Senaste nytt

Internationellt körkort, prisjämförelse

Link

Medlem
Satte mig ner och försökte jämföra lite priser för Internationellt körkort (IKK), det var en djungel med olika priser och medlemskap så tänkte sammanställa mina fynd. Totalt så finns det fem olika organisationer som kan utfärda IKK i Sverige och det finns två olika sorters IKK, en ettårig och en treårig. I de flesta länder så accepteras bara den ena men i vissa fall accepteras bägge. Alla organisationer kan utfärda bägge.
I just mitt fall så behöver vi körkort till två olika personer på samma adress utfärdade vilket ytterligare komplicerade det, därav raden "Familjemedlemskap" där bara en person behöver vara medlem för att medlemspriset ska gälla samtliga i hushållet.

Jag lägger ingen värdering i vad som ingår i medlemskap förutom rabatt på IKK då klubbarna vänder sig till rätt skilda målgrupper, jag har även valt att skala bort en del extra information som skulle göra tabellen oläsbar. Har även försökt komprimera express-villkoren då de avviker ganska mycket från varandra, här hänvisar jag direkt till organisationens hemsida.

Priserna är tagna 1 September 2023:

OrganisationPris IKK (medlem/ej medlem)Pris medlemskapExpressavgift, hanteringstidFamiljemedlemskapÖvrigt
Caravan Club of Sweden150/700:-495:-*+250:- Inom en veckaJa, gäller samtliga folkbokförda på samma adress*Medlemskap från1/9-23 gäller även hela 2024
Kungliga automobilklubben (KAK)200/390:-149:-**/750:-Totalt 700:-, hantering samma dag. Totalt 850:- utfärdas medans du väntar på kansli i Stockholm/Malmö***+300:- per familjemedlem på samma adress.**Medlemskap 149:- för resten av 2023. ***Kansli Malmö/Limhamn öppet efter överenskommelse
Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF)250/360:-195****/285:-Totalt 450:- medlem, 730:- ej medlem. Inom 5 dagar.Inget svar på fråga****Medlemskap 195:- första året, 285:- följande år.
Riksförbundet M Sverige250/400:- + porto ( 30:- ) om man vill ha körkortet med post.570:-Totalt 450:- medlem, 800:- ej medlem, inom 5 dagar. Totalt 550:- medlem, 1000:- ej medlem, inom 1 timme i butik i Stockholm.Ja, upp till 4 extra familjemedlemmar som man kopplar till medlemskap.Även medlemskap i SMC godtas.
OK Marknadsservice/Vi Bilägare350:- + porto (ingen prisuppgift)---Endast formulär man postar in, ingen digital ansökan.
 

igelkotten

Medlem
Vad är syftet med det internationella körkortet? Som ung tjugoåring skyndade jag mig från Uppsala till Fridhemsplan för att lösa internationellt körkort son påstods vara krav i USA. Under mitt år i USA hyrde jag bil i Florida, Kalifornien, Texas, Illinois, New York och Nevada utan att behöva visa upp det där internationella körkortet en endaste gång.
 

henke12

Medlem
Vad är syftet med det internationella körkortet? Som ung tjugoåring skyndade jag mig från Uppsala till Fridhemsplan för att lösa internationellt körkort son påstods vara krav i USA. Under mitt år i USA hyrde jag bil i Florida, Kalifornien, Texas, Illinois, New York och Nevada utan att behöva visa upp det där internationella körkortet en endaste gång.
Det "krävs" för att hyra utomlands.
Liknande upplevelse. I USA = Aldrig
I Nya Zeeland däremot hyrde jag bil 3 gånger. Testade alltid med svensk kökrkort.
Gick bara en gång!
 

Hachans

Medlem
Det "krävs" för att hyra utomlands.
Liknande upplevelse. I USA = Aldrig
I Nya Zeeland däremot hyrde jag bil 3 gånger. Testade alltid med svensk kökrkort.
Gick bara en gång!

Det är få ställen om ens något där det krävs juridiskt för att hyra eller köra någonstans. Det är en ren översättning av ditt körkort och kan underlätta om du blir stoppad polisen eller biluthyrningsfirman inte är bekanta med ditt körkort. Vissa uthyrningsfirmor har det som krav för att validera din behörighet.

Med det sagt så är enda stället jag behövt visa också Nya Zeeland.

Jag har också ett par principiella problem med internationellt körkort. Om det nu är så viktigt, varför bjuds det inte till försäljning från officiellt håll typ Transportstyrelsen. Varför tillåts dessa olika organisationerna administrera dem? Jag har ett problem med att min avgift går till Motormännen och KAK som driver åsikter som går på tvärs med mina egna.

Med allt detta sagt så finns det också utländska företag som gör detta numera, digitalt och med digital leverans för utskrift, vilket tydligen godkänns numera också. Observera att jag inte har prövat dem själva utan bara hittat dem när jag letat efter alternativ. De har gott om positiva omdömen online dock.

https://internationaldriversassociation.com/ eller https://idlp.org/ exempelvis.
 

Jannes

Medlem
Understöder det ovan sagda, Transportstyrelsen (el. motsvarande i varje land) borde ha en webbsajt likt de länkade. Det är som sagt bara en översättning, så låt mig skanna mitt kortkort med mobilen (eller fylla i själv) och sedan få en PDF där det beskrivs vad de olika fälten är och var de hittas på körkortet.

79USD för en pappersbit? F off.
 
Vissta ställen löser det på andra sätt :)

International driving licenses are not valid in Zanzibar. Tourists about to hire a vehicle must obtain a temporary Driving Permit.

Driving in Zanzibar requires a permit issued by the local authorities in addition to your national or international driving licence. This permit costs an additional $10 per driver and can be arranged in advance.
 
Toppen