Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Det hade kanske funkat, men jag var föga sugen på att ta en flight vid 06 på morgonen till CPH. Det var ju trots allt lördag, så lite bekvämt ville jag ha det. Och nu slutade ju det hela med en natt på Hilton och inte Park Inn, så jag ska inte klaga.

945 till ORD inställd idag. Det är illa om man har så få maskiner att det inte finns täckning för ett flygplan.

Så illa är det väl i princip? De kör väl så mycket det bara går med alla maskinerna de har. Det skulle dock inte skada med en A3x0 till. Har inte *A någon kärra de kan låna då och då? Tycker det är rätt ofta man ser plan målade i *A livery numera.

Har inte *A någon kärra de kan låna då och då? Tycker det är rätt ofta man ser plan målade i *A livery numera.

Fast dessa flygplan är ju respektive flygbolags egna, finns avtal att typ 1,5 % (gissning på siffran) av flottan ska vara målad i *A-färger.

Fast dessa flygplan är ju respektive flygbolags egna, finns avtal att typ 1,5 % (gissning på siffran) av flottan ska vara målad i *A-färger.

Jag trodde dock att de även användes för att täcka partners behov vid olika problem, men det kanske är helt fel.

Är det någon som vet varför det är fel på så många av long-haul flighterna? Eller brukar det vara så under sommaren för sas?

Är det någon som vet varför det är fel på så många av long-haul flighterna? Eller brukar det vara så under sommaren för sas?

Det verkar vara lite olika saker som drabbat vårt kära SAS just nu. En kärra fick tydligen stryk i ovädret i Chicago och är fast där (?). Det ledde till att SK945/946 ställdes in idag. Verkar få till sin följd att SK983 ställs in i morgon vilket nog mest beror på omdisponering av planen eftersom SK945 är en A333 medan SK983 är en A343 i normala fall.

SK995 är nog ett resultat av att ett plan har fel på bränslepumpen (dvs den som krånglat ett tag).

SAS begränsade flotta leder snabbt till problem om det uppstår fel på ett (eller som nu flera) plan. Tyvärr.

Toppen