Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

084a36b111252a8ad049c6e2c4a5c265.jpg

LN-RKT står kvar på MIA, och det var till Stockholm den skulle.
 
CPH-MIA-ARN-MIA-CPH med start imorgon inställt.

Jag ringde SAS några minuter efter att jag fick notifikationen, då jag (med all rätta) tänkte att alternativen kommer försvinna snabbt.

Med diamant-kortet kom jag fram utan väntan. Agenten behövde undersöka lite innan vi kunde börja och under de 5-10 minuterna bokade roboten om mig från HEL-CPH-MIA till HEL-CPH-SFO-MIA med nattflyg SFO-MIA med United. Inget jag var sugen på.

Obekvämt i ekonomi
1742581965686.png



Jag hittade plats CPH-ORD men den försvann medan jag väntade. Hittade däremot 3 platser HEL-CPH-ARN-EWR och sedan vidare till MIA. Agenten lyckades inte hitta platserna, trots att hon såg flygen. Till sist insåg vi att det berodde på de nya flygen gifte sig med de gamla. Om agenten tog bort de gamla flygen först så gick de jag hittat utmärkt att boka mitt förslag. Men hon sa att det inte gick att ta bort de gamla först, man måste ha de gamla kvar då man gör ombokningen. Jag föreslog en hel del workarounds, som att tex boka HEL-CPH dagen innan och sedan boka till de aktuella flygen med detsamma ("Nej, för det räknas som två ändringar"), men inget godkändes. Ej heller att flyga Finnair HEL-ARN och sedan SAS ARN-EWR. Efter en timmes samtal (agenten var genomgående mycket trevlig) sa hon att hon inte kan hjälpa, för att kollegan säger man måste bara boka HEL-MIA och ta det som erbjuds. HUACA.

Nu en timme senare när jag ringde igen var samtliga platser med SAS till USA borta, förutom till SFO. Jag hade hittat en rutt med Delta via Amsterdam som efter en del handhållande jag lyckades få bokad. Agenten protesterade först att Delta inte är Skyteam men ändrade sig snabbt. Hon behövde dock avbryta ett par gånger för att få hjälp med vilken bokningsklass man ska boka, osv. Till sist fick jag igenom ombokningen (lustigt nog kunde denna agent först ta bort flygen och sedan lägga in de nya).. Också denna agent mycket trevlig.

Med tanke på att jag kopplats till diamantlinjen är jag förvånad över att agenterna i båda fallen saknat både kunskap samt rätt verktyg, eller har varit bundna av strikta policyer. Båda agenterna som sagt väldigt trevliga att ha att göra med, men jag märkte ingen förhöjd nivå hos dem gentemot "normala" agenter (kanske är jag extra kritisk då jag själv haft deras jobb under några år).

Lustigt nog föreslog SAS hemsida att jag skulle kunna boka om till Finnair. Lustigt eftersom det inte är en partner (men toppen om man erbjuder sådan flexibilitet) men också för att det Finnair-flyget är helt fullbokat.

1742582023414.png
 
CPH-MIA-ARN-MIA-CPH med start imorgon inställt.

Jag ringde SAS några minuter efter att jag fick notifikationen, då jag (med all rätta) tänkte att alternativen kommer försvinna snabbt.

Med diamant-kortet kom jag fram utan väntan. Agenten behövde undersöka lite innan vi kunde börja och under de 5-10 minuterna bokade roboten om mig från HEL-CPH-MIA till HEL-CPH-SFO-MIA med nattflyg SFO-MIA med United. Inget jag var sugen på.

Obekvämt i ekonomi
Visa bifogad bild 163494


Jag hittade plats CPH-ORD men den försvann medan jag väntade. Hittade däremot 3 platser HEL-CPH-ARN-EWR och sedan vidare till MIA. Agenten lyckades inte hitta platserna, trots att hon såg flygen. Till sist insåg vi att det berodde på de nya flygen gifte sig med de gamla. Om agenten tog bort de gamla flygen först så gick de jag hittat utmärkt att boka mitt förslag. Men hon sa att det inte gick att ta bort de gamla först, man måste ha de gamla kvar då man gör ombokningen. Jag föreslog en hel del workarounds, som att tex boka HEL-CPH dagen innan och sedan boka till de aktuella flygen med detsamma ("Nej, för det räknas som två ändringar"), men inget godkändes. Ej heller att flyga Finnair HEL-ARN och sedan SAS ARN-EWR. Efter en timmes samtal (agenten var genomgående mycket trevlig) sa hon att hon inte kan hjälpa, för att kollegan säger man måste bara boka HEL-MIA och ta det som erbjuds. HUACA.

Nu en timme senare när jag ringde igen var samtliga platser med SAS till USA borta, förutom till SFO. Jag hade hittat en rutt med Delta via Amsterdam som efter en del handhållande jag lyckades få bokad. Agenten protesterade först att Delta inte är Skyteam men ändrade sig snabbt. Hon behövde dock avbryta ett par gånger för att få hjälp med vilken bokningsklass man ska boka, osv. Till sist fick jag igenom ombokningen (lustigt nog kunde denna agent först ta bort flygen och sedan lägga in de nya).. Också denna agent mycket trevlig.

Med tanke på att jag kopplats till diamantlinjen är jag förvånad över att agenterna i båda fallen saknat både kunskap samt rätt verktyg, eller har varit bundna av strikta policyer. Båda agenterna som sagt väldigt trevliga att ha att göra med, men jag märkte ingen förhöjd nivå hos dem gentemot "normala" agenter (kanske är jag extra kritisk då jag själv haft deras jobb under några år).

Lustigt nog föreslog SAS hemsida att jag skulle kunna boka om till Finnair. Lustigt eftersom det inte är en partner (men toppen om man erbjuder sådan flexibilitet) men också för att det Finnair-flyget är helt fullbokat.

Visa bifogad bild 163495
Oj vilket stresspålag - både för frekventa resenärer och framförallt för ovana resenärer. Märkligt att SAS föreslår Finnair av alla ändringar.
Tyvärr är min upplevelse av att vara EBG att man hamnar i vanliga linjen men sorteras in i en särskild kö typ påfartsfil där man tar varannan bil. Dvs ingen förhöjd kompetens hos den som svarar utan bara något kortare svarstid.
Flyga via SFO till MIA är riktigt surt. Fanns inga flyg via IAH istället? (Brukar vara lättare att hitta bonusplatser så kanske lättare att bli ombokad dit - eller Atlanta eller Charlotte som ligger ännu närmare…). Best of luck anyways!!!!
 
Också drabbad av ovan inställda flyg. Har ringt SAS runt 4 gånger under dagen och endast kommit fram till engelsktalande kundservice. Första kunde inte ens se att flyget var inställt. Andra började leta, men mutade och la sen på. Sista jag fick tag i satte på mute direkt och jag fick efter en stund lägga på. Ringde upp igen och då var kundtjänst stängd för dagen. Chatten stängde också tidigare än angivet vilket var surt just idag.

Har precis fått nya biljetter via mailen med Swiss två dagar efter ursprungligt datum.

Sas svarar ju inte och amex försäkringsbolag har stängt fram till måndag, har amex platinum. Vad är skäliga kostnader för hotell, hyrbil, parkering osv när det blir flera nätter? Allt är sjukt dyrt nu på helgen i Miami med kort varsel.

Hittar ej specifika summor så tänker att någon här kanske har egen erfarenhet?
 
...
Lustigt nog föreslog SAS hemsida att jag skulle kunna boka om till Finnair. Lustigt eftersom det inte är en partner (men toppen om man erbjuder sådan flexibilitet) men också för att det Finnair-flyget är helt fullbokat.
...
Ombokningsalternativen som erbjuds på sajten verkar har en del alternativ som inte KC har. Jag fick en ändring på BKK-CPH och enda erbjudande på sajt var BKK-SIN-CPH på SQ-SQ. (som nämnt i annan tråd högg jag på det, men blev då ombokad till ekonomi).
Så kanske har sajten lite mer att välja på än vad agenterna "ser" som tillåtna alternativ.
 
Ombokningsalternativen som erbjuds på sajten verkar har en del alternativ som inte KC har. Jag fick en ändring på BKK-CPH och enda erbjudande på sajt var BKK-SIN-CPH på SQ-SQ. (som nämnt i annan tråd högg jag på det, men blev då ombokad till ekonomi).
Så kanske har sajten lite mer att välja på än vad agenterna "ser" som tillåtna alternativ.
SAS har ett samarbete med SQ på SIN-CPH med codeshare så kanske inte så konstigt just denna gång. Däremot intressant med bla Finnair :)
 
Toppen