Senaste nytt

Internationell transfer ZAG - från non-schengen

RhinoG

Medlem
Hej,

Har en riktigt skojig rutt hem från Indonesien via Istanbul, Zagreb, Zurich och slutligen GOT. Har ganska tighta byten och inser nu att jag kanske måste genomföra säkerhetskontroll och passkontroll i Zagreb i och med att vi kommer från Istanbul.

Vet någon om detta kommer att behövas vid internationell transfer, och om det i så fall finns någon slags priority (har businessplåtar)? Har 1h 15 min tills att flyget till ZRH ska gå..

"Minimum connecting time at Franjo Tuđman Airport is 40 minutes. At the beginning of your trip check-in staff can through-check your baggage to the final destination and probably give you a boarding pass for that flight to make your travelling a much simpler experience."

Tack, har boardingkort och väskan går hela vägen, men tror att jag har en relativt ovanlig bokning med flyg till Kroatien från non-Schengen, och sedan vidare. Blir väsentligt mer stressigt om man måste harva genom en säkerhetskontroll och passkontroll vid kort byte.

Självklart kommer du att behöva gå igenom passkontroll i Zagreb! Kroatien är sedan 2023 med i Schengen så du reser in över Schengen-gräns. Men precis som i andra Schengen-länder ska det finnas en kö för EU/EES-pass som bör vara snabbare eftersom du inte behöver få ditt pass stämplat. (Har nu antagit att du har svenskt pass eftersom du inte skrivit något annat om nationalitet.)

Självklart kommer du att behöva gå igenom passkontroll i Zagreb! Kroatien är sedan 2023 med i Schengen så du reser in över Schengen-gräns. Men precis som i andra Schengen-länder ska det finnas en kö för EU/EES-pass som bör vara snabbare eftersom du inte behöver få ditt pass stämplat. (Har nu antagit att du har svenskt pass eftersom du inte skrivit något annat om nationalitet.)
Tack! Rimligtvis även säkerhetskontroll i så fall. Svenskt pass ja. Håller tummarna för att det går smidigt.

Tack! Rimligtvis även säkerhetskontroll i så fall. Svenskt pass ja. Håller tummarna för att det går smidigt.

Inte säkert det är säkerhetskontroll, jag är osäker på Istanbul anses som säker flygplats eller ej. Jag TROR den anses som säker och att du bara kan gå in utan säkerhetskontroll. Beroende på flygplatsens layout också såklart.

Toppen