Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

SK997 vände tillbaka till Köpenhamn (har precis landat) pga fel på AC. Man vill inte flyga i 10 timmar med dåligt fungerande AC. Enligt uppgift så ska det ta max 1 timme att åtgärda så vi ska vänta kvar ombord.
Vi kommer dock att bli sena och det lär ju påverka SK998 imorgon.
 
En vän blev 24h försenad med SK984 (NRT-CPH) i söndags, och SAS hävdar att det är pga vädret, och vägrar betala ut något förutom ersättning för kost och logi. Kikade lite snabbt och LO80 mot Warszawa avgick 1h innan, och bland annat SU261 avgick till Moskva en timme efter. Vad kan man göra, förutom att be SAS förklara varför de anser det vara force majeure? Min vän är EBG om det spelar någon roll.
 
En vän blev 24h försenad med SK984 (NRT-CPH) i söndags, och SAS hävdar att det är pga vädret, och vägrar betala ut något förutom ersättning för kost och logi. Kikade lite snabbt och LO80 mot Warszawa avgick 1h innan, och bland annat SU261 avgick till Moskva en timme efter. Vad kan man göra, förutom att be SAS förklara varför de anser det vara force majeure? Min vän är EBG om det spelar någon roll.
Hävdar SAS väder så ska de bevisa det, att plan gick 1h innan och 1h senare är dock irrelevant. Kan mycket väl vara så att ATC drog ner antalet avgångar till 5 i timmen (påhittad siffra) och att SAS då inte fick möjlighet att komma iväg. Så frågan är ju hur vädret var i Tokyo, blev andra flighter inställda eller försenade? Be SAS bevisa att vädret var orsaken, kan de göra detta har ni inget case oavsett om andra plan kunde lyfta.
 
Hävdar SAS väder så ska de bevisa det, att plan gick 1h innan och 1h senare är dock irrelevant. Kan mycket väl vara så att ATC drog ner antalet avgångar till 5 i timmen (påhittad siffra) och att SAS då inte fick möjlighet att komma iväg. Så frågan är ju hur vädret var i Tokyo, blev andra flighter inställda eller försenade? Be SAS bevisa att vädret var orsaken, kan de göra detta har ni inget case oavsett om andra plan kunde lyfta.

OK, tack för snabbt svar. Hur kan de tänkas bevisa att de har rätt i detta fall? Vad bör de visa som minimum?
 
OK. Vid en snabbkoll så verkar ingen annan flight vara speciellt försenad mellan 11-13:30 från Narita (SK984 avgår 12:30), så jag ser fram emot att höra deras svar.
Vad säger din vän om vädret? Var det strålande sol? Snöstorm? Stormvindar? Mulet med lite regn?
Han borde lätt kunna avgöra på hur vädret var om det låter rimligt att vädret orsakade förseningen eller inte.
 
Vad säger din vän om vädret? Var det strålande sol? Snöstorm? Stormvindar? Mulet med lite regn?
Han borde lätt kunna avgöra på hur vädret var om det låter rimligt att vädret orsakade förseningen eller inte.

Nej, det hade inte varit något avvikande. Kollade Accuweather som säger 12 grader och inget regn. Vid gaten hade de sagt att det var fel på planet.
Vidare i mailet han fått står det först något i stil med "due to damage during flight operations" och säkerhet är vår viktigaste prio osv...
Sedan nämner SAS vädret och att det är "extra ordinary circumstances" och att EU261 därmed inte gäller. Återkommer när han fått svar på frågorna kring vädret av SAS.

Kan man på något sätt göra en HUACA på liknande ärenden? Skicka in claims på nytt och hoppas att det hamnar hos någon annan?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen