Yes, här är berättelsen.Tostarp skrev:Om jag har förstått rätt fungerar det ungefär såhär:Klicka för att utvidga...
Det svenska miljardfiaskot i Nordkorea fyller 40 | SvD
Yes, här är berättelsen.Tostarp skrev:Om jag har förstått rätt fungerar det ungefär såhär:Klicka för att utvidga...
Tostarp skrev:Om jag har förstått rätt fungerar det ungefär såhärå sjuttiotalet (när Sverige var väldigt rött) hjälpte Sverige Nordkorea med någon fabrik för lastbilar och betalade hela kalaset. Sverige har fortfarande inte fått betalt. Man skickar varje år en delegation från den Svenska ambassaden till Nordkoreas myndigheter för att kräva betalning. Hitintills har man inte fått ett korvöre. Pga detta anser sig Sverige ha en anledning att behålla sin beskickning i Nordkorea.Klicka för att utvidga...
Den grupp jag var med i var det folk från hela världen inkl USA. Så det går att komma in oavsett nationalitet. Det som är känsligt/svårt är om man är journalist. Det gillar dom inte. Vi hade med en som var fotolärare och hade massa kameror. Hon fick massa frågor kring sitt yrke. Dom försöker fråga diskret men är inte särskilt bra på det.Tostarp skrev:Kan vara att tänka på om någon av er som ska åka inte är Svensk medborgare...Klicka för att utvidga...
Du är inte sugen på att åka med då?011430121 skrev:Ännu ett klipp.Nordkorea blåste Sverige på miljarder | Nyheter | AftonbladetKlicka för att utvidga...
Nej men jag kollar på att åka 4-9 mars med vanlig resa och ja internationella kvinnodagen är också. Kostar 1149 Euro för själva resan om man lägger på kostnad för flyget från Peking och tillbaka från Nordkorea.011430121 skrev:Nej, maratonlopp är jag inte i form för just nu, var vid gränsen fast på sydsidan för några år sedan.Det var den näst mest minnesrika upplevelse jag gjort efter Svalbard.Klicka för att utvidga...
Men den helgen är jag ju på BCresa till Toulouse och Airbusfabrikensimon_says91 skrev:Nej men jag kollar på att åka 4-9 mars med vanlig resa och ja internationella kvinnodagen är också. Kostar 1149 Euro för själva resan om man lägger på kostnad för flyget från Peking och tillbaka från Nordkorea.Flyg till Peking från Sverige får bokas separat.Klicka för att utvidga...
Det är väl 144h visumfritt, eller var det bara för Shanghai?simon_says91 skrev:Jag har bokat grundresan till Peking med 1 natt för transfer på utresan på Hilton ute vid flygplatsen. Sen hemresan blev de en bokning på Doubletree inne i stan 3 nätter, ska dock efterforska hur de gäller med 72 timmars visum..Man tillbringar 4-9 mars i Nordkorea.Visa bifogad bild 55261Visa bifogad bild 55259Visa bifogad bild 55260Klicka för att utvidga...
Shanghai, 3 dygn i Peking. Men jag trodde inte det gällde om man åkte tur och retur till ett annat land och sen tillbaka.palmen skrev:Det är väl 144h visumfritt, eller var det bara för Shanghai?Klicka för att utvidga...
Jo det gäller om destinationen ut från Peking inte är samma som man kom från. Dvs flyga Köpenhamn-Peking-Köpenhamn är inte OK, att flyga Köpenhamn-Peking-Pyongyang är ok, även Pyongyang-Peking-Köpenhamn är helt ok.Johanna skrev:Shanghai, 3 dygn i Peking. Men jag trodde inte det gällde om man åkte tur och retur till ett annat land och sen tillbaka.Klicka för att utvidga...
Klart ni ska haka på! Tight är de väl inte, över 2 månader kvar till avresa och de är gott om tid. Visum ansöka senast 4 veckor innan ungefär.sammyj skrev:Tusans hade viljat hänga på men har tajt att få ihop det, jag och en kompis är sugna under nästa år. Kanske får byta ut passet innan också för jag har Syd Korea stämplarKlicka för att utvidga...
@simon_says91 är detta en risk för dig eller har du löst visum redan?Johanna skrev:En som åkte på min resa hade fått avslag på visum året innan. Han fick reda på att det var för han hade en blogg och dom trodde då att han var journalist. Så var försiktiga med att ha blogg eller liknande i era riktiga namn.Klicka för att utvidga...
Well jag skriver i princip enbart om den flygande delen på min blogg och den är,inte så värst uppdaterad heller. Tror inte de kommer va ett problem, eller snarare hoppas inte. Nu är de ju också så att om de blir problem är alla resor utöver nordkorea biten avbokningsbart då de är enbart poäng som använts för allt. Får jag inte visum får jag tillbaka alla pengar för resan också så.jumbooze skrev:@simon_says91är detta en risk för dig eller har du löst visum redan?Klicka för att utvidga...