Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Verkar även vara strul med sent inkommande besättningar. Flyger själv med försenat SK113 till MMX med SE-DOZ som tidigare kom FRA som SK638, helt enligt tidtabell, men besättningen från UME med SK2031 kom till gaten nästan en timme efter planerad avgång med SK113.

SK1416 CPH till ARN istället pga att planet från olso hade problem.
Gissar att "istället" ska vara "inställt" ;)
Fattade först inte vad du menade men såg sen på flightradar24 att det var inställt.

Edit: kan man se var planet skulle gått sen?
Det står n/a på "aircraft" på flightradar24

En fråga som kanske inte hör hemma i den här tråden, men jag ställer den i alla fall:
Är det någon som vet något vad som hände OY-KBL (Airbus 321) på Malpensa den 3:e mars?
Maskinen hade tillbringat drygt en månad i Ljubljana för, vad jag antar är någon form av check, och återvänder den 2:a mars till Kastrup som SK 8900 (det kan för övrigt tyckas vara ett märkligt nummer, eftersom det är det nummer som används av SAS för Adrias JP 510 - LJU-CPH)
När maskinen närmar sig Mön söder om Köpenhamn, viker den av västerut och gör en sväng ut över Nordsjön i höjd med Esbjerg, för att sen återvända mot Sjælland och landa i Köpenhamn.
Nästa morgon gör OY-KBL en ordinarie flight till Milano som SK1685.
Återresan SK 1686 blir inställd - och sen dess har maskinen inte synts till. Jag antar att den står kvar på Malpensa.

Måste ställa frågan här om någon vet vad som gäller. Skulle flyga SAS Stockholm - Berlin ARN-TXL fredagen den 8e, men piloten var sjuk och dom kunde inte hitta en ersättare så flyget ställdes in. Fick det ombokat till nästkommande helg men gjorde en anmälan genom flysas om ersättning för det inställda flyget enligt EU 261/2004.

Får till svar att nej, då dom ställde in det på grund av vädret så betalar dom inte ut någon ersättning. Rättar dom och säger att det ställdes in pga sjuk pilot och ingen ersättare så ändrar dom nu sig och säger, ja det ställdes in pga sjukdom, men då "det var en ovanligt hög sjukfrånvaro" så ansåg dom att det klassas som en extraordinär händelse och betalar alltså inte ut någon ersättning.

Jag hänvisar till att sjukdom visst ska vara skäl till kompensation och att jag inte ska behöva betala för deras oförmåga att bemanna ett flygplan. Får då bara till svar att det visst är en extraordinär händelse och så tackar dom för sig.

Någon som har något tips? Vad gör jag. Jag är så oerhört besviken på SAS så det finns inte...

Måste ställa frågan här om någon vet vad som gäller. Skulle flyga SAS Stockholm - Berlin ARN-TXL fredagen den 8e, men piloten var sjuk och dom kunde inte hitta en ersättare så flyget ställdes in. Fick det ombokat till nästkommande helg men gjorde en anmälan genom flysas om ersättning för det inställda flyget enligt EU 261/2004.

Får till svar att nej, då dom ställde in det på grund av vädret så betalar dom inte ut någon ersättning. Rättar dom och säger att det ställdes in pga sjuk pilot och ingen ersättare så ändrar dom nu sig och säger, ja det ställdes in pga sjukdom, men då "det var en ovanligt hög sjukfrånvaro" så ansåg dom att det klassas som en extraordinär händelse och betalar alltså inte ut någon ersättning.

Jag hänvisar till att sjukdom visst ska vara skäl till kompensation och att jag inte ska behöva betala för deras oförmåga att bemanna ett flygplan. Får då bara till svar att det visst är en extraordinär händelse och så tackar dom för sig.

Någon som har något tips? Vad gör jag. Jag är så oerhört besviken på SAS så det finns inte...
Skicka in det som ett helt nytt case eller dra det till ARN direkt. Det är inte extraordinärt.

Skicka in det som ett helt nytt case eller dra det till ARN direkt. Det är inte extraordinärt.
Alltså göra samma anmälan och hoppas på en annan handläggare av SAS? Varför jag inte dragit det till ARN än är då avgiften där direkt tar en tredjedel av ersättningen, men det kanske är det bästa. SAS själva verkar hänvisa tvist till ADR som ska vara någon europeisk plattform för reklamationsärenden, kan det vara ett alternativ?

Tack för svar i alla fall, det uppskattas.

Alltså göra samma anmälan och hoppas på en annan handläggare av SAS? Varför jag inte dragit det till ARN än är då avgiften där direkt tar en tredjedel av ersättningen, men det kanske är det bästa. SAS själva verkar hänvisa tvist till ADR som ska vara någon europeisk plattform för reklamationsärenden, kan det vara ett alternativ?

Tack för svar i alla fall, det uppskattas.
Avgift ARN? Allmänna har väl ingen avgift vad jag vet om. Sen lär du få ett advokatsvar innan om att de betalar ut som goodwill (bullshit) om du lägger ner ärendet där vilket du då gör.

Toppen