Senaste nytt

Inga extra Priority-bagagetaggar i Sverige

Jag har noterat att jag aldrig får en färglagd horisontell priority-tagg när jag checkar in mitt bagage på svenska flygplatser. Det är bara tryckt priority lite diskret på den vanliga taggen. Är det bara jantelagen eller beror det på något annat? I utlandet får jag alltid extra priority-tagg.
Jag är EBG.

Syftar detta enbart på SAS och incheckning i automat + egenutskriven bagageetikett? Ja, då blir det inte något annat än texten ”priority” på etiketten. Vid manuell hantering hos diverse bolag brukar man väl få priority-etikett på ARN?

Jag fick en förklaring till det vid en incheckning på ARN (SAS) som lät rimlig; nu för tiden är det vanligare med automatisk bagagehantering där BAR-code ”priority” avläses och på så sätt ska väskan hamna rätt, med förtur. Med papperslappar kan maskinen inte läsa av det. (OT; låter troligt men samtidigt verkar inte just ARN ha de maskinerna )

När jag checkat in bagage på Arlanda express har de inte haft några priority-tags när jag frågat. Funderar på att fråga om jag kan få en hög nästa gång jag checkar in på Arlanda som jag kan ta med i fortsättningen

Jag fick en förklaring till det vid en incheckning på ARN (SAS) som lät rimlig; nu för tiden är det vanligare med automatisk bagagehantering där BAR-code ”priority” avläses och på så sätt ska väskan hamna rätt, med förtur. Med papperslappar kan maskinen inte läsa av det. (OT; låter troligt men samtidigt verkar inte just ARN ha de maskinerna )

Alltså, systemet kan redan avgöra om det är en prioväska eller ej från löpnumret. Det har det kunnat länge. Taggen är till för bagagehanteringen, som än så länge består av människor som antingen lastar din väska i en container eller direkt i magen på flygplanet. Det är inte bara priotaggar det handlar om, utan även särskilda transittaggar, djur, grejer som ska levereras till gate, short connection etc. En tydlig flagga på väskan gör hanteringen lättare, även om infon skulle kunna fås upp om de scannar väskan också.

Men personalen i incheckningen kanske tror väskan springer in i planet av sig själv och då är förklaringen helt rimlig.

Toppen