Senaste nytt

Ingen ersättning när SAS flyttar avgång bakåt?

Jag har en flygning CPH-DUB som bokats om från morgon 9 till em 8 april (gjordes för ett par månader sedan). Ser ändringen bland bokningarna i appen men har inte fått mail om ändringen. Ändringen innebär uttag av en extra semesterdag och en extra hotellnatt. Kundtjänst kunde inte svara på vad som gäller för "kraftigt tidigarelagda flygningar". Förseningar är en annan sak. Borde jag sökt mig vidare för att få andra svar?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har en flygning CPH-DUB som bokats om från morgon 9 till em 8 april (gjordes för ett par månader sedan). Ser ändringen bland bokningarna i appen men har inte fått mail om ändringen. Ändringen innebär uttag av en extra semesterdag och en extra hotellnatt. Kundtjänst kunde inte svara på vad som gäller för "kraftigt tidigarelagda flygningar". Förseningar är en annan sak. Borde jag sökt mig vidare för att få andra svar?
I vilken kabinklass har Du bokat, Go eller Plus?
SAS brukar vara generösa när det gäller avbokning (oavsett om det är en avbokningsbar eller inte avbokningsbar biljett) . Jag vet inte vad EU261/2004 säger i detta fall, det finns många kunniga på EU261/2004 kommer att ge dig svar.

Till och med light, faktiskt, och dessutom på kampanj så det är inga pengar det handlar om för själva flygningen. Marathonloppet jag ska springa där kostade mer i anmälningsavgift. Det jag egentligen har problem med är att de inte kontaktade mig om ändringen, utan jag fick upptäcka det själv.

I vilken kabinklass har Du bokat, Go eller Plus?
SAS brukar vara generösa när det gäller avbokning (oavsett om det är en avbokningsbar eller inte avbokningsbar biljett) . Jag vet inte vad EU261/2004 säger i detta fall, det finns många kunniga på EU261/2004 kommer att ge dig svar.
Om flygbolaget meddelar passageraren senast 14 dagar före avresa är flygbolaget inte skyldigt att betala kompensation.
Däremot är flygbolaget alltid skyldigt att boka om passageraren eller betala tillbaka biljetten, om passageraren önskar, i sådan situation.

EUR-Lex - 32004R0261 - SV

De säljer ju biljetter till DUB den 9 april fortfarande...albeit via LHR eller Manchester...du borde väl kunna bli ombokad dit om de nu ställt in sin egna kärra?

Btw, någon som vet om man har något att hämta ifall flyget ställs in några timmar före avgång och SAS ringer en kl 06.30 och säger att flyget 10.50 är inställt och att man skall åka 09.35 istället?

Jag sov mig igenom de två samtal SAS ringde (och fick SMS istället) men vaknade när de jag skulle åka med började telefonterrorisera mig :)

Resan gick bra och jag har inte tänkt mer på det, men nu väckte denna tråden det till minne. Någon som vet? Sorry för lite offtopic kanske, men känns ovärt med en ny tråd för det.

• Gilla
Reactions: Gus
Btw, någon som vet om man har något att hämta ifall flyget ställs in några timmar före avgång och SAS ringer en kl 06.30 och säger att flyget 10.50 är inställt och att man skall åka 09.35 istället?

Jag sov mig igenom de två samtal SAS ringde (och fick SMS istället) men vaknade när de jag skulle åka med började telefonterrorisera mig :)

Resan gick bra och jag har inte tänkt mer på det, men nu väckte denna tråden det till minne. Någon som vet? Sorry för lite offtopic kanske, men känns ovärt med en ny tråd för det.

Du bör ha rätt till 50% av EU 261/2004-ersättningen för inställt flyg (250/400/600 EUR beroende på flygningens längd), eftersom din nya flight var mer än en timme tidigare än din ursprungliga bokning. (50% eftersom jag antar att du antagligen kom fram till destinationen i tid)

EU 261/2004 skrev:
Artikel 5

Inställd flygning

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
...

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
....
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
....
Artikel 7

Rätt till kompensation

1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare få kompensation som uppgår till

a) 250 euro för alla flygningar på högst 1500 kilometer,

b) 400 euro för alla flygningar inom gemenskapen på mer än 1500 kilometer, och för alla övriga flygningar på mellan 1500 och 3500 kilometer,

c) 600 euro för alla flygningar som inte omfattas av a och b.

När avståndet beräknas skall utgångspunkten vara den sista bestämmelseort där nekad ombordstigning eller inställd flygning kommer att leda till att passagerarens ankomst i förhållande till tidtabell försenas.

2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8, och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen

a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller

b) med tre timmar för alla flygningar inom gemenskapen på mer än 1500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1500 kilometer och 3500 kilometer, eller

c) med fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av a eller b,

får det lufttrafikföretag som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs i punkt 1 med 50 procent.

Du bör ha rätt till 50% av EU 261/2004-ersättningen för inställt flyg (250/400/600 EUR beroende på flygningens längd), eftersom din nya flight var mer än en timme tidigare än din ursprungliga bokning. (50% eftersom jag antar att du antagligen kom fram till destinationen i tid)
Tack så mycket för svaret och jättetack för att du klippte in hänvisningarna. Det gällde en resa GOT>ARN>HKG där första benet tidigarelades och precis som du antog så kom vi fram i tid till destinationen. Så jag antar att det är 300 euro per person som gäller då, dvs 50% av 600 euro.

Toppen