Senaste nytt

Intressant info från Lufthansa Gruppen

Tack @sembl ,intressant!

Av viss lathet så orkade jag inte söka igenom hela videon efter svar, men kanske kan du belysa mig (om du sett den i sin helhet). Tillskrivs reduceringen affärsresenärer en övergång till videomöten (/ändrade resvanor) eller tror man sig tappa till konkurrenter?
Som jämförelse, såhär säger BRA om svenska marknaden:

> BRA-ägaren räknar med att mellan 30 och 40 procent av affärsflyget som fanns innan covid-19 slog till inte kommer tillbaka under överskådlig tid. Pandemin har lärt näringslivet att kommunicera via digitala verktyg.

BRA-ägarens nya besked: Blir kvar på Bromma
 

FilipJ

Medlem
Ändå ganska förvånande att endast 30% var affärsresenärer innan corona, trodde att siffran var högre (minst 50-70%).
Håller med dig, det var en lägre siffra än jag förväntat mig.
Du får börja gå bak och titta i ekonomi lite oftare, det sitter mååånga där :)
Från egen erfarenhet jag jag åkt en del long haul ekonomi i jobbet. Numera är min arbetsgivares policy premium ekonomi, aldrig business (för min lönegrad i varje fall).
 

Senator

Moderator
Håller med dig, det var en lägre siffra än jag förväntat mig.

Från egen erfarenhet jag jag åkt en del long haul ekonomi i jobbet. Numera är min arbetsgivares policy premium ekonomi, aldrig business (för min lönegrad i varje fall).

Kom ihåg att detta troligtvis kommer enbart från bokningar som Lufthansa kan se i sina system kopplat till avtal eller småföretagprogram som PartnerPlus. Det finns också storföretag som låter anställda boka vad som helst och claima tillbaka.

Sen måste man skilja på "bum in seat" eller intäkter. Att en flygning mellan FRA-JFK "bara" har 30% av resenärer som markeras som affärsresande är väl ganska troligt. Sen finns det troligtvis en dold grupp som är samma, men som har köpt biljetter själva och claimar dessa sernare... t.ex. som jag och ett antal medlemmar härinne. Jag dyker inte nödvändigtvis upp i deras statistik.
 

FilipJ

Medlem
Kom ihåg att detta troligtvis kommer enbart från bokningar som Lufthansa kan se i sina system kopplat till avtal eller småföretagprogram som PartnerPlus. Det finns också storföretag som låter anställda boka vad som helst och claima tillbaka.

Sen måste man skilja på "bum in seat" eller intäkter. Att en flygning mellan FRA-JFK "bara" har 30% av resenärer som markeras som affärsresande är väl ganska troligt. Sen finns det troligtvis en dold grupp som är samma, men som har köpt biljetter själva och claimar dessa sernare... t.ex. som jag och ett antal medlemmar härinne. Jag dyker inte nödvändigtvis upp i deras statistik.
Absolut en bra poäng, men man kan ju tycka att LH borde vara mer flinka med statistik än att bara basera de 30% på faktiska biljetter köpta genom företagsavtal etc. Annars borde deras kapacitetsplanering vara ganska felaktig.
 

Senator

Moderator
Lite ny info från Lufthansagruppen idag gällande tidigare leveranser av bland annat B787-9 till Lufthansa.

Skall bli intressant att se om dessa hamnar i FRA eller MUC, med eller utan First och med/eller utan nya Business med tanke på att dessa är redan byggda av Boeing.
 

011430121

Medlem
Lite ny info från Lufthansagruppen idag gällande tidigare leveranser av bland annat B787-9 till Lufthansa.

Skall bli intressant att se om dessa hamnar i FRA eller MUC, med eller utan First och med/eller utan nya Business med tanke på att dessa är redan byggda av Boeing.
Vilken typ skall ersätta OS maskiner, 767 skall utgå och om jag har förstått det hela även 777-200, kan det tänkas att OS får 787-9
 

Senator

Moderator
Vilken typ skall ersätta OS maskiner, 767 skall utgå och om jag har förstått det hela även 777-200, kan det tänkas att OS får 787-9

Kanske, men enligt länken ovan är det 5 maskiner till Lufthansa Airlines. Nämns inget om typer till övriga i gruppen mer än att 4-motor ska dras ner på.

Just denna order för B787-9 är tillägnat Lufthansa. Min gissning är att dessa tidigareläggs då man accelererar pensionering av A340-x/B744 flottan,, B777-X är försenad samt att jag gissar man får dessa till ett kanonpris eftersom de redan är producerade samt som kompensation för förseningar av B777-X.

Lite mer om nuvarande och framtida flotta här:
Fleet - Lufthansa Group Investor Relations
Fleet Development - Lufthansa Group

Jag hittar ingenting specifikt om Austrian. Det har länge varit en diskussion om long-haul kommer överleva:
Austrian to reduce fleet and staffing levels | News | Flight Global
Austrian Airlines Outlines Plans For Smaller Fleet | One Mile at a Time
The Future Of Austrian Airlines' Long Haul Fleet - Simple Flying
 
Toppen