Efter att ha deltagit i rätt många investerings-rundor så får jag faktiskt ihop kalkylen rent matematiskt, OM man räknat som
@Tomas E indikerat.
Rent spekulativ kalkyl, såklart, men just värderingar för sökmotorer (flyg och hotell) är inte sällan skyhöga. Finns inte mängder med investerare som intresserar sig för så hög risk, och så stora summor dock.
Normalt väger man ju in teamet, med försök till inlåsningeffekter för att behålla just dessa, men historiken för BC.com tror jag inte kommer tala till deras fördel. Historiken kommer med stor sannolikhet upplevas som att man varit alldeles för trögrörliga utifrån de trafikvolymer man har haft (som är väldigt höga på förstasidan, vilket vi forummedlemmar har svårt att ta till oss).
Jag gissar att man tror sig ha kommit på något rätt unikt, teknikmässigt, och då är jag inte orolig för att nischen kan supportera en sådan värdering. Får man intresse från bolagen själva så brukar det gå rätt fort att generera trafik.
Tycker personligen att det är lite väl oklart hur den rätt stora mängde pengar ska användas, iom att man ska ta in så mycket redan nu. Jag hade som investerare blivit lite tveksam till varför man inte vill inleda en mindre summa, om det kan ta en till lansering, och sedan motivera en högre värdering med resultaten. Utan att veta helt så gissar jag att Kayak.com, Momondo Group mfl. hade kommit längre när man tog in sin Serie A-investering (vilket jag uppfattar detta som, när jag ser på historiken).
Jag tycker summerat att det känns spännande, men det är inget för mig. Trots mitt personliga intresse för resor och transport, så är det inget segment jag hade investerat i
