Senaste nytt

Inställt flyg pga strejk

SK989

Medlem
Det fanns aldrig något alternativ den 17e med poängresor i Plus. Jag bad att de skulle kolla från Rom också, där fanns det en flight i ekonomi. Vi bestämde oss för att köra på Neapel och den 18e.

Edit: Hmm.. jag backar. Det ser mörkt ut enligt nedan länk:


Jag får ”Congratulations” och €400/pers när jag fyller i formuläret. Var det någon text du läste som gjorde att det ser mörkt ut?
När ett flygbolags egen personal strejkar anses det oftast inte som extraordinärt men när ett flygbolag drabbas av någon annans strejk (t.ex. flygledare eller extern markpersonal) anses det oftast som extraordinärt. I det här fallet var det inte SAS egen personal som strejkade och då är utgångspunkten att det är extraordinärt. Kunde SAS trots strejken ha vidtagit någon rimlig åtgärd som gjort att de kunnat flyga ändå? Svårt att se vad det skulle kunna varit. Och då utgår ingen schablonersättning för inställd flygning.
 

Taggen

Medlem
Det fanns aldrig något alternativ den 17e med poängresor i Plus. Jag bad att de skulle kolla från Rom också, där fanns det en flight i ekonomi. Vi bestämde oss för att köra på Neapel och den 18e.

Edit: Hmm.. jag backar. Det ser mörkt ut enligt nedan länk:


Jag får ”Congratulations” och €400/pers när jag fyller i formuläret. Var det någon text du läste som gjorde att det ser mörkt ut?
Jag refererar inte till poängresor. Det spelar ingen roll i detta fall då flygbolaget ställer in. Jag syftade på att de skulle boka om er till revenue platser.

Läs i länken jag postade så ser du att tredjepartsstrejker räknas som extraordinära men om du fått igenom din ansökan så grattis.

Citat:

You cannot claim compensation:

According to the EU regulation, some types of strikes are beyond the airline’s control and are considered as an extraordinary circumstance. Airport and ground personnel strikes (baggage handlers, security guards, firefighters, etc.) are not considered as an eligible reason for a compensation claim. If a flight is delayed as a result of this, the airline is not held responsible. This means that passengers are not able to file claims for compensation when the flight was directly affected by these types of flight strike.

The airline is, however, obligated to provide additional services in case of flight delays. These services include free meals and refreshments, which you are entitled to when your flight is delayed by at least 2 hours. Passengers should also receive free overnight accommodation and a transfer to and from the airport. Even in the event of extraordinary circumstances, the airline is still required to provide these additional services to the passenger. The following overview shows the rights and services you are entitled to in case of a flight delay:
 

richmoijn

Ny medlem
Tack alla för hjälpen här. Jag får stöka med SAS när jag kommer hem kring eventuell ersättning.

Angående resa hem, så blev det väldigt krångligt då vi hade en poängresa. Vi kunde endast bokas på flygningar där poängresor fanns kvar så att säga, så det tog ju ner de sannolika alternativen till ett minimum.

Jag kunde även fått en refund på 52500p och löst hemresan själv. Men priserna var långt ifrån rimliga i jämförelse med poängen vi bokat med.
 

Vstgn

Medlem
Vi skal flyve hjem om 16 timer fra Pula og det er stadig ikke muligt at checke in til flyet, skal vi være urolige og allerede nu forberede alternativ?
 

ekf

Medlem
Vi skal flyve hjem om 16 timer fra Pula og det er stadig ikke muligt at checke in til flyet, skal vi være urolige og allerede nu forberede alternativ?
Det händer väl titt som tätt att det inte går från vissa mer säsongsbetonade outstations. Jag hade inte oroat mig.
 

Hachans

Medlem
Vi skal flyve hjem om 16 timer fra Pula og det er stadig ikke muligt at checke in til flyet, skal vi være urolige og allerede nu forberede alternativ?

Finns det någon anledning att tro att flyget är inställt?

Att du inte kan checka in online kan bero på att Pula kanske är en av de destinationerna där det inte erbjuds. Men det vet jag inte säkert.
 

pep

Medlem
...som legacy carrier burde SAS ombooke, paatage sig omkostningerne, og goere regress mod det strejkende bolag/organisation...?
 
Toppen