Senaste nytt

Inställt flyg KLM pga. snöoväder på Schiphol - Vad göra?

Capa

Medlem
Hej på er! Behöver er expertis då vi stött på komplikationer gällande vår stundande resa imorgon till Saigon.

Vi flyger ARN-AMS-FRA-SGN och vår flight AMS-FRA blev precis inställd. Biljett genomgående i Biz för poäng. KLM följt av VN. Jag pratade med SAS nyss och de sa att KLM kommer att återkomma inom en timme med ett nytt förslag på itinerary. Fick även ett sms från KLM för en stund sedan där det står att de återkommer inom kort men att man själv kan gå in på KLMs hemsida och välja en alternativ resväg. Loggade in nyss och där finns ingenting. Bara "contact support". SAS säger att KLM (som jag har förstått är ansvariga för att hitta en lösning) först ska hitta en ny lösning och sedan biljetterar SAS. SAS säger att det bästa är att jag kontaktar dem och inte KLM.

Problemet som jag ser det är att:
1. Det finns inga andra flyg med KLM som avgår efter den inställda flighten men som ändå hinner i tid till FRA för att hinna med connection med VN till SGN.
2. Med LH finns heller inga direktflyg till FRA imorgon innan 13:00 då FRA-SGN avgår.

Den enda lösning jag kan tänka mig är att ta ett flyg ikväll istället till AMS och sedan hinna med ett tidigt morgonflyg till FRA imorgon bitti. Men jag ser ingen tillgänglighet alls vare sig på google flights eller på sas hemsida.

Vad händer om KLM bokar om oss så att vi missar vår flight FRA-SGN? Vem är då skyldig att lösa en ny "långflight"? Eller ska man försöka hitta en lösning AMS-SGN istället?

Att bara sitta och vänta på att allt ska lösa sig brukar inte vara "the BC way" direkt från vad jag lärt mig av er. Ringa KLM direkt? Tacksam för inspel på hur vi kan lösa detta. Känner mig hyfsat uppgiven just nu.

Hej på er! Behöver er expertis då vi stött på komplikationer gällande vår stundande resa imorgon till Saigon.

Vi flyger ARN-AMS-FRA-SGN och vår flight AMS-FRA blev precis inställd. Biljett genomgående i Biz för poäng. KLM följt av VN. Jag pratade med SAS nyss och de sa att KLM kommer att återkomma inom en timme med ett nytt förslag på itinerary. Fick även ett sms från KLM för en stund sedan där det står att de återkommer inom kort men att man själv kan gå in på KLMs hemsida och välja en alternativ resväg. Loggade in nyss och där finns ingenting. Bara "contact support". SAS säger att KLM (som jag har förstått är ansvariga för att hitta en lösning) först ska hitta en ny lösning och sedan biljetterar SAS. SAS säger att det bästa är att jag kontaktar dem och inte KLM.

Problemet som jag ser det är att:
1. Det finns inga andra flyg med KLM som avgår efter den inställda flighten men som ändå hinner i tid till FRA för att hinna med connection med VN till SGN.
2. Med LH finns heller inga direktflyg till FRA imorgon innan 13:00 då FRA-SGN avgår.

Den enda lösning jag kan tänka mig är att ta ett flyg ikväll istället till AMS och sedan hinna med ett tidigt morgonflyg till FRA imorgon bitti. Men jag ser ingen tillgänglighet alls vare sig på google flights eller på sas hemsida.

Vad händer om KLM bokar om oss så att vi missar vår flight FRA-SGN? Vem är då skyldig att lösa en ny "långflight"? Eller ska man försöka hitta en lösning AMS-SGN istället?

Att bara sitta och vänta på att allt ska lösa sig brukar inte vara "the BC way" direkt från vad jag lärt mig av er. Ringa KLM direkt? Tacksam för inspel på hur vi kan lösa detta. Känner mig hyfsat uppgiven just nu.

Finns det ingen personal på plats du kan prata med från KLM om du har börjat resan? Det är dem som har orsakat förseningen och behöver lösa det. Förslagsvis skulle jag kolla upp om det finns något flyg, tex LH som gör så att du hinner med flyget till SGN och ber KLM boka om till det. Alternativt köp en biljett och gör claim i efterhand för att hinna till FRA.

Finns det ingen personal på plats du kan prata med från KLM? Det är dem som har orsakat förseningen och behöver lösa det. Förslagsvis skulle jag kolla upp om det finns något flyg, tex LH som gör så att du hinner med flyget till SGN och ber KLM boka om till det. Alternativt köp en biljett och gör claim i efterhand för att hinna till FRA.
Tack för snabbt svar. Förlåt jag var lite snabb.

Vi har avgång imorgon bitti 06:30 till AMS. Så är inte på plats på ARN. Det finns inget flyg från ARN till FRA som tar oss dit i tid imorgon (flyget går 13:05 till SGN). Finns bara ett direktflyg ARN-FRA med LH senare på eftermiddagen.

Det är problem med vädret på AMS, vänta och se vad KLM säger, jag skulle inte köpa ny biljett efter som det är inte KLM orsak att ni inte kommer att kunna flyga, kolla alla möjligheter ex. vis om det går att flyga via BKK med något bolag eller hur ser det ut ARN-FRA eller är ni redan på AMS?

Tack för snabbt svar. Förlåt jag var lite snabb.

Vi har avgång imorgon bitti 06:30 till AMS. Så är inte på plats på ARN. Det finns inget flyg från ARN till FRA som tar oss dit i tid imorgon (flyget går 13:05 till SGN). LH har bara en direktkärra senare på eftermiddagen.

Det enda flyget jag kan se som du hinner med är LH 811 med avgång 06.05 från ARN, ring in till KLM och be dem boka in dig på det.

Edit: även flyget AMS-FRA 09.55 KL1817 borde du hinna till?

Det är problem med vädret på AMS, vänta och se vad KLM säger, jag skulle inte köpa ny biljett efter som det är inte KLM orsak att ni inte kommer att kunna flyga, kolla alla möjligheter ex. vis om det går att flyga via BKK med något bolag eller hur ser det ut ARN-FRA eller är ni redan på AMS?
Vi är hemma i Stockholm fortfarande. Finns inget vad jag kunnat se annat än Korean Air via ICN från AMS. Men bättre att undvika AMS om det går. Ska kolla ARN-FRA igen, får inte upp LH 811..

Det ser rätt fullt ut på morgondagens avgångar
Ni kanske kan åka ikväll redan?
IMG_2913.png

Det ser rätt fullt ut på morgondagens avgångar
Ni kanske kan åka ikväll redan?
Visa bifogad bild 171383
Det enda flyget jag kan se som du hinner med är LH 811 med avgång 06.05 från ARN, ring in till KLM och be dem boka in dig på det.

Edit: även flyget AMS-FRA 09.55 KL1817 borde du hinna till?
Ni är riktigt snälla som hjälper till! :D

Vi kan absolut åka idag! Har lite svårt att tyda tabellen, vad har vi för options? Betyder 0 att det inte finns några lediga stolar?

Edit: Jag sökte på idag ARN-FRA och kammar noll. Så imorgon via CPH är vår enda chans som jag ser det?

@infosky Det är just KL1817 som är vårt inställda flyg...

Den här kan funka imorgon via CPH, men då har vi 90 min på FRA för bytet, kan vara lite tight?:

Stockholm - Frankfurt​

Departs on Sunday, 4 January 2026
Total duration: 3h 35m
Total duration: 3 hours and 35 minutes
1h 10m
08:00Stockholm
Arlanda (ARN)
Terminal 5
09:10Copenhagen
Kastrup (CPH)
Terminal 3
Flight duration 1 hour and 10 minutes
SK 401
operated by SAS CONNECT
AIRBUS A320NEO

1 stop in Kastrup
Terminal change
0h 55m
Duration 0 hours and 55 minutes
1h 30m
10:05Copenhagen
Kastrup (CPH)
Terminal 2
11:35Frankfurt
Frankfurt International (FRA)
Terminal 1
Flight duration 1 hour and 30 minutes
LH 825
operated by Lufthansa
icon-LH.svg

AIRBUS A320

Det är KLM som ska lösa detta, men med tanke på vädret nu lär det bli kaos oavsett.

Du får nog vara inställd på att ett dygns försening är ett troligt scenario i detta läge, men självklart så kan det finnas bättre läsningar. Men kontakta KLM och hoppas på det bästa

Ni är riktigt snälla som hjälper till! :D

Vi kan absolut åka idag! Har lite svårt att tyda tabellen, vad har vi för options? Betyder 0 att det inte finns några lediga stolar?

Edit: Jag sökte på idag ARN-FRA och kammar noll. Så imorgon via CPH är vår enda chans som jag ser det?

@infosky Det är just KL1817 som är vårt inställda flyg...

Den här kan funka imorgon via CPH, men då har vi 90 min på FRA för bytet, kan vara lite tight?:

Stockholm - Frankfurt​

Departs on Sunday, 4 January 2026
Total duration: 3h 35m
Total duration: 3 hours and 35 minutes
1h 10m
08:00Stockholm
Arlanda (ARN)
Terminal 5
09:10Copenhagen
Kastrup (CPH)
Terminal 3
Flight duration 1 hour and 10 minutes
SK 401
operated by SAS CONNECT
AIRBUS A320NEO

1 stop in Kastrup
Terminal change
0h 55m
Duration 0 hours and 55 minutes
1h 30m
10:05Copenhagen
Kastrup (CPH)
Terminal 2
11:35Frankfurt
Frankfurt International (FRA)
Terminal 1
Flight duration 1 hour and 30 minutes
LH 825
operated by Lufthansa
AIRBUS A320

Ja sorry, ser det nu. Du behöver förmodligen checka in väskan igen på FRA om du åker med LH så se till att ha lite marginal. Föreslå att åka ikväll till KLM eller be dem boka direktflyget till FRA imorgon :)

Toppen