Senaste nytt

Inga lediga sittplatser Wien - Palma

char

Medlem
Bokade för 1 vecka sen en award i business ARN-PMI t/r via Wien med Austrian. Glömde att välja platser och när jag nu försöker så går det inte att välja mellan VIE-PMI och PMI-VIE. Ser fullt ut när jag tittar på Setmap preview på Austrians hemsida (se bild nedan). Ringde till Austrian som sa att rad 1 är blockad men kommer öppna upp i samband med check-in. Austrian säljer inte längre några business biljetter till dessa flighter. Något som man ska oroa sig för? Större risk för dom som inte har bokad plats om flighten är överbokad?

upload_2022-7-19_14-48-3.png
 
Bokade för 1 vecka sen en award i business ARN-PMI t/r via Wien med Austrian. Glömde att välja platser och när jag nu försöker så går det inte att välja mellan VIE-PMI och PMI-VIE. Ser fullt ut när jag tittar på Setmap preview på Austrians hemsida (se bild nedan). Ringde till Austrian som sa att rad 1 är blockad men kommer öppna upp i samband med check-in. Austrian säljer inte längre några business biljetter till dessa flighter. Något som man ska oroa sig för? Större risk för dom som inte har bokad plats om flighten är överbokad?

Visa bifogad bild 131369

Enligt Expertflyer stämmer det med block på rad 1

Screen Shot 2022-07-19 at 15.03.48.png


Lufthansagruppen brukar blocka rad 1 för Senator/HON.
Men det stämmer att de ej säljer Biz, men det verkar vara gott om plats i Eco.
De kan ju också utöka 1 rad i Biz.
Jag tror det är lugnt.
 

rsimon

Medlem
När det inte varit möjligt att välja platser på AUA har det gått bra att via Messenger be om hjälpa att reservera dessa.
 

Plus

Medlem
Större risk för dom som inte har bokad plats om flighten är överbokad?

Visa bifogad bild 131369

Nej, först kommer man söka volontärer därefter går det per bokningsklass. Lägst klass får gå av först. Så det har inget med om man har ett säte eller inte. Det är inte skrivet i sten och enda gången man kan vara säker på att behålla sin plats är när hjulen fälls in vid take off.
 

palmen

Moderator
Nej, först kommer man söka volontärer därefter går det per bokningsklass. Lägst klass får gå av först. Så det har inget med om man har ett säte eller inte. Det är inte skrivet i sten och enda gången man kan vara säker på att behålla sin plats är när hjulen fälls in vid take off.
Njae, status går före bokningsklass. Av de som är statuslösa så brukar den som checkat in sist vara den som ryker först.
 

Plus

Medlem
Njae, status går före bokningsklass. Av de som är statuslösa så brukar den som checkat in sist vara den som ryker först.

Nja, inte alltid, enligt min mening. Visst diamant eller Pandion för all del, och till viss del guld, men en silver hade nog åkt av före en statuslös med hög bokningsklass.
 

palmen

Moderator
Nja, inte alltid, enligt min mening. Visst diamant eller Pandion för all del, och till viss del guld, men en silver hade nog åkt av före en statuslös med hög bokningsklass.
I så fall har SAS ändrat hur de hanterar överbokningar under pandemin.
En EBG kommer alla dagar i veckan gå före en statuslös person i ekonomi, oavsett bokningsklass. Kabinklass kommer spela roll dock.

Så har det fungerat tidigare på de flesta flygbolag.

Det finns självklart fler parametrar, tex man slänger inte av "utsatta" personer, tex barn och äldre. Man splittrar inte gärna på folk i samma bokning eller familjer osv.

I slutändan kan dock gate personalen göra hur de vill, men mig veterligen följer de dessa riktlinjer. Ser de ens bokningsklass i gaten och hur vet de om K är högre än L tex? En fare i K kan ju vara dyrare än L medan en annan fare är billigare.
Sen kan ju någon i K åka go light och en i L åka Go Smart, K är ju en högre bokningsklass än L, men biljettypen smart är över light.
 

mha321

Medlem
Enligt Expertflyer stämmer det med block på rad 1

Visa bifogad bild 131390

Lufthansagruppen brukar blocka rad 1 för Senator/HON.
Men det stämmer att de ej säljer Biz, men det verkar vara gott om plats i Eco.
De kan ju också utöka 1 rad i Biz.
Jag tror det är lugnt.

Det kan ju också vara så att man överger att byta typ av flygplan på avgången. Då brukar man ofta spärra seat selection.

Överlag tycker jag att jag ganska ofta med just Austrian inte kunnat välja säte - mer än både andra bolag i Lufthansa koncernen och externa bolag. Men det har alltid löst sig.

Nja, inte alltid, enligt min mening. Visst diamant eller Pandion för all del, och till viss del guld, men en silver hade nog åkt av före en statuslös med hög bokningsklass.

I så fall har SAS ändrat hur de hanterar överbokningar under pandemin.

Fast nu handlade det om Austrian och inte sas, så varken diamond/pandion eller om sas har ändrat något är nog inte så relevant för frågeställaren.
 

palmen

Moderator
Fast nu handlade det om Austrian och inte sas, så varken diamond/pandion eller om sas har ändrat något är nog inte så relevant för frågeställaren.
True, men mig veterligen är det sanna sätt man hanterar situationen oavsett bolag, typ "standard" inom flygbranschen. Av den anledningen är det alltid bra att checka in online direkt när det öppnar om möjligt.
 
Toppen