Hver gang SK forsøger at åbne long haul kommer de altid ½-1 år for sent idet ruterne da er nyligt besatte af andre europæiske selskaber. . Eksempler er Shanghai, Dubai, Singapore, Delhi, etc. Man skal være foran for at lave business. Hvis man er to skridt bagefter, kan det ikke lykkes idet man skal kæmpe mod dumpingpriser fra de selskaber som nyligt er etableret på destinationen. Og så slagtede SK et guldæg (som gav stort overskud), Tel Aviv, vistnok af sikkerhedshensyn.....Man må tage chancer og være foran. Hvis man ligger i baghjul vil man lide en stille, hurtig død. Og så satser SK på europæiske ruter hvor man må kæmpe mod LCC. En umulig kamp. Enten full fledged eller true LCC. At placere sig imellem går ikke. Another dead born strategy.... SFO er måske en chance men det batter ikke nok. Og BKK er ved at dø på trods af fulde flights. SK kan ikke konkurere godt nok. Hvis man ikke kan få BKK ruten til at gå med fulde fly er der noget galt. Og hvor er Afrika? KQ gav op på CPH/ARN da de gik i alliance med KLM. Der var another lost golden opportunity....Og Hanoi blev snuppet af LOT og nu Finnair. Saigon: forget it! Her er flere airlines i kraftig ekspansion.