Senaste nytt

Inkomst på 45000/mån – vilket kreditkort?

Inkomst är inte så relevant. Spend är relevant.
Classic är i min mening helt onödigt, vouchern gäller bara inom Europa och tror till och med att det bara är på SAS-metall. Värdelöst.

Når du 300K spend på året (~168K utöver din hyra alltså - om du tar den via Betalo på ditt AmEx) så kan det vara värt att titta på ett Elite-kort, men det beror också på hur mycket poäng du får in från resor och annat håll. En extra voucher är inte värd någonting om du inte har poäng att använda den tillsammans med.

Jag tycker att Betalo är värt, även om man uteslutande använder det som källa för poäng.
Ett exempel, 400K spend kostar 10 KSEK med Betalo (2,5% avgift på AmEx)
400K spend ger 80K poäng till EuroBonus med Elite-kortet och 2 vouchers.
För 10 KSEK (plus skatter & avgifter för flygresan) så kan du åka på en Lufthansa First till Nordamerika.

Har du inte supermycket spend så är det nog vettigare med ett Premium, men du får bara 15 poäng/100 SEK jmf. med Elite där du får 20 poäng/100 SEK.
Ytterligare en fördel med Elite är ju 20 000 statusgrundande poäng, som gör att du kommer upp till Eurobonus Silver med en gång med en god chans till Guld.

Har denna länk för SAS MC (ger 7000 startpoäng). Dock står det att man får 15 000 i kreditgräns och jag hittar ingenstans där det går att ändra. Någon som har koll?

T006 | SAS Eurobonus World MasterCard
Det går att ansöka om ändring via hemsidan när man väl fått kortet, bara att logga in med mobilt bankid. Förstår inte riktigt varför man inte fick välja direkt vid ansökan, det får man ju om man söker via vanliga sidan.

Då är Amex Premium och SAS MC fixat!
Hej då MMM - kommer ej sakna dig!

Jag gjorde nyligen precis samma resa som dig. Hade MMM och bytte till AMEX Premium + SAS MC. Känns som en bra kombo. Man måste ha en spend över 300k och göra minst två bonusresor per år för att tjäna på att byta till AMEX Elite + SAS MC imho.

Toppen