Senaste nytt

Inställda plan - bara sitta och invänta information?

Hade varit intressant att mötas i rätten gällande claim för det.

Jag menar.. Snö. Mycket snö. I februari. I Sverige. Ja? Borde vara allt annat än utom kontroll tycker jag.
Det är halkan och inte främst snön de anger som problem idag.
Med tanke på hur det verkar vara inställt över hela linjen känns det utsiktslöst att vinna mot ett enskilt bolag.

Lånar tråden då lite då det berör detta snöoväder.

Vad tror ni risken är för att DY4281 mellan Arlanda till Helsingfors med avgång 06:40 imorgon är inställt? Ser på flightradar att alla förutom dagens första flygning med Norwegian till Helsingfors från Arlanda är inställda. Vill helst undvika samma sits som trådskaparen och sitta ovetandes på Arlanda istället för på kontoret.

Sitter själv fast i Frankfurt. Nästan alla avgångar till ARN har ställts in. Min flight (15.50 LH804) är fem timmar försenad men preliminär avgång 21.00. Hittar inga reroutings med platser via vare sig CPH, BLL, OSL eller GOT. Kul när man har viktigt möte klockan 09 imorgon...

Lånar tråden då lite då det berör detta snöoväder.

Vad tror ni risken är för att DY4281 mellan Arlanda till Helsingfors med avgång 06:40 imorgon är inställt? Ser på flightradar att alla förutom dagens första flygning med Norwegian till Helsingfors från Arlanda är inställda. Vill helst undvika samma sits som trådskaparen och sitta ovetandes på Arlanda istället för på kontoret.
Otroligt svårt att säga. :rolleyes:
På plussidan:
Slutat snöa och ingen mer snö prognostiserad kommande 12-14 tim
Nordlig vind (ingen sidvind för parallellbanorna)
Stabil temperatur (inte pendlande mellan plus- och minusgrader)
Kan röja snö hela natten (i princip utan att störas av flygtrafik)
På minussidan:
Endast 1 bana i drift av 3 (i nuläget)
Enorma snömängder skall transporteras bort
Hur prioriterar Norwegian (gissar att många plan blivit stående på utestation)?

Enligt uppgift så har Swedavia dragit ner på den fast anställda säsongs personalen på vintrarna.
Detta för att spara pengar. Nu får dom ringa in timmisar som inte har någon skyldighet att komma.
Kan nog vara en stor orsak att det blir så här ?
Förr om åren var Arlanda flygplats världsberömd att hålla banorna öppna i alla väder. vilket man numera inte lyckas med.
Tråkig utveckling för oss resenärer.

Jag bevittnade en parodi på Arlanda imorse. Skulle med 1125 till LLA, kom iväg 3h sent.

Problemet var att bagagetraktorerna inte klarar det minsta snö före de börjar slira. En satte sig fast, då hämtades en ny för att putta undan och då körde den fast. Då stod alla där och var ivägen när plogtraktorn kom.

Svårt att förklara men det var hönshus utan styrning av sällan skådat slag. Aviators traktorer såg ut att ha bättre däck för övrigt.

Attachments

• 1EACDED7-C095-4E34-A931-544227771D5F.jpeg
    1EACDED7-C095-4E34-A931-544227771D5F.jpeg
    66,4 KB · Visningar: 429
Enligt uppgift så har Swedavia dragit ner på den fast anställda säsongs personalen på vintrarna.
Detta för att spara pengar. Nu får dom ringa in timmisar som inte har någon skyldighet att komma.
Kan nog vara en stor orsak att det blir så här ?
Förr om åren var Arlanda flygplats världsberömd att hålla banorna öppna i alla väder. vilket man numera inte lyckas med.
Tråkig utveckling för oss resenärer.

Stämmer detta? Har du källa? Om så är det ju sjukt kass. Staten som ägare får en ju nästan att tro att det är meningen att det ska bli strul. Tar ni inte tåget ska ni lida ändå.

Lånar tråden då jag var med om en försening på Genèves flygplats igår då vi blev ca 2 timmar försenade pga dimma på flygplatsen. Vet nån om jag har ett case som jag kan driva för att få en del kompensation tillbaka (vet att SAS har vädret att skylla på)?.

Toppen