Senaste nytt

Inställd renovering av SAS Business Class

Nej, snarare att OT är ett tecken på att flygbolag är i kris ekonomisk. Air Baltic, Spanair, Malev, KingFisher, Arik Air, AirAsia X, etc.

Den slutsatsen tycker jag inte man kan dra. OT bör vara ett relativt enkelt sätt för bolag att outsource:a uppgraderingsverksamheten. För mindre flygbolag, som SAS ändå är, så tror jag nog det kan vara rätt attraktivt.

Jag vet inte hur det är på alla SKs WB plan men på "mina" sträckor är det alltid fullt eller nästan fullt i båda riktningar i både C och Y kabinerna. Varför slakta en kossa som ger bra med mjölk?
Att renovera någon kabin innebär ju att flygplanet kommer stå på marken i några veckor och just nu när högsäsongen börjar om ett par veckor är det som att skjuta sig i foten. Om de hade fler Z biljetter så vore det nog en 100% beläggning och det är nog viktigare för ett bolag inför en eventuell försäljning.
Dessutom är fortfarande SKs WB fräschare än några konkurrentens: AF, KL, LH och DL har hårdvara med mycket mer slitage.

Ta gärna med frågan om att byta YQ med XC: "eXtra Chair fee" för inrikes passagerare mellan ARN-GOT/MMX på 10kr per sträcka. Lite som en biltull för att finansiera detta.
Snälla, jag fattade redan att ni vill inte ha mig på SK plan men vad kommer skillja Ryanair och SK efter sådana enhancements. Det är inte så mycket kvar.

Här är min bild av SK än så länge:
sas.jpg

Kan ingen ge SAS idén att leasa in några fräscha widebody-plan med trevlig konfiguration?!
Thai och Turkish har ju gjort det som exempel och det borde kunna vara billigare på kort sikt än att göra investeringen själv. ;) Bara som en vild idé...

Kan ingen ge SAS idén att leasa in några fräscha widebody-plan med trevlig konfiguration?!
Thai och Turkish har ju gjort det som exempel och det borde kunna vara billigare på kort sikt än att göra investeringen själv. ;) Bara som en vild idé...

Leasa eller köpa från Kingfisher kanske? Med tanke på deras ekonomisk situation, är det inte helt omöjligt.

Kingfisher Airlines Business class (Källa: Flatseats.com)
kfsher221.jpg

Last edited:
Snälla, jag fattade redan att ni vill inte ha mig på SK plan men vad kommer skillja Ryanair och SK efter sådana enhancements. Det är inte så mycket kvar.

Då har du inte sett deras "value calculator" där dom jämför sig själva med BA, och struntar i att ta med pris för måltider i beräkningen! :rolleyes:

Toppen