Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Det var RKO som var schemalagd på SK925 idag så antagligen var gårdagens problem med vibrationer i motorn lite mer jobb än vad man förväntade sig.
 
Det var RKO som var schemalagd på SK925 idag så antagligen var gårdagens problem med vibrationer i motorn lite mer jobb än vad man förväntade sig.

Fritt fra minnet er engine vibrations ofte relatert til at et fanblad eller flere har skjevhet/bulker i seg. Siden disse maskinene opererer på veldig busy airports er det ikke utenkelig at man har fått sucked inn ett fremmedlegeme i motoren som har bulka til noen fanblades. For eksempel. Da kreves det at man sjekker hele motoren og bytter ut fanblades. Ikke gjort på en 5øring, med de store A330-motorene :D
 
Fritt fra minnet er engine vibrations ofte relatert til at et fanblad eller flere har skjevhet/bulker i seg. Siden disse maskinene opererer på veldig busy airports er det ikke utenkelig at man har fått sucked inn ett fremmedlegeme i motoren som har bulka til noen fanblades. For eksempel. Da kreves det at man sjekker hele motoren og bytter ut fanblades. Ikke gjort på en 5øring, med de store A330-motorene :D
Det har jag aldrig påstått att det var heller, men då kan man ju fråga sig varför SAS (som definitivt borde veta detta) schemalägger maskinen en dag efter det inträffade...

Resultatet av detta blev ju ett inställt flyg med strandade passagerare både i Köpenhamn och Washington. Känns som att man kunde löst det aningen smidigare.
 
Verkar som SK983 också kommer blir sen idag då man just nu flaggat för "Next info 15:45", som är ordinarie avgångstid. Felkoden i systemet säger Aircraft defects.
 
Last edited:
Helvete... 926 inställd jag som just fått co-up till C! Blev ombokad på Uniteds kärra (767) till munchen i ekonomi! Ringt o bråkat med SAS som hävdar att deras restriktioner på plusbiljett tvingar dem att sätta en i ekonomi.. Ruttet är förnamnet.. Dock så får jag ju kompensation för det. Men förstår inte hur svårt det är att sätta mig i plus på LH tex.
 
Det har jag aldrig påstått att det var heller, men då kan man ju fråga sig varför SAS (som definitivt borde veta detta) schemalägger maskinen en dag efter det inträffade...

Resultatet av detta blev ju ett inställt flyg med strandade passagerare både i Köpenhamn och Washington. Känns som att man kunde löst det aningen smidigare.

Nå skreiv jeg det som en "nice to know" - ikke som at hverken du eller noen andre hadde påstått noe (hvor leser du det?).
Hvis flighten var schemalagt i systemet så har man vel trodd det var en quick fix.
 
Helvete... 926 inställd jag som just fått co-up till C! Blev ombokad på Uniteds kärra (767) till munchen i ekonomi! Ringt o bråkat med SAS som hävdar att deras restriktioner på plusbiljett tvingar dem att sätta en i ekonomi.. Ruttet är förnamnet.. Dock så får jag ju kompensation för det. Men förstår inte hur svårt det är att sätta mig i plus på LH tex.

Är jättelätt att placera dig där. Om det inte är fullbokat. Skulle tro att det är en ren kostnadsfråga.
Har själv blivit uppgraderad från Ap-klass till Business vid en ombokning på väg hem från staterna, och vårt flyg inte ville fungera. Fast då var det på SAS egen köl.
 
Är jättelätt att placera dig där. Om det inte är fullbokat. Skulle tro att det är en ren kostnadsfråga.
Har själv blivit uppgraderad från Ap-klass till Business vid en ombokning på väg hem från staterna, och vårt flyg inte ville fungera. Fast då var det på SAS egen köl.

Ringt o tjabblat flera ggr. Nu är det iof i princip fullbokat överallt pga alla som bokat om 926 men SAS inställning (via kuntjänst) om att man alltid sätter plus i ekonomi vid ombokning köper jag inte för en sekund. Dock kommer jag kräva fett kompensation.
 
Toppen