ett flygplan när det börjar bli mörkt ute ... den har dessutom en del bra programvara installerad som gör att vi kan lite roligare bilder och de bilder som vi tagit under vatten har blivit riktigt bra.

Ungefär hur det brukar bli:
- Ombord, bilder på inredning och det som serveras: mobilkameran och Olympus TG-2
- När det är lte mer gott om tid att "rigga", oftast utomhus: Olympus E-P5
- Arkitektur och inredning: E-P5!
- Snabba bilder som inte behöver ha så värst hög kvalitet: mobilen!
- Snabba bilder, som behöver vara lite bättre: Olympus TG-2:an (går utmärkt att ha den i bakfickan)
- Bilder med någon kul effekt: TG-2...
- På stranden, oländig terräng, under vattnet, dåligt väder: Olympus TG-2
- På restaurang: mobilen, men TG-2 vinner oftast här också ...

P.S. En liten förklaring av begreppet 'mu': The Japanese Word, Mu, by Robert Pirsig

Det beror mycket på vilken typ av resa det är. Vi var under många år riktiga fotonerdar. Innan barnen kom reste vi ännu mer och hade alltid med oss en ryggsäck var med fotogrejor. Inklusive tripod och 25 rullar film. När barnen kom blev det mer saker att släpa på och då blev det oftast en kompakt digitalkamera på kortare resor och en uppsättning "proffsgrejor" på längre resor.

Dagens fantastiska kameror på telefonerna har hjälpt oss mycket. Luren är alltid med så det allra flesta bilder tas med en iPhone 6. Landskapsbilder, etc. blir i stort sett lika bra som med proffsutrustningen. Den stora skillnaden är vid action och även på längre avstånd. När barnen spelar fotboll eller tennis sitter jag på kanten med ett Canon IS 100-400 (blir 160-640). Bilderna blir galet bra och skarpa vid hyfsat ljus. Vid surfbilder eller längre avstånd är mobilkameran även för dålig. Då är man iofs 50-100 meter bort.

Vid en tremånaders resa med hela familjen i Mexico Dec-Feb 2014-2015. hängde proffsgrejorna med. Då är det värt det. Men de flesta bilderna tas ändå med kameran för den har man alltid med. Vi tar även med ett 17-40 L, ett 28-135 IS samt en tripod. Tar lite plats, speciellt 100-400, men det är värt det på längre resor när man kanske bor flera veckor i taget på ett ställe. Kör man en "backpackingresa" så tar proffsgrejorna alldeles för mycket plats.

Jag använder numera iphone 6 till ca 98% av bilderna och tar med en Macbook Air och en ipad för bearbetning. Tar inte ens med SLR de tre månaderna jag är vid sommarstället. Eftersom video med luren numera är HD och av bra kvalitet så blir det ofta video. Action med en iPhone 6 är inte bra men jag tycker man jobbar runt det rätt bra med att ta HD video istället och komplettera med någon bild.

surf.jpg

Som en klok fotograf sa en gång " the best camera is the one you have with you" Jag övergav min mobilkamera för cirka en månad sedan. Ersätte den med en panasonic gx7 och 20mm pancake lens. Den är väldigt smidig att ta med! Jag ångrar att jag inte gjorde detta mycket tidigare!
Även jag kör med en GX7 med pannkaksobjektivet. Den ger riktigt bra bilder i förhållande till storlek och vikt. Vid speciella resor tar jag även med mig Voigtländer-objektivet.

Toppen