Senaste nytt

toer00

Medlem
Har efter många "sömnlösa" nätter... :D Har vi (jag och frugan) bestämt oss för att skippa den bokade awardsresan till Kalifornien sommaren 2023. istället satsar vi på tåg/Interrail, 10 resdagar på 1 månad och i 1:a klass. Våra tankar går ut på att åka Stockholm - Köpenhamn - Hamburg - Paris - Hendaye - San Sebastian. Hyra bil i San Sebastian och bila längs Spaniens nordkust och besöka städer som t.ex. León, Oviedo och så småningom hamna I Santiago de Compostela.
Därefter vänder vi ner till Madrid och påbörja hemresan med att åka Madrid- Avignon/Aix-en-Provence - Tyskland - Köpenhamn - Stockholm.

Några riktlinjer vi satt upp för själva resandet är INGA natt-tåg (frugan får klaustrofobi i trånga kupéer). Dvs dagtåg första klass av typ EC/IC/ICE i Tyskland, TGV i Frankrike samt AVE i Spanien.

Nu vill vi få alla tips vi kan få på intressanta stop-overs och tips var man bor, äter och gör där t.ex. skall vi göra en stop-over i Köpenhamn på 2 dagar eller bara byta tåg och fortsätta ner till Hamburg och ta stop där på 2 dagar?. Finns det någon trevlig medeltida stad man skulle kunna stanna ett par dagar mellan Hamburg och Paris? Räcker det med 3 dagar i Paris. San Sebastian samt Madrid känner vi väl till, men Spaniens norra kust är som ett svart hål! Men känns oerhört lockande att besöka... :)

Mellan Madrid och Avignon/Aix-en-Provence finns det direkttåg men lämplig rutt därifrån upp till Tyskland/Danmark/Sverige och vart övernattar vi väl där?

Många frågor, men kom med tips. Hotell, restauranger, sevärdheter mm. Kan nämnas att vi tillhör kategorin livsnjutare som gillar åka bekvämt (Business på flyg, Första klass på Tåg eller motsv.). Hotell min. 4 stjärnor och prioritet på centrala lägen och ljusa snygga rum min 30 m2.

Gällande restauranger, så gillar vi såväl franska biston som etniska restauranger och spanska tapas/pintxos barer. Gamla mysiga städer/byar självklart. Bra viner har alltid en plats i mitt hjärta och därigenom besök i vinregioner/vingårdar är inte heller helt fel.
 

Hachans

Medlem
Det är roligt att åka tåg!

TGV är skitsvårt och ibland omöjligt att boka platser på med interrail, så boka i extremt god tid om ni har möjlighet även om man tappar flexibilitet. Som jag har förstått det måste man boka plats på AVE i Spanien, för att göra detta måste man ringa och sen hämta ut biljetterna på enbart papper. Det blir inte så spontant och förtar lite tjusningen med tågluffen kan jag tycka. Men det får man ha med sig i åtanke. Jag hade skippat AVE/TGV och åkt regionaltågen istället. Eller skippat interrail och bara köpt biljetterna billigt istället i god tid eftersom jag ändå behövt boka.

Annars använd bahn.de för att planera era resor. Och Tågsemestergruppen på Facebook kan också ge er idéer.
 

toer00

Medlem
Vi är beredd att hänga på låst, 3 månader innan! Tjusningen består av att just åka tåg. Flexibiliteten har vi inte på flyg heller. Väl i Spanien tror jag det löser sig med biljetter, man har inte kvoterat platserna utan finns det bara platser kvar så går de att reservera. Så vid ankomst till San Sebastian så är det de första man får göra!
 
Det var MYCKET svårare att få platsbiljetter på de tåg jag önskade än vad jag hade anat och försökt kolla i förväg. Tex på franska TGV är det begränsat antal platser till interrail. Fanns inte alla plats från tex Reims till Strasbourg en vardag i april. I Tyskland är det mycket enklare, bara att hoppa på utan platsbiljett. Så om ni ska "Interraila" får ni vara beredda på att åka dit det går och vara öppna för allt. Detta gör det svårt med hotellbokningar i förväg, vilket drar upp priset per natt.
 

toer00

Medlem
Vi har lite modifierat resan nu det blir en Hybrid, Flyg med SN, BMA-BRU, därifrån direkt tåg till Paris, stanna 4 nätter, sedan tåg Paris - San Sebastian (via Hendaye). Där plockar vi upp en hyrbil och åker runt i norra Spanien i 10 dagar innan vi flyger hem från BIO (Bilbao). Tågbiljetterna köptes som "vanliga biljetter" för ett par veckor.
 

Hachans

Medlem
Det var MYCKET svårare att få platsbiljetter på de tåg jag önskade än vad jag hade anat och försökt kolla i förväg. Tex på franska TGV är det begränsat antal platser till interrail. Fanns inte alla plats från tex Reims till Strasbourg en vardag i april. I Tyskland är det mycket enklare, bara att hoppa på utan platsbiljett. Så om ni ska "Interraila" får ni vara beredda på att åka dit det går och vara öppna för allt. Detta gör det svårt med hotellbokningar i förväg, vilket drar upp priset per natt.

TGV har varit jättesvårt att få platsbiljetter till i många år. I Tyskland får man vara beredd att stå och resa obekvämt.

Interrailkort är inte lämpligt om man har tider att passa som bygger på att man kan ta snabbtåg.
 

Felix

Medlem
TGV har blivit betydligt bättre när det gäller Interrail. Tidigare så var det endast ett begränsat antal Interrail-platsreservationer per tåg, men nu för tiden säljs platsreservationer så länge det finns plats på tåget (dock till ett högre pris, €20/plats. Finner ett begränsat antal biljetter för €10). Exempelvis säljs det fortfarande platsbiljetter till samtliga direkttåg mellan Paris och Marseille idag eftermiddag och imorgon.

Däremot säljs enbart ett begränsat antal biljetter på internationella sträckor, d.v.s. TGV tågen till Tyskland, Schweiz och Spanien. Dessa blir ofta snabbt uppbokade och behöver under högsäsong bokas långt i förväg.

Har åkt väldigt mycket tåg i Tyskland och det är oerhört ovanligt att man behöver stå, speciellt på ICE tågen. Har hänt någon enstaka gång när det varit strul med tågen och under storhelger. Dock enkelt och billigt att boka en sittreservation om man vill sitta.
 
Last edited:

hallgren

Medlem
Det var MYCKET svårare att få platsbiljetter på de tåg jag önskade än vad jag hade anat och försökt kolla i förväg. Tex på franska TGV är det begränsat antal platser till interrail. Fanns inte alla plats från tex Reims till Strasbourg en vardag i april. I Tyskland är det mycket enklare, bara att hoppa på utan platsbiljett. Så om ni ska "Interraila" får ni vara beredda på att åka dit det går och vara öppna för allt. Detta gör det svårt med hotellbokningar i förväg, vilket drar upp priset per natt.
Jag bokade Eurostar och TGV-platser för några veckor sedan för vår interrailresa i juli och hade inga problem att hitta platser där vi ville åka.
 
Jag bokade Eurostar och TGV-platser för några veckor sedan för vår interrailresa i juli och hade inga problem att hitta platser där vi ville åka.
Nej såklart inte, men när ditt anslutande tåg samma dag är 1h sen och du vill boka om ditt TGV till nästa avgång så går det inte... Knepigt att vara på "luffen" och spontan när det krävs framförhållning 3 mån.
 

hallgren

Medlem
Nej såklart inte, men när ditt anslutande tåg samma dag är 1h sen och du vill boka om ditt TGV till nästa avgång så går det inte... Knepigt att vara på "luffen" och spontan när det krävs framförhållning 3 mån.
Svårare när man vill vara spontan förstås. Jag har en ganska fast resplan utan särskilt tighta byten och då var det inga problem alls. Största problemet var att mitt resesällskap inte var helt nöjd med att vi får gå upp tidigt för att åka Lyon-Cannes 08.00.
 
Toppen