Senaste nytt

Inte flyga första (inrikes) benet på award?

seat56f

Medlem
Nej, just att det är en 2-4-1 gör ju att man inte tror det funkar att splitta och boka en med och en utan anslutning. Annars hade det ju inte varit några problem att splitta och boka om...
 

palmen

Moderator
Frågar för att vara övertydlig - det går väl inte att hoppa över en fligt på "vanliga" biljetter heller?
På vissa biljetter går det. Sas ställer ibland ut 2 enkelresor och då kan man skippa första flighten. Jag skulle dock aldrig våga riskera detta, hoppa över sista flighten är ju dock något annat.
 

Nystrom

Medlem
Tack, @NotRyan, det var det undantaget jag hade sett nånstans men inte för mitt liv kunde hitta referensen till.

@Nystrom, att inte behöva betala anslutningsresan när den faktiskt ingår i awardpriset är ju en anledning att "komplicera till det". Dessutom har jag inte sett nånstans att man kan kombinera revenue+award-biljett till en bokning, vilket skulle vara rätt skönt om det strular med anslutningen och man missar ett flyg.

Jag hamnar då och då i situationen att kombinera TP med award då alla inte startar från samma destination. Understundom händer det att jag kombinerar award med någon av Star Alliances AirPass (revenue). Har inte upplevt något problem med att knyta ihop resorna i något fall. I samband med incheckning på flygplatsen använder de en funktion som kallas "Find connection" och knyter samman flera bokningar till en (genomgående biljett) förutsatt att du inte ger dig ut på vådliga äventyr utanför alliansen (tex Norwegian). Är du ensam på biljetterna så går det att knyta ihop dem i samband med incheckning på nätet eller i appen. Är det flera personer på en av bokningarna så får man lösa problemet på flygplatsen
 

NotRyan

Medlem
Jag hamnar då och då i situationen att kombinera TP med award då alla inte startar från samma destination. Understundom händer det att jag kombinerar award med någon av Star Alliances AirPass (revenue). Har inte upplevt något problem med att knyta ihop resorna i något fall. I samband med incheckning på flygplatsen använder de en funktion som kallas "Find connection" och knyter samman flera bokningar till en (genomgående biljett) förutsatt att du inte ger dig ut på vådliga äventyr utanför alliansen (tex Norwegian). Är du ensam på biljetterna så går det att knyta ihop dem i samband med incheckning på nätet eller i appen. Är det flera personer på en av bokningarna så får man lösa problemet på flygplatsen
Det går även där. Jag har lyckats med att få en SAS 3035 kr biljett Stockholm - Hong Kong på samma boarding-kort som en Avios-award Hong Kong - Manila med Cathay, och benet Hong Kong - Manila syntes även i bokningen i SAS-appen :)
 

Nystrom

Medlem
Det går även där. Jag har lyckats med att få en SAS 3035 kr biljett Stockholm - Hong Kong på samma boarding-kort som en Avios-award Hong Kong - Manila med Cathay, och benet Hong Kong - Manila syntes även i bokningen i SAS-appen :)
Bara att gratulera! Får du med en anslutning på DY på boardingkortet eller i appen så skall personligen se till att du får ett diplom! :p
 

Ricci

Medlem
Det går även där. Jag har lyckats med att få en SAS 3035 kr biljett Stockholm - Hong Kong på samma boarding-kort som en Avios-award Hong Kong - Manila med Cathay, och benet Hong Kong - Manila syntes även i bokningen i SAS-appen :)
Lite OT i denna tråd...
Funderar att dra en vecka i höst till söder om Dumagete (Negros), men du menar att det inte är problem att byta mellan SAS och Cathay i Hongkong?
 
Toppen