Senaste nytt

Inställd renovering av SAS Business Class

Det måste nästan vara så denna kalkyl inkluderar "stilleståndskostnader" också vid installation etc? oavsett admininstration / tester kan inte stolen i sig vara så dyr?!

Det är förvisso märkligt att man räknar in stillaståendekostnader i kalkylen, om man ändå avser att planet måste stå på marken vid maintenance ändå.

Tror jag har läst någonstans att en business class-stol kostar 6 - 700 000 kr, men det beror ju förstås på vilken modell man väljer. Det är nog flera faktorer som spelar in här: bl a är det rigorösa test- och kvalitetskrav, krav på dokumentation och säkert en del internationella standarder som måste efterföljas. Sedan kanske det inte finns så väldigt många leverantörer heller?

Jobbar själv med engineering för olje och gas-branschen och vet hur de höga krav som ställs här kan få en pryl som kanske kostar 30 000 kr för ett "vanligt" industriföretag att kosta 5 - 10 ggr mer om den skall installeras på en oljeplattform.

Jag tycker stolarna är OK om SAS legat 20% under konkurrerande flygbolags businessclass-nu ligger de 20% över...

Jag tycker stolarna är OK om SAS legat 20% under konkurrerande flygbolags businessclass-nu ligger de 20% över...

Nu kanske detta inte är jätte-ontopic sett till tråden, men jag har länge tänkt skriva någonstans här, eftersom just klagomålet på höga priser i SAS business väldigt ofta kommer upp, att SAS i princip alltid varit bland de billigare longhaul-alternativen i C när jag letat (de senaste två åren ungefär), MEN jag kollar från Berlin, inte från CPH eller ARN.
Kanske generellt är billigare då? Flygbiljetter har ju ofta en tendens att bli billigare ju krångligare routingen är :)

Rent konkret brukar SAS longhaul C från Berlin (alltid via CPH hittills) ligga mellan 1500 (NYC) och 2500 (BKK, NRT) euro...inte så dyrt väl?

Last edited:
Å andra sidan borde väl SAS införa möjligheten att låta kunden KÖPA en stol. I gengäld skulle man få resa fritt och obegränsat under en viss tidsperiod.

Å andra sidan borde väl SAS införa möjligheten att låta kunden KÖPA en stol. I gengäld skulle man få resa fritt och obegränsat under en viss tidsperiod.

När man byggde entusiastbiografen Elektra i Västerås körde man det konceptet ^^. Om jag får ta med stolen när det blir KK är jag med på idén....med ingraverat namn, givetvis ;).

Toppen