Senaste nytt

Intjäning & användning av AAdvantage miles tråd

Ah, ja, jag tittade inte så noga på vilka flighter jag tog. Nu valde jag noggrant AA över atlanten och då är det $264 i skatter och avgifter istället. Det låter mer rimligt.

Detta gör ju att BA F inte känns som ett alternativ, men BAEC kanske också debiterar YQ. Jag får nog ta och läsa på lite...
BAEC debiterar bränsletillägg på de mesta flygbolags flygningar när man bokar bonusresa med avios.
UK-Europa award är utan bränsletillägg på BA och IB men det gäller endast mellan UK och Europa(och några fifth freedom flight).

Om du har tid, kan du läsa genom http://www.businessclass.se/oneworld/205-american-aadvantage-buy-miles-kampanj-trad.html, du får en anning om vilka bonusresa är förmånliga med AA miles.

Om man skriver upp sig till AAdvantage Platinum Challenge för 200 USD, så ger en resa till Sydney närmare 40 000 Miles, samt de 10 000 EQP som krävs för att behålla statusen resten av året. Jag antar att dessa räcker gott och väl till en resa i F mellan Europa och Indisk sub-kontinent?

Det verkar som flygning måste vara American Airlines(AA) eller AA coded flightnummer för att kunna kvalificera som AAdvantage Gold/Platinum Challenge. :(

Challenge for AAdvantage Platinum membership:
AAdvantage skrev:
Be sure to fly AA (we know you want to anyway!) since only points earned on American Airlines, American Eagle and AmericanConnection flights (including AA codeshare flights operated by other carriers) count toward Challenges

(Källa: American Airline's AAdvantage Gold and Platinum Challenge)

Detta gör ju att BA F inte känns som ett alternativ, men BAEC kanske också debiterar YQ. Jag får nog ta och läsa på lite...

Som AHO skrev debiterar BA saftiga YQ och det är ju ett sänke i BAEC. Annars hör ju jag till fansen kring BAEC och det handlar främst om att jag tycker det är hyfsat lätt att nå en status (silver) som är värd något. På knappa tre longhaul i WT+ har man silver.

Hmm, 50.000 AA miles per år för AAdvantage Platunum är kanske inte helt omöjligt för mig då Finnairs low-economy biljetter ger 100% AA miles.

Qualification Requirements

Jag reser vanligtvis i Economy så länge jag inte använder miles/poäng eller utnyttjar mistake fare.
5 T/R till Hong Kong/Bangkok med Finnair ger över 50.000 AA status miles då kan jag tjäna 100% elitbonus även på Finnair flygningar efter jag har kvalificerat mig till Platinum.
Det innebär att jag kommer att tjäna över 100.000 användbara miles från år två! Det räcker för en Kina-Oceanien t/r i First class gott och väl.

Annars hör ju jag till fansen kring BAEC och det handlar främst om att jag tycker det är hyfsat lätt att nå en status (silver) som är värd något. På knappa tre longhaul i WT+ har man silver.

Modifierar mig lite efter efter att ha tittat på AA's qualification requirement som AHO föredömligt länkade till. Ser man till mitt resemönster så krävs det ca 2,5 resor i WT+ med BA GOT-LHR-HKG för att nå 50 000 AA miles och få Platinum. Så här är ju AA förmånligare.

Roade mig även med att se hur svårt det är att få status med AA eller BA (Platinum respektive Silver) beroende på resemönster. Som framgick ovan belönar AA den som flyger "långa longhauls" om vi ser till eco och eco+. Flyger man däremot kortare sträckor får man kämpa mera med AA. Räknar jag rätt krävs det 25 T&R resor i C med BA mellan GOT-LHR för att nå Platinum. Med BA krävs det 7,5 T&R i C. Sedan är frågan vilka krav AA har på att man ska ha flugit med dem? BA har ju sitt 4:a ben krav.

Sedan är frågan vilka krav AA har på att man ska ha flugit med dem? BA har ju sitt 4:a ben krav.
Där rök min beräkning och hopp om AAdvantage Platinum. :(

Qualification Requirements
AAdvantage skrev:
Note: Members must fly at least four segments on American Airlines, American Eagle or the AmericanConnection carrier to qualify for AAdvantage Executive Platinum, AAdvantage Platinum or AAdvantage Gold status within the qualifying year. Qualifying miles do not include class-of-service bonus miles, other participant miles or any other AAdvantage bonus mileage. Miles purchased through buyAAmiles and giftAAmiles do not qualify for elite status.

United har åtminstone intra-Asien flygningar, men American har inga sådana.

Hmm man kan flyga ARN-LHR-LAX-HNL-DFW-LHR-ARN i Januari för 7500kr. Resan ger drygt 18300 miles, varav 9150 av dessa är EQP. Man får sina 4 AA segment och kommer väldigt nära tröskeln för att behålla PLT.

Toppen