Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Hej en fråga. Jag var inbokad på en flight från stockholm till gbg för några dagar sedan. På väg till flygplatsen så fick jag meddelande att min fligt var inställd. Ringde SAS och lyckades boka om resan, fast via cph. Skulle landat 1945 i GBG men landade ca 2200 istället. Jag hade ju inga direkta merkostnader och det löste sig ganska fint ändå; jag kom fram till slutdestinationen men ca 2h senare än det var tänkt och han även handla vin på kastrup

Nu vet jag inte anledningen till att det blev inställt men låt oss säga att jag skulle försöka få ersättning - hur går man tillväga? Mest av nyfikenhet - vad gäller?
 

FF#1

Medlem
Tydligen är Sas SK2003 LLA-ARN som skulle avgå kl 1835 inställd.
Som tur är så bokade jag om till planet innan eftersom jag vart klar tidigare än jag hade tänkt mig... Kul när det är så och inte tvärtom
 

olo

Medlem
Just nu beräknas SK1600 BRU-ARN landa 23:30 istället för 22:35. Enligt Swedavia gå ankommer SK1600 från Bryssel (BRU) via Köpenhamn (CPH).
Det verkar som att SK2590 BRU-CPH 20:30-22:00 blev inställd, vilket är förklaringen till mellanlandningen.
 

Johan L

Medlem
Just nu beräknas SK1600 BRU-ARN landa 23:30 istället för 22:35. Enligt Swedavia gå ankommer SK1600 från Bryssel (BRU) via Köpenhamn (CPH).
Det verkar som att SK2590 BRU-CPH 20:30-22:00 blev inställd, vilket är förklaringen till mellanlandningen.
Stämmer, jag hade det tveksamma nöjet att få uppleva detta. Vi landade inte förrän midnatt på Arlanda. Lite slitigt eftersom jag gjort en dagstur till Bryssel och varit igång sedan 04.30
 
SK151 ARN-GOT är sent, med efterföljande försening på SK152 GOT-ARN. Verkar vara LN-RRZ som krånglar, någon som har koll på vad den har drabbats av?

Jag ska flyga SK152 till Stockholm, och som vanligt så hade de kunnat lämna info tidigare eftersom ankommande in är sent... Sitter i loungen i Göteborg när hälften av besökarna samtidigt ropade diverse svärord när sms:et med förseningen kom :)
 
SK151 ARN-GOT är sent, med efterföljande försening på SK152 GOT-ARN. Verkar vara LN-RRZ som krånglar, någon som har koll på vad den har drabbats av?

Jag ska flyga SK152 till Stockholm, och som vanligt så hade de kunnat lämna info tidigare eftersom ankommande in är sent... Sitter i loungen i Göteborg när hälften av besökarna samtidigt ropade diverse svärord när sms:et med förseningen kom :)
Kaptenen berättade att förseningen berodde på att de haft problem på grund av stormen; att de hade blivit stök kvällen innan när besättningarna inte hade landat på de platser som det var tänkt och att de då fått möblera om.
Det måste rimligtvis ha varit känt tidigare än 40 min innan avgång, med tanke på att stormen var igår kväll och att det inte går några inrikesflighter på nätterna.
 
Kaptenen berättade att förseningen berodde på att de haft problem på grund av stormen; att de hade blivit stök kvällen innan när besättningarna inte hade landat på de platser som det var tänkt och att de då fått möblera om.
Det måste rimligtvis ha varit känt tidigare än 40 min innan avgång, med tanke på att stormen var igår kväll och att det inte går några inrikesflighter på nätterna.
Man får nog ha lite tålamod idag, även om du har rätt...
 

MarcusC

Medlem
Kaptenen berättade att förseningen berodde på att de haft problem på grund av stormen; att de hade blivit stök kvällen innan när besättningarna inte hade landat på de platser som det var tänkt och att de då fått möblera om.
Det måste rimligtvis ha varit känt tidigare än 40 min innan avgång, med tanke på att stormen var igår kväll och att det inte går några inrikesflighter på nätterna.
Förståeligt , men har man inte standby crew på en av sina huvudbaser att sätta in för att undvika ? Eller är det insparat?
 

olo

Medlem
Förståeligt , men har man inte standby crew på en av sina huvudbaser att sätta in för att undvika ? Eller är det insparat?
Frågan är hur många stand-by crew de har? Av att dömma hur många plan som inte nådde sina mål igår kväll hade de säkert behövts fler än 5-6 st för att hantera det, då många crew fanns ute i landet utan plan att flyga.
 
Toppen