Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Hmm... Ombokad via CPH 07 mars.. Är det lättare att flyga ewr - cph i snöovädret än ewr-arn? Konstigt...
Lite mysko är det, avgången från Arlanda är redan inställd, men både Kastrup och Oslo är fortfarande ok. Ankomsttiderna till Newark är ju inte så olika...
 
Ringde SAS här i USA och hon kunde i princip bara bekräfta att flighten var inställd, inte varför. När jag påpekade att det var konstigt då SK910 avgår 20 minuter innan från samma flygplats till i princip samma destination så kunde det inte vara väderrelaterat.

Tyvärr kunde hon inte hitta platser i C på varken SK, LH eller LX på fredag.... Blir spännande det här.
Lite mysko är det, avgången från Arlanda är redan inställd, men både Kastrup och Oslo är fortfarande ok. Ankomsttiderna till Newark är ju inte så olika...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Har för mig den slingas med SK939/SK940
Min värsta mardröm är att bli ombokad till tors/fre med United...... SK904/SK910 var tydligen "fullt" i C dessa 2 dagar.

Någon med ExpertFlyer som kan verifiera?
Är det någon annan rutt som behöver ARN-EWR kärran mer just den dagen? Minns ju aldrig vad
den slingas med?
 
Last edited:
Ringde SAS här i USA och hon kunde i princip bara bekräfta att flighten var inställd, inte varför. När jag påpekade att det var konstigt då SK910 avgår 20 minuter innan från samma flygplats till i princip samma destination så kunde det inte vara väderrelaterat.
Det kan ju fortfarande vara väderrelaterat. T.ex. kan EWR har dragit ner det totala antalet rörelser i förberedande syfte och i princip talat som för SAS att de måste minska antalet avgångar och då får välja vilken/vilka som går. Så var det tex. på Heathrow förra veckan i snön.
 
Aha, okej. Tack för den infon @mha321 . Låter ju som en bra förklaring.

Det kan ju fortfarande vara väderrelaterat. T.ex. kan EWR har dragit ner det totala antalet rörelser i förberedande syfte och i princip talat som för SAS att de måste minska antalet avgångar och då får välja vilken/vilka som går. Så var det tex. på Heathrow förra veckan i snön.
 
Ok ska bli intressant att veta vad det kan vara men att ställa in en flight för att den behövs på annan linje och sedan boka om pax till CPH/OSL-EWR är väl ett alternativ? Vet någon bokningsläget för ARN-EWR imorgon?
 
Utan att veta men jag skulle gissa på att man väljer att flyga planen från Oslo och Köpenhamn då de inte slingas med andra plan. Om de blir fast i New York eller måste landa på annan flygplats så påverkar det som mest flighterna dagen efter som kanske blir inställda (alternativet hade varit att ställa in torsdagen så det blir "same same").

Om Stockholms-planet blir fast så kommer man få ställa in Los Angeles eller försena den flighten troligtvis och helt plötsligt har man två linjer som drabbas och man väljer då att ta det säkra före det osäkra och ställer in Stockholms-flighten för att minimera risken för följdproblem.

Om flighter behöver ställas in är det helt klart beroende på vädret (att ställa in flighter under sportlovet lär man inte göra i onödan), sen kan man väl försöka hävda att andra plan kunde landa men precis som andra påpekat så kan ATC bestämma sånt också. Finns ju en risk att man stänger Newark om vädret blir för dåligt och då tvingas man flyga någon annan stans och passagerare hamnar på helt fel ställen.
 
Tittar man på fr24.com så ser man att vädret har påverkat flyget ordentligt på EWR. Likaså enligt flygplatsens egna hemsida (Aviation Enligt information från klockan 07:27 lokal tid var 550 flyg inställda idag onsdag.

De två SAS-plan som flög landade dock i tid. Förhoppningsvis kommer de iväg ungefär enligt tidtabell...
 
Utan att veta men jag skulle gissa på att man väljer att flyga planen från Oslo och Köpenhamn då de inte slingas med andra plan. Om de blir fast i New York eller måste landa på annan flygplats så påverkar det som mest flighterna dagen efter som kanske blir inställda (alternativet hade varit att ställa in torsdagen så det blir "same same").

Om Stockholms-planet blir fast så kommer man få ställa in Los Angeles eller försena den flighten troligtvis och helt plötsligt har man två linjer som drabbas och man väljer då att ta det säkra före det osäkra och ställer in Stockholms-flighten för att minimera risken för följdproblem.

Om flighter behöver ställas in är det helt klart beroende på vädret (att ställa in flighter under sportlovet lär man inte göra i onödan), sen kan man väl försöka hävda att andra plan kunde landa men precis som andra påpekat så kan ATC bestämma sånt också. Finns ju en risk att man stänger Newark om vädret blir för dåligt och då tvingas man flyga någon annan stans och passagerare hamnar på helt fel ställen.
Då hade vi ungefär samma teori om det hela.
 
Toppen