Senaste nytt

Inga awardplatser Göteborg - Istanbul?

v00peter

Medlem
Jag har bokat awardbiljett i business för mig och familjen (4 pers) med Turkish Airlines från Istanbul till Kuala Lumpur 5e (åker 01.20) till 24e april 2023. Eftersom vi bor i Göteborg hade det naturligtvis varit finfint att ta sig mellan Göteborg och Istanbul för att kunna komma med flyget till Kuala Lumpur, samt komma hem från Istanbul efter att vi landat den 24e. Turkish har bra direktflyg mellan Göteborg och Kuala Lumpur, men så vitt jag kan se finns det inga awardbiljetter överhuvudtaget. Ni med mer erfarenhet, släpper inte Turkish awardbiljetter på den sträckan? Känns tungt att behöva betala drygt 20 000 SEK för att ta sig mellan Göteborg och Istanbul, när den sträckan skulle kunna ingå i de redan spenderade poängen.
 

Jonas C

Medlem
Om du redan har bokat resan IST-KUL så kommer du inte att kunna lägga till flyg GOT-IST på den befintliga bokningen pga married segments. Du behöver boka av hela resan och göra om bokningen på nytt, med risk att platserna IST-KUL inte kommer tillbaka.

Turkish Airlines har god tillgänglighet på GOT-IST men det är inte alltid som de vill sälja in platserna i kombination med en långresa i business class. Man får därför vara flexibel och resa med ett extra stopp i Frankfurt ner till Istanbul för att få till en genomgående biljett.
 

v00peter

Medlem
Tack för svar Jonas. Dock, när jag bokade resan sa agenten att vi kunde lägga till segment i efterhand, men hon kan ju haft fel. Skulle inte det vara möjligt att lägga till segment har jag tillräckligt med poäng för att boka en enskild resa för flighterna mellan GOT och IST. Men, jag har tittat kommande 330 dagar och så vitt jag kan se finns det inga awardplatser (förutom 6e oktober) på direktflighterna mellan GOT och IST, även om jag exkluderar IST<->KUL i sökningarna. Kan det vara så att Turkish endast släpper award om man gör som du säger Jonas, dvs mellanlandar i exempelvis Frankfurt?
 

palmen

Moderator
Tack för svar Jonas. Dock, när jag bokade resan sa agenten att vi kunde lägga till segment i efterhand, men hon kan ju haft fel. Skulle inte det vara möjligt att lägga till segment har jag tillräckligt med poäng för att boka en enskild resa för flighterna mellan GOT och IST. Men, jag har tittat kommande 330 dagar och så vitt jag kan se finns det inga awardplatser (förutom 6e oktober) på direktflighterna mellan GOT och IST, även om jag exkluderar IST<->KUL i sökningarna. Kan det vara så att Turkish endast släpper award om man gör som du säger Jonas, dvs mellanlandar i exempelvis Frankfurt?
Att lägga till segment i efterhand fungerar bra.
Men just Turkish tillåter inte det så det faller på hur Turkish vill sätta upp sin tillgänglighet för resenärer som åker från Europa till Istanbul och vidare.

Som Jonas skriver så löser du det genom att boka tex GOT-FRA-IST-KUL när du väljer att göra en ändring.
 

apknug

Medlem
Att lägga till segment i efterhand fungerar bra.
Men just Turkish tillåter inte det så det faller på hur Turkish vill sätta upp sin tillgänglighet för resenärer som åker från Europa till Istanbul och vidare.

Som Jonas skriver så löser du det genom att boka tex GOT-FRA-IST-KUL när du väljer att göra en ändring.

Menar du att han kan göra "en ändring" av befintlig bokning eller måste han boka av och boka på nytt?
 

palmen

Moderator
Menar du att han kan göra "en ändring" av befintlig bokning eller måste han boka av och boka på nytt?
Ja det ska gå att göra en ändring och lägga till detta. Jag har aldrig testat själv med Turkish, men flera andra rapporter på forumet vittnar om att de kunnat göra detta men då behövt lägga till extra stopp i Europa.
 

Jonas C

Medlem
Ja det ska gå att göra en ändring och lägga till detta. Jag har aldrig testat själv med Turkish, men flera andra rapporter på forumet vittnar om att de kunnat göra detta men då behövt lägga till extra stopp i Europa.
Går ej att lägga på ett TK segment på ett befintligt TK flyg utan man måste boka av och om på nytt. Andra flygbolag kan man lägga till utan problem.
 

MartinH

Medlem
Jag har fått göra en ändring så att jag fick GOT-IST-HKT istället för tidigare bokade GOT-ARN-VIE-IST-HKT. Men det är SAS Eurobonus, räkna inte med nåt...
 

palmen

Moderator
Går ej att lägga på ett TK segment på ett befintligt TK flyg utan man måste boka av och om på nytt. Andra flygbolag kan man lägga till utan problem.
Flera har ju rapporterat att de tex kunnat lägga på
ARN-FRA LH
FRA-IST TK
på befintliga bokningar. Har den möjligheten upphört?
 

aikelo

Medlem
Jag hade GOT-IST-DPS t.o.r bokat Jan-23.
IST-DPS och DPS-IST flyttades båda fram en dag.
Vart näst intill hopplöst att hitta connections hem efter datum ändringarna.
Det blev till slut GOT-FRA-IST-DPS och hem fanns inget till GOT så det fick bli DPS-IST-ATH-CPH. Får avsluta med Öresundståg sista biten hem till västkusten.
Så från TK hela vägen blir det nu 3 olika carriers: LH,TK ,A3

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 
Toppen