Senaste nytt

Inte bra april för SAS

Hur räknas denna procent ut för övrigt? Räknas ID-resenärer eller Bonusbiljetter in i beläggningen?
Enligt den här ordlistan, ska det vara siffror för betalande passagerare.

Airline Data Project
MIT skrev:
Available Seat Miles (ASMs)*
A common industry measurement of airline output that refers to one aircraft seat flown one mile, whether occupied or not. An aircraft with 100 passenger seats, flown a distance of 100 miles, generates 10,000 available seat miles.
*eller ASK (Available Seat Kilometres)

MIT skrev:
Revenue Passenger Miles (RPMs)*
This is the basic measure of airline passenger traffic. It reflects how many of an airline's available seats were actually sold. For example, if 200 passengers fly 500 miles on a flight, this generates 100,000 RPMs.
*eller RPK (Revenue Passenger Kilometres)

MIT skrev:
Load Factor
The number of Revenue Passenger Miles (RPMs) expressed as a percentage of ASMs, either on a particular flight or for the entire system. Load factor represents the proportion of airline output that is actually consumed. To calculate this figure, divide RPMs by ASMs. Load factor for a single flight can also be calculated by dividing the number of passengers by the number of seats.

Tycker det är konstigt att man inte gör något när 3 av 10 sittplatser är lediga, på en standard 737-700 har man 141 platser, det betyder då med 70,1% att typ 42 platser saknar passagerare i snitt, det låter jädrans mycket.

Jag undrar hur mycket som beror på deras (många gånger) galna prissättning när man närmar sig resdatum? Jag har svårt att förstå varför man inte fyller planen. En 100 lapp i vinst är väl bättre än ingenting, fasen det är väl bara sätt ut biljetter på Tradera och gör som SJ när det är 24 timmar kvar.

Har haft en diskussion om just detta med en flygbolags VD (mindre bolag) några ggr. Svaret är risken i att det utnyttjas och sätts i system. En för stor andel pax kan istället för att boka i tid riska och invänta sänkningen. Räcker med att 5-10 per plan konsekvent gör så för att det istället blir en förlustmaskin

Med tanke på de flesta bonusprogram debiterar bränsletillägget på bonusresor, antar jag också att det räknas som revenue passenger.
Sedan utgår det ju någon form av betalning mellan flygbolaget som utför resan och det som utställt biljetten. Så även där bör man se bonusresor som revenue biljetter, om än att det endast sker till självkostnadspris.

Har haft en diskussion om just detta med en flygbolags VD (mindre bolag) några ggr. Svaret är risken i att det utnyttjas och sätts i system. En för stor andel pax kan istället för att boka i tid riska och invänta sänkningen. Räcker med att 5-10 per plan konsekvent gör så för att det istället blir en förlustmaskin

Samma tankesätt som biografer använder.

Klart vissa skulle utnyttja det, men vilka är det? Personer som kan bli någon dag sen till destinationen och är extremt prismedvetna möjligtvis. Har du ett bokat möte, anslutning eller vad det nu kan vara där du måste vara på plats en viss tid tror jag inte man chansar att stå där utan att komma iväg.

Oavsett vad så måste man göra någonting tycker jag, testa olika modeller och se vad som fungerar. För att flyg med 70% kapacitet i snitt låter inte bra ur någon synpunkt förutom för oss resenärer som då slipper någon i mitten. Nu har man börjat flyga ARN-KRN och tvärtom via Umeå igen, och det kan väl vara ett sätt att fylla kabinen.

Samma tankesätt som biografer använder.

Aha! Därför jag satt ensam i salongen häromdagen ;)

Jag tror den största rädslan ligger att företag som de facto har råd att boka fullpris skulle sätta detta i system och dagen innan boka av fullpriset och boka billigaste möjliga biljett. Skulle detta blir verklighet hos SAS skulle vi nog förlora möjligheten att boka av de billigaste PLUS-biljetterna i alla fall...

Jag tror den största rädslan ligger att företag som de facto har råd att boka fullpris skulle sätta detta i system och dagen innan boka av fullpriset och boka billigaste möjliga biljett. Skulle detta blir verklighet hos SAS skulle vi nog förlora möjligheten att boka av de billigaste PLUS-biljetterna i alla fall...

Ja då måste man givetvis ändra hur nära på man får avboka. Kanske senast 48h innan avgång.

Toppen