Senaste nytt

iPhone 6/6+ från USA

FlyingFire

Medlem

Andreas Q

Medlem
Om man köper rätt modell, dessa modeller fixar LTE i Sverige och USA:

iPhone 6
Model A1586 (GSM)
Model A1586 (CDMA)
iPhone 6 Plus
Model A1524 (GSM)
Model A1524 (CDMA)

Dessa fixar LTE i USA men ej Sverige.

iPhone 6
Model A1549 (GSM)
Model A1549 (CDMA)
iPhone 6 Plus
Model A1522 (GSM)
Model A1522 (CDMA)
Fast där är jag inte helt säker på att jag håller med dig.

De Svenska operatörerna använder LTE band 3,7,8,20. Tre använder dessutom i liten skala band 38 vilket är det enda band som inte stöds av samtlige Iphone 6 oavsett modellnummer om jag har förstått det rätt..
 

FlyingFire

Medlem
Fast där är jag inte helt säker på att jag håller med dig.

De Svenska operatörerna använder LTE band 3,7,8,20. Tre använder dessutom i liten skala band 38 vilket är det enda band som inte stöds av samtliga Iphone 6 oavsett modellnummer om jag har förstått det rätt..

Det kan mycket möjligt vara sant, den enda erfarenheten jag har av internationellt användande av iPhones berör min 5s (A1457) som inte fungerade i USA. Så mitt problem var ju omvänt.

Men om det stämmer med de band du nämner borde det ju vara tämligen riskfritt att köpa en iPhone 6/6+ i USA. =)

(Och bandinformationen, om den stämmer är ju nyckeln i det hela, så big up att du redovisade den!)
 

NiNE

Medlem
Men om det stämmer med de band du nämner borde det ju vara tämligen riskfritt att köpa en iPhone 6/6+ i USA. =)

(Och bandinformationen, om den stämmer är ju nyckeln i det hela, så big up att du redovisade den!)

Som jag nämnde i min tidigare post så finns det, oavsett band och frekvenser, fortfarande en risk att telefonen blir låst av den utgivande operatören, trots att telefonen är köpt olåst. Så "tämligen riskfritt" är det inte i min mening.
 

Andreas Q

Medlem
Som jag nämnde i min tidigare post så finns det, oavsett band och frekvenser, fortfarande en risk att telefonen blir låst av den utgivande operatören, trots att telefonen är köpt olåst. Så "tämligen riskfritt" är det inte i min mening.

Du får gärna förklara hur det går till. Jag har aldrig sett, hört eller läst att det skulle ha inträffat. Är ditt IMEI listat som olåst så har jag svårt att se att det skulle vara tillåtet att helt plötsligt låsa det i efterhand.
 
M

Monkey_Class

Guest
Du får gärna förklara hur det går till. Jag har aldrig sett, hört eller läst att det skulle ha inträffat. Är ditt IMEI listat som olåst så har jag svårt att se att det skulle vara tillåtet att helt plötsligt låsa det i efterhand.

+1
 
Du får gärna förklara hur det går till. Jag har aldrig sett, hört eller läst att det skulle ha inträffat. Är ditt IMEI listat som olåst så har jag svårt att se att det skulle vara tillåtet att helt plötsligt låsa det i efterhand.

Det beror ju på var i US du köper den. Går du in i en Apple Store och köper en olåst utan kontrakt så är den ju inte köpt av någon operatör och då kan den inte låsas i någon framtida uppdatering.

Vad man däremot bör tänka på är att grantin kan bli lite si å så. Det kan vara svårare att få (gratis) service på en lur inköpt i ett annat land än det man lämnar in den i.

Å så självklart är det svårt att dra momsen på den om man har de möjligheterna.
 

NiNE

Medlem
Du får gärna förklara hur det går till. Jag har aldrig sett, hört eller läst att det skulle ha inträffat. Är ditt IMEI listat som olåst så har jag svårt att se att det skulle vara tillåtet att helt plötsligt låsa det i efterhand.

Absolut, jag kan göra ett försök i alla fall. Jag var i USA vid släppen av både iPhone 5 och 5s/c, och fick samma information vid båda tillfällen. Jag pratade med Apples personal i flertalet Apple Stores samt även med folk som köade utanför, i väntan på att lastbilen skulle komma med dagens leveranser. Det var hundratals meter kö och de som stod längst fram sålde sina köplatser för några hundra dollar. Det var med andra ord ganska rutinerade, och de hade varit med vid tidigare släpp och då köpt telefoner både för eget bruk och för att sälja till överpris utomlands.

Budskapen jag fick var desamma. Telefonerna är inte "unlocked", de är "contract free". Det är en himla skillnad på dessa två begrepp. Helt olåsta telefoner släpps inte från början, det dröjer veckor/månader innan dessa finns tillgängliga. Många av de jag pratade med i köerna berättade att det hände, i ovanliga fall, att operatören i fråga utan förvarning låste dessa telefoner för användning utanför deras nät. Även om allt funkar fint när man kommer hem med telefonen och sätter i ett annat SIM-kort så fanns det alltså en risk att den efter några månader slutade att fungera på grund av att T-Mobile hade låst den. Några enstaka personer i kön hade råkat ut för detta, men det verkade vara mycket ovanligt. Apples personal bekräftade detta och sa att risken finns och man vet aldrig när/om det inträffar. Trots detta var det många som köpte den ändå för att använda i andra länder, men för min egen del kände jag att det inte var värt risken.

Tittar man på Apple Store US idag så ser man följande skillnad på iPhone 6 och iPhone 5s:
iphone6.JPG
iphone5.JPG


Den äldre modellen är alltså "unlocked", vilket den nyare modellen inte är.

Det finns ju diverse upplåsningstjänster på nätet som eventuellt kan hjälpa, men jag kan inte svara på hur bra eller dåligt de fungerar. Det finns även rapporter om att iPhone 6 inte är lika "hårt" låst som tidigare modeller, men för min del räcker det med att konstatera att Apple själva väljer att kalla den "contract free" och inte "unlocked" för att jag ska avstå från köp just nu.

Det finns en hel del skrivet om det här såklart, så jag skulle rekommendera er att läsa och skaffa er en egen uppfattning om det är värt att chansa eller inte. Här är några exempel:

iPhone 6 Contract Free/T-Mobile? | Apple Support Communities
How to buy an unlocked iPhone 6
 

l3ander

Ny medlem
Fast där är jag inte helt säker på att jag håller med dig.

De Svenska operatörerna använder LTE band 3,7,8,20. Tre använder dessutom i liten skala band 38 vilket är det enda band som inte stöds av samtlige Iphone 6 oavsett modellnummer om jag har förstått det rätt..
Som jag förstått det klarar både A1586 (iPhone 6) och A1524 (iPhone 6+) även de extra band som Tre använder sig av eller planerar att använda. Läs t ex iPhone 6 Models (A1549, A1586, A1589, A1522, A1524 and A1593) Differences och Mobilnäten > Mobil kommunikation | Kjell.com

Vad jag läst mig till säljs endast A1549 GSM (iPhone 6) och A1522 GSM (iPhone 6+) som contract-free i USA. Flera personer rapporterar att de köpt dessa telefoner i Apple Store och direkt kunnat byta till annat SIM-kort och det fungerar utmärkt. Det sägs också att dessa telefoner inte ska vara locked utanför USA. Dessa fungerar utmärkt hos alla operatörer i Sverige (även Tre). Men för att vara helt täckt med Tre bör du ha en telefon som även klarar LTE på band 38.

Personligen köpte jag en 5s i november 2013 i USA. Apple Store hade slut på unlocked contract-free telefoner. Inga problem killen hämtade en AT&T locked 5s. Tog ut sim, tryckte in knappar i någon ordning vid start av telefonen och vips var den unlocked. Stoppade in mitt simkort från Telenor och den fungerade både i USA och i Sverige.

Det finns enstaka rapporter om personer som i Apple Store bett om en Sprint-version (A1586) till fullpris i Apple Store i USA och fått det. Förtäljer inte om de kunnat använda telefonen i USA eller inte.

Större nackdel tycker jag är garantin. Får du service på en USA-köpt telefon är de schyssta. Apple behöver inte ge service mer än i det land du köpt telefonen. Detta är redan ett känt problem om du är på semester och behöver service av din Apple-telefon. Inte ens att komplettera din USA-telefon med AppleCare+ fungerar. Det ger heller inte worldwide-support. Riktigt trist.

Limited warranty i USA är 1 år. Om du kompletterar med AppleCare+ för $99 har du skydd i två år (i butik i USA, eller skicka till USA för service).

Köper du telefonen i Sverige har hela tre års reklamationstid. På Apples sida står det *minst* 2 års reklamationstid. Det stämmer för alla köp gjorda inom EU (butik eller näthandel), men köp Sverige har fortfarande 3 år genom konsumentköplagen.

Dessutom gäller service & reklamation för telefon köpt inom EU hela EU (t ex vid semesterresa i Spanien).

Något att tänka på!
 
Toppen