Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

A

Aurora

Guest
Finvær i Danmark i går... :)

13501723_1829457197277373_510707553685983909_n.png

13501723_1829457197277373_510707553685983909_n.png
 

Brandten

Medlem
Ny avgångstid : 21:35
SK1482 29 Jun
Bergen (BGO) 21:25
- Stockholm (ARN) 22:45

Ny avgångstid : 22:05
SK1482 29 Jun
Bergen (BGO) 21:25
- Stockholm (ARN) 22:45

... Och nu missade de tydligen sin slot. Ny tid om 1h.
 

AABack2ARN

Medlem
Hänvisade verkligen SAS till missade slot-tider?

Att planet blev sent var ju föga oväntat med tanke på att flygplanet landade 21:13 och hade planerad avgångstid 21:25 som du skriver. Att det sedan blev ännu senare är ju surt.

Varför jag undrar är att vare sig Bergen eller Arlanda är så väldigt tungt trafikerade flygplatser och inte heller flygrutten mellan de två flygplatserna (om ni nu inte tog en tur ned över Holland eller England på vägen ;)). Och vädret var väl ingen katastrof heller - i synnerhet inte i Stockholm. Någon med mer kunskap om hur ATC planerar kanske kan svara på detta?
 

agehall

Medlem
Hänvisade verkligen SAS till missade slot-tider?
Japp.

Det var dessutom uppenbart att det skulle ske eftersom vi påbörjade boarding ca 2133 och vi hade då en slottid för 2145.

Vädret i Bergen var inte perfekt, men knappast dåligt. Det var lite skakigt på sträckan (även om piloten hävdade att vädret var bra) men inget som jag tycker borde ha stört.

Däremot var det över lag en hel del förseningar på BGO igår, så frågan är väl ifall det var väder i Europa som ställde till det eller om det var BGO som saknade kapacitet.
 

Brandten

Medlem
Japp.

Det var dessutom uppenbart att det skulle ske eftersom vi påbörjade boarding ca 2133 och vi hade då en slottid för 2145.

Vädret i Bergen var inte perfekt, men knappast dåligt. Det var lite skakigt på sträckan (även om piloten hävdade att vädret var bra) men inget som jag tycker borde ha stört.

Däremot var det över lag en hel del förseningar på BGO igår, så frågan är väl ifall det var väder i Europa som ställde till det eller om det var BGO som saknade kapacitet.

OT:
You (BC.se) are everywhere! :)
Min bror satt på 2A.
 
A

Aurora

Guest
Hänvisade verkligen SAS till missade slot-tider?

Att planet blev sent var ju föga oväntat med tanke på att flygplanet landade 21:13 och hade planerad avgångstid 21:25 som du skriver. Att det sedan blev ännu senare är ju surt.

Varför jag undrar är att vare sig Bergen eller Arlanda är så väldigt tungt trafikerade flygplatser och inte heller flygrutten mellan de två flygplatserna (om ni nu inte tog en tur ned över Holland eller England på vägen ;)). Och vädret var väl ingen katastrof heller - i synnerhet inte i Stockholm. Någon med mer kunskap om hur ATC planerar kanske kan svara på detta?

Du har tydeligvis aldri hørt om sommerbemanning på Røyken kontroll .... Velkommen til Norge. Det går fint an å ha slottider i Norsk luftrom, da Avinor Flysikring har funnet ut at de skal spare penger - og det skal gjøres med å ha minimumsbetjening så ofte som mulig. Noe som ofte fører til manglende kapasitet når sommersesongen kicker inn; folk begynner å bli syke og man ikke har noen å ringe inn. Resultatet blir begrensninger på antall fly i luftrommet, og dermed: slottid.

En kjapp sjekk på eurocontrol kan bekrefte dette:

ENOS (Oslo)
Sector 8 and 9/10/11/12 regulated due to ATC capacity.
Moderate delays.
 
Toppen