Senaste nytt

Inofficiell BC resa till Nordkorea 14-19 februari

Åker ni i april så kan ni passa på att springa Pyongyang marathon (finns även halvmarathon och 10km som distanser).
Jag sprang halvmaran i år och kan definitivt rekommendera det. Även om man inte brukar springa så klarar de flesta av att ta sig runt iaf 10km om man inte springer så fort (och vi vet ju att t.ex. @simon_says91 regelbundet utövar löpning på elitnivå genom flygplatser) och det ger en möjlighet att få se staden från ett lite annorlunda perspektiv (i övrigt kommer ni att bli skjutsade med buss till alla ställen ni ska besöka).
Det är dessutom troligtvis enda chansen vi vanliga dödliga har att få gå in på en stor idrottsarena och ha 70000 personer som sitter på läktarna och applåderar och vinkar.

Precis som @Johanna så åkte jag med YPT. De marknadsför sig ju som ett budgetalternativ och i viss mån så är det så att man får det man betalar för. Det kändes som att vi hade en mer avslappnad stämning i vår grupp, men det var samtidigt uppenbart att det var bättre ordning och mer välorganiserat (och bättre hotell) för de som t.ex. åkte med Koryo Tours.

Känner att det börjar bli dags för mig att ta tag i det här med att skriva en reserapport.
Well då är de nog 100 meter jag ska anmäla mig till.... ;)

Hade tänkt denna resa, då ska man tydligen få gå genom staden också en del utan att åka den där bussen.
International Women's Day BUDGET tour 2017

Man får besöka de mest relevanta jag känner att jag vill besöka. Lägg på 230Euro på priset alltså 1150 euro då enklast är nog att vi flyger båda vägarna då denna resa enbart är tåget (inte från peking) inkluderat.

Well då är de nog 100 meter jag ska anmäla mig till.... ;)

Hade tänkt denna resa, då ska man tydligen få gå genom staden också en del utan att åka den där bussen.
International Women's Day BUDGET tour 2017

Man får besöka de mest relevanta jag känner att jag vill besöka. Lägg på 230Euro på priset alltså 1150 euro då enklast är nog att vi flyger båda vägarna då denna resa enbart är tåget (inte från peking) inkluderat.

Det där ser ut som ett vettigt alternativ. Som du säger så verkar inkludera alla viktiga standardsaker att se (jag missade t.ex. Kumsusan Palace of the Sun och International Friendship Exhibition - nackdelen med att springa är ju att en halv dag går åt till loppet och saker kring det).
Sosan hotell som ni isf bor på är samma hotell som jag bodde på och det är helt OK. Man får bara vara lite försiktig med hissarna och lära sig vilken som har störst tendens att fastna...
Eftersom den där resan inte inkluderar tåg från Beijing utan startar i Dandong så är det nog enklast att flyga båda vägarna (och givetvis vill ni hursomhelst testa Air Koryo och deras hamburgare). Om någon väljer att ta tåget så rekommenderar jag att göra det på vägen in och sen flyga ut, för man är rätt så trött efter dagarna där. Eftersom denna resa inkluderar besök både till DMZ och Mt Myohyang så skulle jag dock säga att man ändå får se en hel del av landsbygden på bussresorna dit så det är nog lika bra att flyga båda vägarna.

Har alltid varit riktigt sugen på att åka till Nordkorea och denna turen ser ju faktiskt riktigt häftigt ut!

Vet att jag kan googla/läsa vidare, men folket på BC har alltid så bra koll!

1. En sådan trip, som den nämnd ovan, börjar alltså i Beijing. Det betyder alltså att man måste fixa flyg Sverige - Beijing separat? Bara så att jag har förstått rätt :D

2. Vad kostar ett visum (inkl avgifter för tex resebyrå som hjälper till att fixa visumet (Behövs det för Nordkorea?)) till Nordkorea för en vistelse likt den ovan?

Har alltid varit riktigt sugen på att åka till Nordkorea och denna turen ser ju faktiskt riktigt häftigt ut!

Vet att jag kan googla/läsa vidare, men folket på BC har alltid så bra koll!

1. En sådan trip, som den nämnd ovan, börjar alltså i Beijing. Det betyder alltså att man måste fixa flyg Sverige - Beijing separat? Bara så att jag har förstått rätt :D

2. Vad kostar ett visum (inkl avgifter för tex resebyrå som hjälper till att fixa visumet (Behövs det för Nordkorea?)) till Nordkorea för en vistelse likt den ovan?
Jag har kollat på eventuellt köra Peking efter själva Nordkorea. Hittade ett doubletree för 40K points för 5 nätter, vilket för mig är helt sjukt billigt då en natt kostar 800SEK annars.

Flyg T/R till Peking från Sverige får man lösa själv!

Visum löser själva arrangören av resan Korea Konsult. Tror de va en kostnad på 6-800SEK, Ping @Thornado bör veta?

1. Ja precis, om du väljer flygalternativet så börjar resan i Beijing. Du måste fixa resan till Beijing och eventuellt kinesiskt visum själv (om du stannar max 72 timmar i Beijing i vardera riktningen och inte flyger inrikes så kan du dock komma in i landet på 72h visumfri transfer). Väljer man alternativet med tåg från Dandong så måste man fixa resan dit också och då behöver man definitivt kinesiskt visum.

2. Researrangören (KoreaKonsult i detta fall) kommer att fixa visum åt er. YPT ville ha 50 EUR för att fixa visum. Vet inte hur mycket av det som är själva visumavgiften och vad som är deras serviceavgift, men jag gissar väl att alla arrangörer ligger ungefär på den prisnivån. Det var för övrigt extremt enkelt att söka visumet. Man fyllde i ett formulär och skickade (via email) tillsammans med en scannad kopia av fotosidan i passet och kopia av ett passfoto så hanterade de allt sedan. Visumet sitter inte fast i passet utan man får det sen när man träffar sin guide i Kina innan inresa på DPRK (och tyvärr tar de tillbaka visumet när man lämnar landet så man får inte behålla det som souvenir).

Jag har kollat på eventuellt köra Peking efter själva Nordkorea. Hittade ett doubletree för 40K points för 5 nätter, vilket för mig är helt sjukt billigt då en natt kostar 800SEK annars.

Då de höjt visumavgiften till Kina rätt så rejält så kan det kanske vara värt att överväga att ta två nätter före och två nätter efter DPRK i Peking istället för att ta alla nätter efter. Dels så är det ju skönt med lite buffert innan om flighten till Peking skulle vara försenad och så klarar man sig isf med 72h transit.

Då de höjt visumavgiften till Kina rätt så rejält så kan det kanske vara värt att överväga att ta två nätter före och två nätter efter DPRK i Peking istället för att ta alla nätter efter. Dels så är det ju skönt med lite buffert innan om flighten till Peking skulle vara försenad och så klarar man sig isf med 72h transit.
Då blir de några dagar före och efter i så fall i peking. Inte sugen att pröjsa dom 2500SEK i avgifter....

Har de paketresa från Shanghai med flyg?
Air Koryo flyger mellan Pyongyang-Shanghai Pudong (PVG) två gånger i veckan.

I Shanghai (och omnöjd) kan man stanna upp till 144 timmar visumfritt när man byter flyg till ett tredje land så kan man ha mer buffert.

Om jag har förstått rätt fungerar det ungefär såhär:

På sjuttiotalet (när Sverige var väldigt rött) hjälpte Sverige Nordkorea med någon fabrik för lastbilar och betalade hela kalaset. Sverige har fortfarande inte fått betalt. Man skickar varje år en delegation från den Svenska ambassaden till Nordkoreas myndigheter för att kräva betalning. Hitintills har man inte fått ett korvöre. Pga detta anser sig Sverige ha en anledning att behålla sin beskickning i Nordkorea.

Nu till det roliga. Då USA inte har någon beskickning i Nordkorea (väldigt få länder har det!) har man gett Sverige i uppdrag att agera å USA’s vägnar i Nordkorea när det gäller diplomatin, dvs Sverige är en officiell ’messenger boy’ åt båda hållen. Pga av att Sverige gör detta åt USA så betalar USA alla kostnader för Sveriges beskickning i Nordkorea. Dvs win-win!

Poängen är att det är väldigt enkelt för SVENSKA medborgare att komma in och turista i Nordkorea pga ovanstående. Generellt kan andra nationaliteter ha det lite svårare. Jag var gift med en Danska i många år och vi hade alltid problem att komma in i Östtyskland som turist då Danmark var med i NATO. Men då Sverige var väldigt bra kompis med Östtyskland (bla skickade en Svensk riksdagsman, Gudrun Schyman, födelsdagshälsningar till Erik Honecker varje år!) så hade man som Svensk inga problem.

Kan vara att tänka på om någon av er som ska åka inte är Svensk medborgare...

Toppen