Utan att veta men jag skulle gissa på att man väljer att flyga planen från Oslo och Köpenhamn då de inte slingas med andra plan. Om de blir fast i New York eller måste landa på annan flygplats så påverkar det som mest flighterna dagen efter som kanske blir inställda (alternativet hade varit att ställa in torsdagen så det blir "same same").
Om Stockholms-planet blir fast så kommer man få ställa in Los Angeles eller försena den flighten troligtvis och helt plötsligt har man två linjer som drabbas och man väljer då att ta det säkra före det osäkra och ställer in Stockholms-flighten för att minimera risken för följdproblem.
Om flighter behöver ställas in är det helt klart beroende på vädret (att ställa in flighter under sportlovet lär man inte göra i onödan), sen kan man väl försöka hävda att andra plan kunde landa men precis som andra påpekat så kan ATC bestämma sånt också. Finns ju en risk att man stänger Newark om vädret blir för dåligt och då tvingas man flyga någon annan stans och passagerare hamnar på helt fel ställen.