Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Gir ingen mening at en IATA-kod skulle være så specifik at den beskriver HVOR skaden har skjedd. Disse kodene beskriver heller om skaden har skjedd i lufta, eller på bakken. DG = Damage Ground, DF = Damage Flight. Dette er de to kodene som står i manualene for OSL airports operasjonelle prosedyre. Når det da står DR Damage during flight operations, tipper jeg er det er en god gammel skriveleif og skulle stått DF.

Hva og hvorfor er vel ikke så nøye, pilotene gjorde en vurdering og that's that :)
 
sk908 kom aldrig iväg från Newark igår, leder till att RKP flyger upp från Kastrup just nu för att ta dagens 907.
 
OY-KBA står kvar i Peking med tekniska problem vilket orsakar förseningar för tillfället. Bl.a. är SK997 (Shanghai) 3h20 min sen i skrivande stund.
 
OY-KBA står kvar i Peking med tekniska problem vilket orsakar förseningar för tillfället. Bl.a. är SK997 (Shanghai) 3h20 min sen i skrivande stund.

Det ser ut som LN-RKG, som kommer in från Shanghai idag, får vända direkt tillbaka, därav förseningen. Men 3 timmar och 20 minuter låter väldigt mycket, speciellt som dagens 998 ser ut att vara tidig till Köpenhamn. Runt 2 timmar brukar ju räcka för att vända en 340.
Dessutom kan man undra varför inte LN-RKP används i ett sånt här läge. Torfinn kom ju in i morse från Köpenhamn efter att ha vikarierat på Oslo - New York-linjen några dagar. Men han kanske har annat för sig ikväll....
 
Det ser ut som LN-RKG, som kommer in från Shanghai idag, får vända direkt tillbaka, därav förseningen. Men 3 timmar och 20 minuter låter väldigt mycket, speciellt som dagens 998 ser ut att vara tidig till Köpenhamn. Runt 2 timmar brukar ju räcka för att vända en 340.
Dessutom kan man undra varför inte LN-RKP används i ett sånt här läge. Torfinn kom ju in i morse från Köpenhamn efter att ha vikarierat på Oslo - New York-linjen några dagar. Men han kanske har annat för sig ikväll....

Njae, var det inte så att två maskiner blivit stående ute i världen? LN-RKM på EWR och OY-KBA i PEK. Gissningsvis så har man inte kunnat ställa över de maskinerna som man velat/behövt under tisdagen och onsdagen. OY-KBD har flugit ganska mycket nu, liksom OY-KBM som kommer hem från PEK om en stund. Jag tror att båda dessa måste stanna hemma för lite ompyssling. Således gissar jag att LN-RKP kommer att gå in som SK995 ikväll.
 
Njae, var det inte så att två maskiner blivit stående ute i världen? LN-RKM på EWR och OY-KBA i PEK. Gissningsvis så har man inte kunnat ställa över de maskinerna som man velat/behövt under tisdagen och onsdagen. OY-KBD har flugit ganska mycket nu, liksom OY-KBM som kommer hem från PEK om en stund. Jag tror att båda dessa måste stanna hemma för lite ompyssling. Således gissar jag att LN-RKP kommer att gå in som SK995 ikväll.
LN-RKM är redan igång igen och flyger SK907 OSL-EWR just nu.
 
LN-RKM är redan igång igen och flyger SK907 OSL-EWR just nu.

Precis, men eftersom LN-RKP fick sättas in där så har man inte kunnat avlasta på andra sträckor och därför "överbelastat" vissa maskiner som nu måste vila. Därför tror jag att LN-RKP går in på PEK ikväll och därför inte kunde sättas in på PVG.
 
Precis, men eftersom LN-RKP fick sättas in där så har man inte kunnat avlasta på andra sträckor och därför "överbelastat" vissa maskiner som nu måste vila. Därför tror jag att LN-RKP går in på PEK ikväll och därför inte kunde sättas in på PVG.
Visst, det är en trolig lösning... Men rent trafikeringsmässigt, hade det ju blivit bättre om RKP hade tagit 997, och inkommande RKG från Shanghai gått till PEK som 995. Då hade man ju sluppit alla förseningar. KBD som gjort två San Francisco på raken (varav den andra med försening) stannar över natt och går till San Francisco igen i morgon.
Kollade just EF, och det ser ut som både 995 och 997 ikväll går med ny inredning. Så RKP verkar inte vara med i spelet.
 
Visst, det är en trolig lösning... Men rent trafikeringsmässigt, hade det ju blivit bättre om RKP hade tagit 997, och inkommande RKG från Shanghai gått till PEK som 995. Då hade man ju sluppit alla förseningar. KBD som gjort två San Francisco på raken (varav den andra med försening) stannar över natt och går till San Francisco igen i morgon.
Kollade just EF, och det ser ut som både 995 och 997 ikväll går med ny inredning. Så RKP verkar inte vara med i spelet.
Blev OY-KBM som SK995 och LN-RKG som SK997. LN-RKP står kvar i CPH.
 
Toppen