Senaste nytt

Införselregler vid transfer.

aren01

Medlem
Flyger från Vancouver via Heathrow till Arlanda.
Är det O.K. att ha alkohol i en förseglad påse? Någon som vet?
 

nonicoc

Medlem
Enligt Transportstyrelsen:

Resa från flygplats utanför EU till Sverige, med byte av flygplan i annat EU-land
Du kan ta med vätskor som du har köpt på en flygplats om du transfererar på en flygplats inom EU.

Följande villkor måste vara uppfyllda för att vätskorna (taxfreepåsarna) ska kunna tas med:
  • Vätskorna ska ha inhandlats i butiker på flygplatsen efter den punkt där boardingkorten kontrolleras eller ombord på ett flygplan.
  • Vätskorna ska vara förpackade i en förseglad påse tillsammans med kvitto på det du har köpt.
I samband med transfereringen kan dina vätskor komma att säkerhetskontrolleras med teknisk utrustning avsedd för att säkerhetskontrollera vätskor.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Det är väl klart att man kan ta med. Hur skulle det annars fungera tänkte du?? Den förseglade påsen är din räddare i nöden och är mycket viktigt att du säger till om att du vill ha dina varor förseglade vid köpet.

Hela eller stora delar av "taxfree" industrin skulle slås ut då en stor del av framför allt long haul resenärer har minst en transfer.
 

Mr Basic

Medlem
Det är väl klart att man kan ta med. Hur skulle det annars fungera tänkte du?? Den förseglade påsen är din räddare i nöden och är mycket viktigt att du säger till om att du vill ha dina varor förseglade vid köpet.

Hela eller stora delar av "taxfree" industrin skulle slås ut då en stor del av framför allt long haul resenärer har minst en transfer.
Befogad fråga. Beror på vilket land utanför EU du kommer från.
Jag flög Kiev(KBP)-Frankfurt(FRA)-Arlanda(ARN) och i Frankfurt fick jag och min bror hälla ut 2x1 liter whisky. Påsen var förseglad enligt konstens alla regler med synligt kvitto. Tyskarna hävdade att Ukraina inte tillhörde "säker-påse-länderna". o_O
Lite OT. Har alltid undrat över logiken i detta, om whiskyn ansågs säker på LH mellan KBP-FRA, varför var den inte säker på LH FRA-ARN :rolleyes:
 

Mr Basic

Medlem
Tror inte att "taxfree-industrin" är den som drabbas, utan resenärerna. Folk köper alkohol på XXX men när de kommer till YYY för att åka vidare till ZZZ blir de av med alkoholen. Taxfree behåller sina pengar.
OT, men för att visa på hur krångligt det här med alkohol/vätskor kan vara. Då jag flög Malaysian Arlines Kuala Lumpur(KUL)-Arlanda(ARN) skulle jag köpa en flaska sprit. Han som jobbade i taxfree frågade, lite försynt, efter destination/flight när jag stod och tittade på utbudet. Självsäkert svarade jag Stockholm utan byte varpå han avrådde mig att köpa(vilket jag gjorde). Helt riktigt, precis före gaten var det security check. Spritbuffén som byggts upp var av riktigt hög klass(även buffén för infants var omfattande). Främst kom detta från folk som anslöt från övriga Asien/Australien. De som handlat på KUL fick springa tillbaka och häva köpet(om ork/tid fanns).
Varför fick jag då inte ta med mig alkohol från KUL-ARN? Detta var tydligen ett krav från amerikanska myndigheter, då kärran fortsatte ARN-New York(minns inte vilken flygplats). Nu till bristen på logik. Man fick inte ta med sig vätskor KUL-ARN trots att planet tömdes och städades på Arlanda. De som däremot flög ARN-New York och handlade på ARN hade inga problem. :rolleyes:
Sannolikt har svensk taxfree säkrare påsar än Malaysia ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Tror inte att "taxfree-industrin" är den som drabbas, utan resenärerna. Folk köper alkohol på XXX men när de kommer till YYY för att åka vidare till ZZZ blir de av med alkoholen. Taxfree behåller sina pengar.
Kortsiktigt, ja. Långsiktigt drabbas "taxfree-industrin" eftersom folk slutar köpa om det alltför ofta blir så att de måste hälla ut.
 

famhanssons

Medlem
Det man bör tänka på när man anländer till EU (annat plats än t ex slutdestination ARN) är att man oftast passerar tullen till EU. Det innebär att om man har saker i sitt handbagage som borde förtullas så kan man "åka" dit i t ex FRA innan man kommit till ARN. Däremot är oftast incheckade väskor skickade direkt till ARN. Av denna anledning bör man om möjligt lägga varor i incheckat bagage för att slippa 2 tullpasseringar.
 

Valley

Medlem
Flyger från Vancouver via Heathrow till Arlanda.
Är det O.K. att ha alkohol i en förseglad påse? Någon som vet?

Yes
Men se till att den som emballerar påsen i Taxfree försluter den enligt gällande reglemente. Annars lär du stå där på Heathrow och se din kröken tas omhand.
Var själv med om det för något år sedan. Man hade bara nitat ihop påsen och det var inte OK.
 

aren01

Medlem
Hej
Tack alla spm engagerat sig. Min fråga har sin grund att jag vid passage via Kastrup från Shanghai blev av med fyra flaskor för några år sedan. Kollade med flygplatsadministrationen på Kastrup som visade att de gjort rätt enl. ett EU-fördrag. Så nu vet jag att det är O.K från Canada om flaskorna ligger i en seald bag.
 
Toppen