Senaste nytt

Inställt flyg pga strejk

richmoijn

Ny medlem
Ciao!
Fick precis meddelande från SAS att flyget imorgo. Från Neapel är inställt. Ringer Customer Service och får höra att det är strejk mellan 10.00-18.00 imorgon. (Vårt direktflyg var 10.50).
Vi reste med EB points i SAS+ men har nu blivit erbjuden att resa NAP-CPH-ARN den 18/7 (så om 3dagar).
Antar att kompensation för dessa 3d är svår att claima?

Ciao!
Fick precis meddelande från SAS att flyget imorgo. Från Neapel är inställt. Ringer Customer Service och får höra att det är strejk mellan 10.00-18.00 imorgon. (Vårt direktflyg var 10.50).
Vi reste med EB points i SAS+ men har nu blivit erbjuden att resa NAP-CPH-ARN den 18/7 (så om 3dagar).
Antar att kompensation för dessa 3d är svår att claima?
Ja det här ligger utanför SAS kontroll.
Vet inte vad din hemförsäkring säger om extranätters kostnaden.

Um nog har de väl fortsatt skyldighet att ersätta för hotell även när det ligger utanför deras påverkan? På rimlig nivå så inte värsta lyx hotellet, men ett rimligt hotell...

Däremot utgår ingen kompensation.

Får spara kvitton och se hur de agerar. Svårt att hitta boende med kort varsel med tillgång till bad (familjen har tröttnat på att gå runt och äta pizzor hela dagarna )

Det går flighter redan på Måndag med Lufthansa så de borde kunna boka om er till den 17:e istället. Sedan undrar jag om verkligen SAS kan ducka då denna strejk har varit känd i över en vecka. Det tyder inte på att det inte är under SAS operationella ansvar att få fram er i tid. De kunde bokat om er till Fredag 14:e eller Söndag 16:e. Nu är det försent då Lufthansagruppen redan är slutsåld på Söndagen. Jag hade nog försökt med hänvisning till förordningen och att strejken var känd innan och därmed försökt få kompensation enligt EU 261/2004.

Nedan är en länk som postades för 4 dagar sedan.

Förordningen är inte glasklar när det gäller tredjepartsstrejk men troligtvis behöver vi/du gräva fram rättsfall att hänvisa till och den diskussionen passar bättre här:

Edit: Hmm.. jag backar. Det ser mörkt ut enligt nedan länk:

Last edited:
Samma sak för min son,de fick cxl på SAS ARN-LIN, typ 12 timmar innan dep, så de fick ombokat till NCE iatällwt oxh sedan buss till Genoa och Milano, Tvek på vilken ersättning se kan få, men som någon skeev tidigare här så har strejken varit köns för SAS - vad tror forumet A. ersättning för 261 plus ej ut yttjade hotellnätter i Milano ? inte klockrent case tycker jag.

Schablonersättning för försenat flyg vid en sådan här strejk lär inte vara aktuellt. Men även om ett flyg är inställt p.g.a. extraordinära omständigheter (vilket en tredjeparts strejk oftast anses vara) så är flygbolaget som ställt in sitt flyg skyldiga att stå för s.k. duty of care, d.v.s. hotell och mat till datumet man ombokats till. Detta gäller även om alla flyg ställts in p.g.a. en naturkatastrof som ett vulkanutbrott, har EU-domstolen slagit fast.

Schablonersättning för försenat flyg vid en sådan här strejk lär inte vara aktuellt. Men även om ett flyg är inställt p.g.a. extraordinära omständigheter (vilket en tredjeparts strejk oftast anses vara) så är flygbolaget som ställt in sitt flyg skyldiga att stå för s.k. duty of care, d.v.s. hotell och mat till datumet man ombokats till. Detta gäller även om alla flyg ställts in p.g.a. en naturkatastrof som ett vulkanutbrott, har EU-domstolen slagit fast.

Då skulle vi alltså bett SAS att fixa boendet? Nu har vi bokat in oss själva på en lägenhet här under de 3 dagarna som vi blir kvar.

Det går flighter redan på Måndag med Lufthansa så de borde kunna boka om er till den 17:e istället.

Det fanns aldrig något alternativ den 17e med poängresor i Plus. Jag bad att de skulle kolla från Rom också, där fanns det en flight i ekonomi. Vi bestämde oss för att köra på Neapel och den 18e.

Edit: Hmm.. jag backar. Det ser mörkt ut enligt nedan länk:

Jag får ”Congratulations” och €400/pers när jag fyller i formuläret. Var det någon text du läste som gjorde att det ser mörkt ut?

Då skulle vi alltså bett SAS att fixa boendet? Nu har vi bokat in oss själva på en lägenhet här under de 3 dagarna som vi blir kvar.
Nej, sas skulle erbjudit sig att fixa det. Förordningen är tydlig i att det ligger på bolaget att göra det men det är få som faktiskt gör det i praktiken.

Eftersom de inte gjorde det kan du ordna det själv, som du gjort, och skicka in kvitton för ersättning när du kommit hem.

Toppen