Senaste nytt

Inställt flyg pga drönare orsakade flygstopp i London (Ersättning?)

Axxo

Medlem
Hej,

Jag bokde flygbiljetter åt mina föräldrar i december via mitt ega Amex elite. Biljetterna kostade cirka 12 000 för två personer.

Tur och retur, Göteborg till New York via London - Norwegian

Planet blev inställt pga någon / några flög drönare över flygplatsen i London. Efter ett samtal till Norwegian så betalade dom tillbaka hela beloppet på flygbiljetterna. Men jag kom på nu i efterhand att jag köpte ju nya biljetter som var cirka 6 000 kr dyare (pga iställt flyg)... Kan jag be Norwegian stå för mellanskillanden?

Om du fick tillbaka pengar och sedan bokade nya så är det helt olika bokningar som inte har med varandra att göra.
Så som jag tolkar tillvägagångssättet så är det case closed iom att du blivit krediterad för den ursprungliga bokningen.

Jag bokade nya biljetter samma stund som dom gick ut och sa att dom var inställda. Jag krävde pengar tilllbaka av Norwegian 1 månad efter. Jag har för mig att jag fråga om dom stod för mellanskillanden men dom sa att jag skulle ta upp det med mitt försäkringbolag / kort.

Norwegian är inte skyldiga att betala någon mellanskillnaden när luftrummet stängs ner. Det ligger utanför deras kontroll och inget Norwegian kan göra för att undvika.

Ni har valt alternativet att avboka istället för ombokning vilket också hade varit ett alternativ.

Ok, tack för svar.
Det ser ut som amex kanske täcker 1500 per biljett för inställt flyg. Kan man ta mellanskillnad på hemförsäkring ?

Ok, tack för svar.
Det ser ut som amex kanske täcker 1500 per biljett för inställt flyg. Kan man ta mellanskillnad på hemförsäkring ?

Det beror ju helt och hållet på vilken hemförsäkring du har? Läs reglerna för den hemförsäkring du har, så bör det stå det där.

Toppen