Senaste nytt

Intressant flygplan idag på SK 410 Köpenhamn-Stockholm

Kristofer

Medlem
Vindbyar på 49 knop på Sturup och 57 knop i Ängelholm! Då behöver man 0 meter i startsträcka på en Cessna. :cool:

ESMS 271750Z 27034G49KT 6000 RA BR FEW017 SCT028 07/04 Q0996=
ESTA 271750Z 26039G57KT 7000 BR BKN036 09/04 Q0989=
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det känns ju lite udda...

Min fråga är dock; användes C-kabinen till passagerare som bokat business, eller fick de hålla till godo med Y- eller M-kabinen?
 

Jacob

Medlem
ESMS 271750Z 27034G49KT 6000 RA BR FEW017 SCT028 07/04 Q0996=
ESTA 271750Z 26039G57KT 7000 BR BKN036 09/04 Q0989=
57 knop!! Jäklar... Går det överhuvudtaget att starta och landa på ett säkert sätt med en sån stark vind?

Men 9 grader i Ängelholm måste nog samtidigt vara rekord på första advent. :)
 

Senator

Moderator
Jag åkte OSL-ARN med en A340-300 när dom var spillrans nya i 2001, med gamla affärsklass och affärsklassen användes.
 

Kristofer

Medlem
57 knop!! Jäklar... Går det överhuvudtaget att starta och landa på ett säkert sätt med en sån stark vind?

Nu 59 knops byar!!
ESTA 271920Z 27040G59KT 9999 BKN033 08/03 Q0993=

Om vind är ett problem eller inte, beror mycket på vilken riktning den har relativt banan. Ligger vinden rakt i banan, kan man utan problem hantera ganska kraftig vind. Men det finns naturligtvis gränser. När det blåser så mycket att planet flyger av sig självt, är det naturligtvis inte alls bra.

Ängeholm har bana 14/32, dvs den pekar i riktning 140 respektive 320 grader. Vinden, som nu blåser från 270 grader, ligger ju således ganska fel. I byarna borde detta innebära en sidvindskomposant på typ 45 knop, och det tror jag inte att något plan oavsett storlek klarar av att hantera. En Cessna 172 klarar ungefär 15 knops sidvind, och då ska man vara ganska duktig som pilot.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Efter en turbulent inflygning till CPH med skrattande barn och vitknogade passagerare och med en minst sagt distinkt nedsättning på banan så skulle man kunnat vara hemma tid (heder åt SAS) om det nu inte hade varit för Pågatågen. Sista sträckan nu med färjan Helsingör-Helsingborg, byte från turbulent luft till turbulent vatten
 

mry

Medlem
noterade just att DY4055 till MMX nu har gjort typ 10 cirklar och åtminstonde en avbruten inflygning till MMX. Undra hur långe de kommer cirkla innan de flyger någon annan stans?
 
Toppen