Senaste nytt

Inofficiell Businessclass.se träff Hong Kong 24-26 Nov 2023

CJR

Medlem
Jag är ganska säker på att visum inte behövs för svenska medborgare för att beviljas inträde i Hong Kong. Dock inte varit där sedan 2019 då det inte var några problem med bara pass.

Någon som vet bättre kring detta?

Jag själv ska dessutom göra en transit på flygplatsen i Beijing på vägen till Hong Kong. Har förstått att transfer visum kan vara bra att ha.
 

RobHK

Medlem
Jag är ganska säker på att visum inte behövs för svenska medborgare för att beviljas inträde i Hong Kong. Dock inte varit där sedan 2019 då det inte var några problem med bara pass.

Någon som vet bättre kring detta?

Jag själv ska dessutom göra en transit på flygplatsen i Beijing på vägen till Hong Kong. Har förstått att transfer visum kan vara bra att ha.

Har aldrig hört talas om transfer visum för att flyga via Kina behövs så länge du stannar på flygplatsen. Kina har till och med infört 72h VISA fritt för inträde i landet, så länge man flyger vidare till en annan destination än den man anlände ifrån, är det kanske det du tänker på?

 
  • Gilla
Reactions: CJR
Jag är ganska säker på att visum inte behövs för svenska medborgare för att beviljas inträde i Hong Kong. Dock inte varit där sedan 2019 då det inte var några problem med bara pass.

Någon som vet bättre kring detta?

Jag själv ska dessutom göra en transit på flygplatsen i Beijing på vägen till Hong Kong. Har förstått att transfer visum kan vara bra att ha.
Var i HKG i somras och då var det bara en snabb koll på pass och den sedvanliga lilla kvittoslipen.

När det gäller Kina så kan man worst case lösa transfer visum on arrival om man har vidare resa till tredje land. Jag har också transfer via PEK så om vi fastnar har vi åtminstone sällskap :D
 
  • Gilla
Reactions: CJR

CJR

Medlem

CJR

Medlem
Var i HKG i somras och då var det bara en snabb koll på pass och den sedvanliga lilla kvittoslipen.

När det gäller Kina så kan man worst case lösa transfer visum on arrival om man har vidare resa till tredje land. Jag har också transfer via PEK så om vi fastnar har vi åtminstone sällskap :D
Haha, blir till att uppsöka lämpligt vattenhål på PEK om vi båda fastnar!
 

onzai

Medlem
Jag är ganska säker på att visum inte behövs för svenska medborgare för att beviljas inträde i Hong Kong. Dock inte varit där sedan 2019 då det inte var några problem med bara pass.

Någon som vet bättre kring detta?

Jag själv ska dessutom göra en transit på flygplatsen i Beijing på vägen till Hong Kong. Har förstått att transfer visum kan vara bra att ha.
Här är var som jag gäller i HKG:

http://se.china-embassy.gov.cn/eng/lsfw_0/swe123/202212/t20221221_10993131.htm

Immigration dpt HKG
 
  • Gilla
Reactions: CJR
Toppen