Ingen respons alls och ingen kan driva ett företag utan att svara under en månad. Har print screen på alla inskickade meddelanden. Om de vägrar ... det vet jag inte då ingen svarar på mina krav.Capa skrev:Oj, det låter inte alls bra. Så de har nekat att betala ersättning för den resa du själv bokade och skickade in kvitto för?Klicka för att utvidga...
Flygen med Air Baltic verkar i alla fall gå. Ska/måste du iväg är det nog det som gäller.Capa skrev:Vågar man satsa på den som trafikeras av Air Baltic?Klicka för att utvidga...
cantona skrev:Ingen respons alls och ingen kan driva ett företag utan att svara under en månad. Har print screen på alla inskickade meddelanden. Om de vägrar ... det vet jag inte då ingen svarar på mina krav.Verkar som att Eurowings lägger sig och betalar så fort det går till tingsrätten.Klicka för att utvidga...
Trist. Om de inte lyckas boka om oss (vilket jag inte ser som sannolikt att de kan) så får man ta ställning till vad man ska begära ersättning för enligt ovan. Fick hjälp med att söka ersättning vid försening för många år sedan av ett bolag, kanske blir en sådan vända till nu...Berglund skrev:Flygen med Air Baltic verkar i alla fall gå. Ska/måste du iväg är det nog det som gäller.Räkna med att det blir krångel med att få ersättning. Det handlar, som vanligt, inte om att HA rätt, utan att FÅ rätt.Klicka för att utvidga...
Ja, valde Ombokning. Refund är nog att få pengarna tillbaka för ursprungliga biljetten. Vill inte göra det och sedan behöva jaga de igen för mellanskillnaden när de är så krångliga att komma i kontakt med.Capa skrev:Helt sjukt. Använde du formuläret på deras sida? Här finns det ju två val; Antingen begära refund på de ursprungliga biljetterna (möjligen större chans att få tillbaka det åtminstone), eller yrka på ersättning för ersättningsbiljetterna man köpt själv. Hmm.Klicka för att utvidga...
Väljer man refund så har man nog generellt sett gett upp möjligheten till mellanskillnaden. Den ska man nog bara använda om man faktiskt ger upp hela resan.cantona skrev:Ja, valdeOmbokning. Refund är nog att få pengarna tillbaka för ursprungliga biljetten. Vill inte göra det och sedan behöva jaga de igen för mellanskillnaden när de är så krångliga att komma i kontakt med.Klicka för att utvidga...
Det var min tolkning också.mha321 skrev:Väljer man refund så har man nog generellt sett gett upp möjligheten till mellanskillnaden. Den ska man nog bara använda om man faktiskt ger upp hela resan.Klicka för att utvidga...
Min resa är i september och svårt att hävda att det inte finns några biljetter då jag gav de alternativ både med SAS eller Swiss.Capa skrev:Nu kom jag fram efter ca 2h i telefonkö. Mycket intressant samtal. Agenten var kunnigare än den jag pratade med igår. Den här gången menade agenten tvärtemot vad agenten igår sa - nämligen att vi kan bara boka om dig på ett annat flyg inom LH-gruppen om vi gör det samma dag som flyget ställs in, dvs igår (eller innan planerad avgång men efter att det ställts in). Så idag kan de inte göra någonting, annat än att boka om på Eurowings där det inte finns några platser. Agenten igår sa 'ring tillbaka imorgon, ser inte platser 40h framåt just nu'.Hursomhelst har jag gett upp att Eurowings ska hitta platser åt oss och tagit saken i egna händer. Bokat sas (Air baltic) istället. Det intressanta var att agenten hävdade att manbådekan ansöka om refund på det inställda flygetochdessutom bli kompenserad för det fulla biljettpriset man betalat för ersättningsbiljetten. Han hävdade att detta är två olika saker då refund gäller Eurowings och den andra kompensationen sker enligt EU 261/2004. Detta sa han först efter att jag frågat om jag kunde boka egen biljett och bli ersatt för denna. Jag kontrade med att om jag bokar en biljett själv så har jag ju accepterat en senare ankomsttid, varför ersättning ej utgår. Men han hävdade att ersättningsflyget är bokat på grund av förseningen av det första flyget och att därför kan ersättning utgå för båda.Jag litar inte en sekund på dem och undrar om detta är ett sätt för dem att få en att ansöka om refund hos dem för det ursprungliga biljettpriset. Han frågade om jag ville ha detta två gånger under samtalet. Jag tackade vänligt men bestämt nej och sa att det kan jag lösa via hemsidan själv.Hur ska man tänka här? Ansöka om båda på en gång eller börja med SAS-biljetten? Hursom är det sekundärt, känns skönt att ha nytt flyg bokat nu iaf. Så får vi se om Air Baltic går på onsdag.Klicka för att utvidga...
Hm, kan du hänvisa till vilken artikel täcker in detta?SK989 skrev:Om flygbolaget inte bokar om till likvärdigt alternativ har man rätt till att få biljetten återbetald OCH rätt till mellanskillnaden för den nya biljett man köper. Dessutom har man rätt till schablonersättning för inställd flygning.Klicka för att utvidga...
Tack. Flygbolaget har inte bokat om till likvärdigt flyg. Hur tycker du jag ska göra och i vilken ordning? Ska jag göra som agenten säger och söka 1. Ersättning för ursprunglig resa och 2. Ersättning för det ersättningsflyg jag själv bokat? Finns det inte risk att om jag söker 1. Att jag inte får 2.?SK989 skrev:Om flygbolaget inte bokar om till likvärdigt alternativ har man rätt till att få biljetten återbetald OCH rätt till mellanskillnaden för den nya biljett man köper. Dessutom har man rätt till schablonersättning för inställd flygning.Klicka för att utvidga...
Har du några målnummer som du kan dela med dig?cantona skrev:Jag har ngt liknande situation och har valt att boka självt och sedan dra de till tingsrätten. Tydligen kan jag göra det i Göteborg och inte behöver skicka det till Attunda då avgången är från Landvetter. De domar jag fått ut från Attunda tingsrätt är alla ställda mot Eurowings GmbH (Tyskland) och inte det bolaget med svenskt org.nummer (filial). Eurowings svarar inte på ngt meddelande jag skickat in och det har nu gått en månad ... så avvaktar inte längre. Agenten lade på när jag hänvisade till EU 261/2004 ... okey, sir. Have a nice day. Goodbye.Klicka för att utvidga...
airbus380.se skrev:Du kommer aldrig att få något svar från DN och de kommer heller inte att skriva en ny artikel att bolaget inte flyger alla planerade flygningar från ARN. Det är ju inte bara EW som ställer in flyg…Men du har väl återfått pengarna för bokningar som har ställts in?Klicka för att utvidga...