Senaste nytt

Inofficiell BC träff Hong Kong 30e nov 2019

Jag kände mig inte alls otrygg när jag var där för någon vecka sedan och jag måste säga att demonstrationerna är ovanligt strukturerade. Följer man bara SCMP så har man koll på var saker kommer att ske.

jag vänder på det och skriver som jag gjorde i min reserapport - perfekt läge att turista i HK --Aldrig har det varit så lugnt med folk på dagarna kring denna tid på året!
Normalt hade jag känt mig helt lugn, har varit i betydligt värre situationer som ensamresenär. Denna gång har jag familjen med på fru och 3 kids. Därav vill jag veta att det verkligen är tryggt. Vi har 4 nätter innan vidare resa. Har bokat avbokningsbart både på Marriot vid flygplatsen och Hyatt Victoria Harbour, så läget några dagar innan avresa får avgöra. Hoppas på att kunna bo på ön, men kan vi inte det får vi hitta aktiviteter på Lantau och annat.

Normalt hade jag känt mig helt lugn, har varit i betydligt värre situationer som ensamresenär. Denna gång har jag familjen med på fru och 3 kids. Därav vill jag veta att det verkligen är tryggt. Vi har 4 nätter innan vidare resa. Har bokat avbokningsbart både på Marriot vid flygplatsen och Hyatt Victoria Harbour, så läget några dagar innan avresa får avgöra. Hoppas på att kunna bo på ön, men kan vi inte det får vi hitta aktiviteter på Lantau och annat.

Håll lite utkik på denna sidan närmsta dagen: HKmap.live 即時地圖 - Hong Kong Live Map

Den ska tydligen visa var protester äger rum. Då kanske du får en bättre överblick.

Förstår att det är ett helt annat tankesätt när man har familjen med sig. Personligen tycker jag att det är lugnt, men min rekommendation är att du litar på din egen magkänsla snarare än att lyssna blint på oss här på forumet. Det brukar bli bäst då :)

Jag åker på en bonusresa nu till helgen. Övervägde att boka om till LAX/LAS där det nu dykt upp platser, men tror att jag behåller min resa. Flygen passar bättre och hotellpriserna är mycket bättre i HKG just nu. Skulle oroligheterna trappas upp kan man åka till Macao istället.

Planerat en trip med sambon till Hong Kong, 29 nov - 8 dec, med tanken att försöka komma på träffen :)
Finns en viss tveksamhet från hennes sida nu när det börjar dra ihop sig. Hur har demonstrationer på flygplatsen varit ? Har man kunnat hämta sina väskor och sen checka in igen? Vi har diskuterat alternativ att flyga vidare någon annanstans, men måste ju då checka in på nytt i Hong Kong. Eller att ta båten direkt till Macao.

Planerat en trip med sambon till Hong Kong, 29 nov - 8 dec, med tanken att försöka komma på träffen :)
Finns en viss tveksamhet från hennes sida nu när det börjar dra ihop sig. Hur har demonstrationer på flygplatsen varit ? Har man kunnat hämta sina väskor och sen checka in igen? Vi har diskuterat alternativ att flyga vidare någon annanstans, men måste ju då checka in på nytt i Hong Kong. Eller att ta båten direkt till Macao.

Hur har demonstrationer på flygplatsen varit ?
Det är lugnt på flygplatsen, sen ett par veckor tillbaka är det kontroll på att ha biljett innan man får tillträde till flygplatsen.
Så det är lugnt där sen de två dagarna det var stökigt

Har man kunnat hämta sina väskor och sen checka in igen?
Det ska inte vara några problem, sen går det ju att fråga snällt om ni kan checka in väskorna hela vägen också på startflygplatsen om ni är trevliga och har lite flyt!

Vi har diskuterat alternativ att flyga vidare någon annanstans, men måste ju då checka in på nytt i Hong Kong. Eller att ta båten direkt till Macao.
Båda alternativen bör gå bra!

Så vitt jag vet avråder inte UD för resor till HKG.

Jag bor i HK sen 6 månader tillbaka och jobbar på flygplatsen!

Välkomna!
(PM'a om det är nåt specifikt du undrar över)

Toppen