Senaste nytt

Innstramninger full flex?

Flyerman

Ny medlem
Forrige uke skulle jeg returnere fra Bergen til Oslo, og var tidlig ferdig med programmet slik at jeg, når jeg var på flyplassen, hadde mulighet til å rekke ett fly tidligere. Foran meg ved gaten stod en synlig irritert person, som til slutt ble bedt om å ringe SAS' kundeservice. Når jeg kom frem, oppdaget jeg fort hvorfor. Damen i gaten sa at hun hadde fått beskjed om å stramme inn, og at kun reisende med C-klasse billett kunne bookes om. Jeg hadde SAS Plus Pro og klasse B, men det er åpenbart ikke lenger nok.

Jeg ringte SAS kundeservice og hun bekreftet min historie. Vi gikk så sammen inn og så tilfeldig på fly fra Bergen til Oslo en tilfeldig dag i slutten av november - på samtlige 10 avganger var den dyreste billetten du kunne booke SAS Plus Pro - altså samme billett som i følge gatepersonalet ikke er nok for å bytte avgang ved gate. På spørsmål om hvorfor det ikke var tilgjengelig, fikk jeg som svar at "det er nok solgt ut, for det er veldig få slike billetter tilgjengelig". Jeg kunne altså kjøpe en Go Light billett til 699,- en vei, men ikke den langt dyrere full-flex billetten.

Er det andre som har opplevd dette? Det gir jo ingen mening. Eneste grunnen til at jeg/min jobb betaler NOK 2000+ for enkeltbilletter er jo muligheten til å ha litt fleksibilitet på de tunge rutene som København, Bergen etc hvor det går mange fly. Uten den muligheten gir det jo mer mening å kjøpe SAS Go Light og så heller la en eller annen billett gå fløyten om du må booke om.

For å understreke enda mer håpløsheten av dette kan jeg meddele at det flyet jeg tok fra Bergen til Oslo kun serverte vann (glass), kaffe og te pga "mangel på cateringpersonale" - altså enda en "perk" mindre...

Enligt SAS egna regelverk för SAS Plus Pro så ska man kunna boka om "fram till en timme före avgången".

Har inte själv varit med om något liknande men det låter ändå som att SAS inte levererat den service du köpt/det avtal du ingått – du har säkert rätt men som det konstaterats så många gånger tidigare på det här forumet så spelar det egentligen ingen roll eftersom SAS ofta bara struntar i passagerarnas rättigheter..

Enligt SAS egna regelverk för SAS Plus Pro så ska man kunna boka om "fram till en timme före avgången".

Har inte själv varit med om något liknande men det låter ändå som att SAS inte levererat den service du köpt/det avtal du ingått – du har säkert rätt men som det konstaterats så många gånger tidigare på det här forumet så spelar det egentligen ingen roll eftersom SAS ofta bara struntar i passagerarnas rättigheter..
Det framgår ju dock inte när han försöker ändra biljetten. Då gaten nämns så gissar jag att det är mindre än 1h till avgång och då har ju SAS faktiskt följt sina regler.

Tidigare har de ofta låtit folk i plus med EBD få åka med tidigare flyg om det funnits lediga platser, men det verkar man ändrat på, eller åtminstone påstås det i alla fall.

Man har ju I gen rättighet att gratis få byta flight i gate, oavsett vad man betalat. En full flex C kan man ju Dick avboka och boka en ny på rätt avgång pm tid finns till det.

Det framgår ju dock inte när hand försöker ändra biljetten. Då gaten nämns så gissar jag att det är mindre än 1h till avgång och då har ju SAS faktiskt följt sina regler.

Tidigare har de ofta låtit folk i plus med EBD få åka med tidigare flyg om det funnits lediga platser, men det verkar man ändrat på, eller åtminstone påstås det i alla fall.

Man har ju I gen rättighet att gratis få byta flight i gate, oavsett vad man betalat. En full flex C kan man ju Dick avboka och boka en ny på rätt avgång pm tid finns till det.
Ja, dette gir nok mer mening. Det var kun ca 25 min til avgang på mitt fly, så basert på dette har nok SAS opptrådt korrekt i forhold til reglene.

Timesregelen var imidlertid ukjent for meg, tidligere har det aldri vært et problem å booke om med gate så lenge det har vært plasser om bord - dette har jeg til og medgjort når det lyser "gate closing". Så det er uansett en "downgrade" av servicenivå fra SAS som nok gjør at jeg tenker meg om to ganger neste gang jeg kjøper billett.

Utfordringen med timesregelen er at man ofte er usikker på om man rekker flyet før. Å da skifte avgang mens man kanskje sitter i en taxi på vei til flyplassen med risiko både på trafikk og security-kø kan ofte være risky, og derfor har det vært convenient å gå direkte til gate. Men, får bare registrere at "those days seem to be over".

Ja, dette gir nok mer mening. Det var kun ca 25 min til avgang på mitt fly, så basert på dette har nok SAS opptrådt korrekt i forhold til reglene.

Timesregelen var imidlertid ukjent for meg, tidligere har det aldri vært et problem å booke om med gate så lenge det har vært plasser om bord - dette har jeg til og medgjort når det lyser "gate closing". Så det er uansett en "downgrade" av servicenivå fra SAS som nok gjør at jeg tenker meg om to ganger neste gang jeg kjøper billett.

Utfordringen med timesregelen er at man ofte er usikker på om man rekker flyet før. Å da skifte avgang mens man kanskje sitter i en taxi på vei til flyplassen med risiko både på trafikk og security-kø kan ofte være risky, og derfor har det vært convenient å gå direkte til gate. Men, får bare registrere at "those days seem to be over".
Man ska nog göra skillnad på servicenivå och vad som tidigare varit goodwill men ingen officiell förmån.

Vi vet ju även att vad en medarbetare gör behöver nödvändigtvis inte vara samma som en annan medarbetare gör.

Flexibilitet kostar, och det vet flygbolagen om att vissa kunder är villiga att betala för. Ofta är det dock billigare att köpa billigaste biljetten på 2-3 flighter än att köpa 1 flexibel biljett. Allt det handlar om Revenue Management och flygbolaget gör självklart vad de kan för att maximera intäkt, 99% köper säkert den dyrare biljetten än 3 billiga och på så sätt tjänar de mer.

Det är fel hanterat av agenten vid gate. Jag hade sänt in ett klagomål till SAS. Jag reser på Pro hela tiden och ändrar ofta till en tidigare avgång vid gate, aldrig problem med det om nu inte flyget är fullt i plus. Jag har då ibland accepterat minus.

Jag råkade ut för samma sak för ett par veckor sen,
Försökte komma med en tidigare avgång (som var försenad) LLA-ARN
Plus Pro (B-klass)
Enligt Swedaviapersonalen på Kallax kunde de endast boka om Full Flex C biljetter.
Gott om plats ombord, både i plus och minus.

Lyckades bättre på uppresan ARN-LLA där jag fick byta avgång utan knussel i gaten.
Jag killgissar att reglerna/instruktionerna stramats upp för handlingagenterna men att SAS själva (ARN) kan vara mer frikostiga

Förut fanns det ju en funktion för "change departure" när man checkade in på en plus-biljett och man kunde byta avgång samma dag utan kostnad. Är den funktionen också borta?

Jag råkade ut för samma sak för ett par veckor sen,
Försökte komma med en tidigare avgång (som var försenad) LLA-ARN
Plus Pro (B-klass)
Enligt Swedaviapersonalen på Kallax kunde de endast boka om Full Flex C biljetter.
Gott om plats ombord, både i plus och minus.

Lyckades bättre på uppresan ARN-LLA där jag fick byta avgång utan knussel i gaten.
Jag killgissar att reglerna/instruktionerna stramats upp för handlingagenterna men att SAS själva (ARN) kan vara mer frikostiga
Har också råkat ut för att bli nekad i Luleå med samma motiv. Förr var det aldrig några problem. Tyvärr gör det att vitsen att köpa Plus Pro minskar. Någon som vet om det är samma med Norwegian flex som tidigare alltid gått att boka om vid gate?

Toppen