Sitter och lurar på att använda mitt IC weekend certificate. Blir lite luttrad när jag försöker hitta en "bra deal" med mitt use case: 2personer, helgvistelse (evt. tillköp tor-fre separat), frukost inkluderat.
Som tidigare nämnts är det ju ofta man kan få en helg-övernattning billigare eller till motsvarande pris om man bokar billigaste rate istället. I synnerhet om man är intresserad av att käka frukost på hotellet. Jag mailade Ambassador service för att dubbelkolla, och de bekräftade min uppfattning att frukost inte (aldrig) är inkluderat i "Ambassador Certificate rate". På många IC kan ju frukost kosta €20-40 eller motsvarande belopp i USD. Oftast kan man vid 'normal' bokning inkludera frukost till pris 2-4-1, vilket inte verkar funka vid "Ambassador Certificate rate". Således får man punga upp med kanske €30x2 per natt, d.v.s. €120 för fre-sön, vilket kanske är halva priset för ett rum (allt såklart beroende på var man bor, men i den häraden i alla fall). Om man dessutom lägger till "advance saver rate" så blir deltat ännu mindre. Är medveten att jag inte helt jämför äpplen och äpplen, då weekend certificate rate är fexibel, men jag är som sådant inte i behov av flexibilitet i detta fall.
Min tanke till work-around var att boka ett club room. Funkar inte på alla IC med Ambassador Certificate rate, men i alla fall på vissa. Dock står det inte alltid (i den korta beskrivelsen vid bokningen) huruvida frukost är inkluderat i club room. Nu har jag inte bokat allt för många club rooms i mina dagar, men de gånger jag gjort det har frukost alltid varit inkluderad i club lounge. Så... jag ställde frågan till Ambassador service. De kollade med ett specifikt hotell (IC Athen, Greece) som lät meddela att frukost inte är inkluderat om jag bokar club room till Ambassador Certificate rate. Så, åter igen måste man punga ut med kanske €30x2x2 för en helg. Störigt! Och förrästen... hur administrerar det detta? Blir man utestängd från club lounge under frukost-timmarna om man inte köper till frukost? Känns märkligt.
Någon som har någon idé, input, reflektion i ämnet? Någon som provat motsvarande (boka club med Ambassador Certificate) ex. IC i Aten?