Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Jag skrev till SAS och frågade vad som hände när vi landade i HKG och fick detta svar
B4FD3CD9-92A0-4C05-8A5D-BF3447074482.jpeg
 
Check-in rapporterar att anledningen till att LN-RKR stått i Hong Kong så länge var att man väntat på en reservdel.

”Vi afventer en reservedel til flyet, og forventer at flyve den hjem torsdag (den 14. juni, red.),” oplyser SAS’ danske pressechef Mariam Skovfoged til CHECK-IN.dk.

SAS-fly er strandet i Hongkong - CHECK-IN.dk
 
Avherald rapporterar att LN-RKM fick gå tillbaka till CPH igår pga hydraulikfel.

A SAS Scandinvian Airlines Airbus A330-300, registration LN-RKM performing flight SK-909 from Copenhagen (Denmark) to Newark,NJ (USA), was enroute at FL360 about 180nm east of Keflavik (Iceland) when the crew decided to return to Copenhagen due to a hydraulic leak. The aircraft descended to FL350 for the return and landed safely back in Copenhagen about 2:10 hours later.
The airline confirmed the aircraft returned due to a hydraulic leak.
 
Småblandade förseningar på tre av fyra långdistansplan från Arlanda idag. Såväl SK939 till Los Angeles som SK903 till Newark beflögs var sena liksom SK945 till Chicago. Intressant är att SK939 inkom till Arlanda som SK940 och därav blev det med automatik lite försening då vändningen tar tid. SK903 kom in som SK904 före utsatt tidtabell men startade knappt 90 minuter sen så det måste varit något strul med den maskinen (LN-RKU) och man lät Newark ta smällen i stället för Los Angeles. SK945 beflygs av LN-RKT från Hong Kong som kom i tid men har nu "Nytt besked 18:30". Brukar inte betyda alltför positiva nyheter. Man kan inte kolla vad som sägs på sas.se eftersom just sidan om flightstatus verkar trasig.
 
Och nu är det "Nytt besked 19:30" på SK945. Det mest fantastiska är dock att de räknar med att anlända bara 7 minuter efter normal ankomsttid. Det skulle innebära en flygtid på cirka 6 timmar vilket ju är minst sagt coolt. Tyvärr är nog sanningen snarare att om de kommer iväg kommer i stort sett alla med anslutning i Chicago tvingas till en övernattning.
 
21:47 enligt flightstats.com ställdes så flighten in. :( Förvisso bra att SAS inte tummar på säkerheten, var sig det rör maskinen i sig eller besättningens arbetstider. Misstänker att de kan ha hamnat farligt nära crew timeout även om maskinen var fixad.

Ja, fasen vet varför maskinerna strular såpass mycket som de verkar göra. Kanske lite för hög nyttjandegrad? Finnair verkar ha haft en del strul också men de har några fler maskiner att spela på och enbart en hub.
 
Toppen