Inställt flyg med Eurowings - Hjälp mottages tacksamt

Fler "smarta Stockholmare som upptäcker ett nytt sätt att resa"...





upload_2022-6-29_22-43-37-png.130673
 
Avion skrev:Min första fråga angående tid för att få ut incheckat bagage(pga inställt flyg), som för mig är den viktigaste frågan, har inte besvaratsKlicka för att utvidga...
Gissa varför?

Det finns ingen ”standardtid” och givet vilket flygkaos som är och har varit de senaste veckorna kan man inte räkna med att något fungerar som vanligt eller som det gjorde förr. Det kan gå alltifrån snabbt till långsamt att få ut väskorna. Det är ju inte så att Eurowinga har egen personal som lastar av utan är beroende av de som sköter bagagetjänsten på flygplatsen i största allmänhet.
 
Nej jag förstår att läget är annorlunda nu men med tanke på alla inställda flyg senaste tiden kanske någon har varit med om att få hämta ut sitt bagage och kan ge sin bild av hur lång tid det har tagit. Jeez..inte som att jag frågar efter exakta tidsangivelser.
 
Avion skrev:Nej jag förstår att läget är annorlunda nu men med tanke på alla inställda flyg senaste tiden kanske någon har varit med om att få hämta ut sitt bagage och kan ge sin bild av hur lång tid det har tagit. Jeez..inte som att jag frågar efter exakta tidsangivelser.Klicka för att utvidga...
Det är inte det vanligaste flödet på bagage direkt. Jag skulle vara glad om jag fick ut väskan samma dag i rådande läge... Checka bara in väskan om du avser att flyga!
 
Ja detta skulle enbart bli aktuellt om worst case scenariot slår in. Att Eurowings skjuter fram flyget 2-3 timmar för att sedan ställa in(då riskerar jag att även missa reserv-flyget om bagaget inte går att få ut). Lite av ett dilemma, i det läget får jag nog välja att satsa på eurowings och i värsta fall ställa in resan eller satsa på reservplanen(och eventuellt förlora pengar för EW-resan). Min första resa är nu på lördag så jag kan återkomma med resultat då.
 
Eurowings har ytterst få plan (två?) avdelade för trafik från Arlanda där Arlanda är utgångsflygplats för dagen. Det är naturligtvis extremt sårbart. Tittar man på dagens flygningar så kan man notera att den flygplansindivid som skulle ha startat tidigt imorse till Alicante hade inställda rutter igår (Berlin och vv). Individen har som det ser ut övernattat på Arlanda men lyckas ändå komma iväg tre timmar för sent. Då är ju hela dagen rökt eftersom dessa individer går stenhård trafik. Ackumuleras förseningar hela dagen, jmf @fly4fun ovan och ffa Palma. Det är ofrånkomligt med det upplägg Eurowings kör med. NOLL marginaler. Har testat Eurowings. Inget fel på produkten jämfört med andra lågprisflyg, men jag tänker hädanefter rösta med fötterna. Det går inte att lägga sina planer i händerna på ett bolag som inte presterar bättre punktlighet.
 
Håller på nu med att processa claims. Har skickat in ersättningsanspråk för mitt ersättningsflyg (som jag bokade med SAS). Sitter nu med EU 261/2004 via Eurowings hemsida. De säger att jag enligt artikel 7 har rätt till 400 euro per person för inställd flygning på sträckan ARN-AGP. Har fyllt i allting, men stannade och vill fråga er innan jag klickar i boxen nedan.



Min fråga: Frånsäger jag mig min rätt till ersättning för ersättningsbiljetten med SAS om jag klickar i boxen när jag ansöker om 261/2004 som lyder enligt nedan:



"I confirm that with the payment of the above-mentioned payout amount all claims in connection with the flight have been settled and that no further claims will be filed. The revocation can be made informally via our contact form.

Please confirm your details."
 
Capa skrev:"I confirm that with the payment of the above-mentioned payout amount all claims in connection with the flight have been settled and that no further claims will be filed. The revocation can be made informally via our contact form.Please confirm your details."Klicka för att utvidga...
Tycker det här låter som en fuling!

Jag tolkar det som att du genom att kryssa i detta INTE kan kräva något mer sen.

Du bekräftar ju att allt är "okej" efter detta och du kommer inte kräva något mer med ev problem från den flygningen.

Så jag säger nej, aceptera inte, för då har du förseglat ditt öde framöver med ev claim.



Känns som dom har gjort det "lätt" för att lura in dig att aceptera och sen slipper dom dig billigare än om det ska vara rätt.

Eller så har dom inte tänkt att man ska ansöka om ersättning för ev ny biljett utan bara en försening med EU ersättning
 
Capa skrev:Min fråga: Frånsäger jag mig min rätt till ersättning för ersättningsbiljetten med SAS om jag klickar i boxen när jag ansöker om 261/2004 som lyder enligt nedan:"I confirm that with the payment of the above-mentioned payout amount all claims in connection with the flight have been settled and that no further claims will be filed. The revocation can be made informally via our contact form.

Please confirm your details."
Klicka för att utvidga...


Sitter i princip i samma sits. Skulle flyga BER-ARN igår kväll, fick meddelande om inställt flyg 3h57m innan avgång(!). Ombokad till kvällsflighten idag, som även den blev inställd. Nytt försök med easyjet nästa helg som jag bokade själv.



Funderar på att använda 261/2004-funktionen via Eurowings hemsida, som jag antar att jag borde kunna claima 2x 250€ via(?)

Detta skulle täcka alla kostnader jag haft. Värt? Finns säkert möjlighet att kräma ut mer, men väger man in ork och tid vet jag inte om det är motiverat.



Aldrig mer eurowings iaf.
 
Andreas Ekman skrev:Tycker det här låter som en fuling!Jag tolkar det som att du genom att kryssa i detta INTE kan kräva något mer sen.Du bekräftar ju att allt är "okej" efter detta och du kommer inte kräva något mer med ev problem från den flygningen.Så jag säger nej, aceptera inte, för då har du förseglat ditt öde framöver med ev claim.Känns som dom har gjort det "lätt" för att lura in dig att aceptera och sen slipper dom dig billigare än om det ska vara rätt.Eller så har dom inte tänkt att man ska ansöka om ersättning för ev ny biljett utan bara en försening med EU ersättningKlicka för att utvidga...
Om detta är en medveten strategi från deras sida så är det oerhört fult gjort. Då jag skickat in request om ersättning för ny flygbiljett så har jag nu två val när det kommer till kompensation enligt EU 261/2004.



-Antingen vänta tills ersättning för nya biljetten kommer in och först därefter ansöka om kompensation enligt EU 261/2004. Då kan jag klicka i rutan utan risk.



-Alternativt ansöka om kompensation enligt EU 261/2004 men inte via deras sida där man tvingas avsäga sig rättigheter. Hur gör man detta? Via tredje part är ett alternativ som jag gjort tidigare, men hur gör man det på egen hand?



Som sagt, aldrig mer Eurowings.
 
Capa skrev:Om detta är en medveten strategi från deras sida så är det oerhört fult gjort. Då jag skickat in request om ersättning för ny flygbiljett så har jag nu två val när det kommer till kompensation enligt EU 261/2004.-Antingen vänta tills ersättning för nya biljetten kommer in och först därefter ansöka om kompensation enligt EU 261/2004. Då kan jag klicka i rutan utan risk.-Alternativt ansöka om kompensation enligt EU 261/2004 men inte via deras sida där man tvingas avsäga sig rättigheter. Hur gör man detta? Via tredje part är ett alternativ som jag gjort tidigare, men hur gör man det på egen hand?Som sagt, aldrig mer Eurowings.Klicka för att utvidga...


Hur har det gått för dig? Sitter tyvärr själv i samma sits och det är en röra att gå vidare med detta..
 
wanderlust00 skrev:Hur har det gått för dig? Sitter tyvärr själv i samma sits och det är en röra att gå vidare med detta..Klicka för att utvidga...
Har skickat in claim för mitt bokade ersättningsflyg (med SAS). Har inte hört ett ljud och det var tre veckor sedan. Jag förbereder mig på en lång kamp. Då ersättning enligt eu-direktivet via deras hemsida innebär att man tvingas klicka i en box som innebär att man avsäger sig rätten till övrig ersättning så vill jag börja med ersättningsbiljetten först innan jag ger mig på ersättningen enligt eu-direktivet. Kanske får jag ta hjälp av tredje part med det. Hur tänker du?
 
Capa skrev:Har skickat in claim för mitt bokade ersättningsflyg (med SAS). Har inte hört ett ljud och det var tre veckor sedan. Jag förbereder mig på en lång kamp. Då ersättning enligt eu-direktivet via deras hemsida innebär att man tvingas klicka i en box som innebär att man avsäger sig rätten till övrig ersättning så vill jag börja med ersättningsbiljetten först innan jag ger mig på ersättningen enligt eu-direktivet. Kanske får jag ta hjälp av tredje part med det. Hur tänker du?Klicka för att utvidga...
Jag har claim från november fortfarande som inte är hanterat så jag skulle inte hålla andan om jag var du.
 
palmen skrev:Jag har claim från november fortfarande som inte är hanterat så jag skulle inte hålla andan om jag var du.Klicka för att utvidga...
Helt riktigt! Hade inte förväntat mig något svar heller, så kanske uttryckte mig lite konstigt. Kanske läge att processa eu-kraven parallellt via extern part?
 
Back
Top