Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Är SK-IT i farten igen? Köpte min go light biljett i april och lade till min *A guldkort i bokningen för en resa i juni, det stod att jag fick checka in en bagage gratis ?!?! Trodde det skulle inte ingå

Hur har det funkat i praktiken för er andra med Star Alliance-guldkort och Go Light-biljetter köpta före 25:e januari, har ni behövt betala för incheckat bagage och sedan fått begära en återbetalning av Customer Care, såsom beskrivs i https://www.check-in.dk/wp-content/uploads/2018/01/QA-go-light-bag.pdf? Enligt SAS "Kontrollera Tillåtet Bagage"-sökverktyg (Bagage/handbagage: incheckat, försenat, skadat eller förlorat | SAS) ingår det en incheckad väska i min Go Light-biljett, trots att jag inte har köpt till något bagage?!?!? Har man tur kanske incheckningspersonalen använder samma källa som nämnda sökverktyg använder så man slipper hålla på och begära om en återbetalning? Förresten, det där pdf-dokumentet (eller motsvarande information), finns inte det på SAS hemsida någonstans?
Jag kan rapportera hur det gick. Vid incheckningen påpekade incheckningsfarbrorn att jag inte hade köpt incheckat bagage. Jag sa att jag hade köpt biljetten i början på januari, innan de nya reglerna annonserades. Då tittande han på datorskärmen i ca 5 sekunder och sade att det var ok. Så skönt att jag slipper behöva hålla på att kräva en återbetalning.

Attachments

• Skärmavbild 2018-05-28 kl. 22.03.38.png
    Skärmavbild 2018-05-28 kl. 22.03.38.png
    215,2 KB · Visningar: 298
Jag har sökt men inte funnit någon info...
SAS skriver att golfutrustning ska föranmälas, men i deras formulär finns inte det alternativet med. Någon annan som löst det utan att behöva ringa dem?
Om du klickar på länken i mitt inlägg och sedan scrollar du ner till "Specialbagage", kan du hitta formulären som gäller även för Golfbag.

Screenshot20180528 02 SK.png

Nu blir jag förvirrad. Jag har en biljett i Go Light köpt för några dagar sedan, dvs. långt efter den 7:e maj när man avskaffade gratis bagage för statusmedlemmar. Men, loggar jag in på min resa står det (jag har guldkort hos Turkish):

Clipboard01.jpg

Har jag missuppfattat reglerna eller är det SAS IT som did it again?

Last edited:
Toppen