Senaste nytt

Intressant sökfunktion hos Swedavia

SK989

Medlem
Av en slump så upptäckte jag idag en sökfunktion som i vart fall var okänd för mig på Swedavias hemsida. Jag provade vad gäller avgångar på Arlanda men den finns förstås för alla Swedavias flygplatser.

Om man går in på följande sida: https://www.swedavia.se/arlanda/avgangar/#/2023-09-29 (avgångar från Arlanda under morgondagen) och under "filtrera på" skriver in namnet på ett land så dyker alla avgångar till det landet fram. T.ex. skriver man "Tyskland" så dyker alla avgångar med alla flygbolag till alla flygplatser i just Tyskland upp, skriver man "Spanien" visas alla avgångar med alla flygbolag till alla flygplaster i Spanien, osv...

Swedavia själv skriver att man kan filtrera på flight, flygbolag eller destination men det går alltså även bra på land.
 
Nice find.

Exempel hur det kan se ut.

1695904191147.png
 

Syversen

Medlem
Lustigt att de inte är konsekventa. En motsvarande funktion finns i deras app, men den köper bara flightnummer, namnet på destinationen, iata-förkortningen för destinationen samt flygbolagets namn som sökterm.
 

SK989

Medlem
Idag upptäckte jag ännu en ny sökfunktion för avgångar/ankomster på Swedavias hemsida för Arlanda. Man kan även söka på terminal, d.v.s. i fältet för "filtrera på" skriver man t.ex. terminal 4 så kommer alla avgångar från terminal 4 upp för aktuell dag. Kanske inte en jätteanvändbar sökfunktion och den anger bara vilka avgångar som har incheckning på terminalen ifråga (inte om t.ex. en SAS-avgång har fått en gate där). För ankomster blir det dessutom noll träffar på just terminal 4 eftersom man bara kan gå in på den terminalen från gatan medan man måste gå ut genom terminal 5. För terminal 2 blir det ett mer rättvisande resultat om man vill se hur mycket terminalen används.
 
Toppen