Senaste nytt

Ingen återbetalning vid tidtabellsändring?

BAS

Medlem
Fick mail från SAS att de ändrat på flygtider (för vår julresa om drygt en månad), så att ett byte på hemresan i Oslo blir med övernattning, och att vi därmed skulle komma hem 07:05 dagen efter i stället för 21:40.

Tänkte att jag skulle avboka och begära återbetalning, men enligt SAS hemsida går det inte för GO-biljetter:

"We offer all customers who do not wish to travel on their new time table a SAS Travel Voucher with the full value of your original booking.

The voucher will be valid for 12 months and you can use the voucher to book a new flight on our website. To apply for the voucher, go to My Bookings.

If you cannot apply for a voucher, please contact SAS Customer Service.

If you wish to request a refund, it will be calculated based on your ticket rules and SAS conditions of carriage. Please note that if you have a non refundable ticket, e.g SAS Go Light or SAS Go Smart, the full value might not be refunded."


Har SAS lagligt stöd för detta?
Misstänker att detta diskuterats på annan plats i forumet, men hittar inget.
 

palmen

Moderator
Det där låter konstigt, EU261/2004 borde gälla och det är inget sas kan friskriva sig ifrån.

Blir det en sådan stor ändring har man rätt till full återbetalning. Har du testat att ringa dom?
Låter lite som att de kör en riktig fuling här.
 

igelkotten

Medlem
Riktig fuling här... Kan tänka mig att någon på SAS ansett sig vara smart genom att skriva ”might”, och därmed trott att de då inte ljuger kunden i ansiktet... fast det gör de ju eftersom det vid tidtabellsändring är glasklart att man har rätt till full återbetalning.
 
  • Gilla
Reactions: BAS

ZZZebra

Medlem
Har du inte fått något sånt här? Detta är för en GO-biljett.

Dock så verkar det inte att få SAS Travel Voucher på inrikesresor trots att valet finns. Men helt klart skall du få en full återbetalning.

upload_2020-11-11_10-57-28.png
 

raffe

Medlem
Liknar frågan här Ändring av flygtid vad har jag för rättigheter? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor Och kollar man dagens länk till villkoren här https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/allmanna-transportvillkor-sv.pdf står det under 11.1.3:

"om vi efter att du gjort din bokning men före resedatumet ändrar den planerade avgångstiden med mer än tre timmar och detta inte kan godtas av dig och vi inte kan boka om dig på en alternativ flygning som kan godtas av dig, har du rätt till återbetalning för alla pengar som betalats med hänsyn till den ändrade flygningen"
 

BAS

Medlem
Jag kommer in på den sidan, men om jag väljer "Apply for a cancellation and refund" så får jag ungefär samma besked:
"Please note that if your ticket is non-refundable, e.g SAS Go Light or SAS Go Smart, only taxes might be refunded. The ticket price and domestic/International surcharges are non refundable."

Även här används ordet "might", men sen kommer ett tydligt påstående: "The ticket price and domestic/International surcharges are non refundable" :mad:

Får väl kontakta dem direkt via telefon eller chat.
 

011430121

Medlem
Ä
Jag kommer in på den sidan, men om jag väljer "Apply for a cancellation and refund" så får jag ungefär samma besked:
"Please note that if your ticket is non-refundable, e.g SAS Go Light or SAS Go Smart, only taxes might be refunded. The ticket price and domestic/International surcharges are non refundable."

Även här används ordet "might", men sen kommer ett tydligt påstående: "The ticket price and domestic/International surcharges are non refundable" :mad:

Får väl kontakta dem direkt via telefon eller chat.
Är det någon Norsk inrikesresa med i bokningen?
 

BAS

Medlem
Löste sig via chat. De konstaterade att det skall vara full återbetalning, samt avbokade flighterna. Men fult med luddig - på gränsen till rent felaktig information - på avbokningssidan.

Nu är det väl bara att vänta och se när (om?) pengarna kommer in. Tog bara lite drygt 4 månader senast...
 
Toppen