Senaste nytt

Indisk Visa-on-Arrival gäller för svenska pass fr.o.m. 15 augusti

Swisser

Medlem
Hur är det om man tex anländer till BOM och har en transit där som understiger 24h och sedan flyger vidare från samma flygplats utan att lämna den, behöver man ett visum?

Hur är det om man lämnar flygplatsen för att se sig om i staden inom denna transit som understiger 24h, måste man då ha ett visum?
 

Dr. Miles

Expert
Hur är det om man tex anländer till BOM och har en transit där som understiger 24h och sedan flyger vidare från samma flygplats utan att lämna den, behöver man ett visum?

Hur är det om man lämnar flygplatsen för att se sig om i staden inom denna transit som understiger 24h, måste man då ha ett visum?
Enligt TIMATIC, "TWOV (Transit Without Visa): Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets time of 24 hours." så om du har en biljett för vidare resa och inte behöver att ta dig till landside för att få ett nytt boardingkort och/eller checka in väskan igen, bör du inte behöva att ha indiskt visum.

TIMATIC skrev:
Information as of 04FEB16 / 1111 UTC
National Sweden (SE)
Embarkation Germany (DE)
Transit India (IN)
Destination Singapore (SG)

India (IN)

Visa required, except for Passengers with an Overseas Citizen of India" card or booklet, or:
Visa required, except for Passengers with a "Person of Indian Origin" card, or:
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets time of 24 hours.
- Hotel facilities are available in Terminal 3 at Delhi (DEL),
provided holding boarding card for connecting flight.

Additional Information:
- Holders of visas that specifically state the city/airport of entry must enter India at the specified city/airport.
 

Ano

Medlem
Slapp lyckligtvis resan förra året men nu är det bokat. Ska tyvärr till Bangalore i två dagar i mitten av februari. Ska prova detta sätt med Visa on arrival service. Någon mer än HON-II som har provat?

Har inte hört begreppet "Visa on Arrival", men använde mig av E-tourist Visa vid inresa för några veckor sedan.

Ansökningen online gick väldigt smidigt för min del, enbart en debitering och fick visumet via mail på mindre än ett dygn. De svarade även på frågor via tjänstens kontakt-mail på under ett dygn.

Kön för E-tourist Visa vid ankomst var mycket kortare än för "traditionellt" visum, så gick betydligt fortare genom immigrations.

VÄLDIGT dumt att man får blanketter för ifyllnad av resenärs-uppgifter först vid ankomst på flygplatserna istället för på flighten.

Det enda minuset med E-tourist Visa jämfört med i passet är att det förstnämnda bara ger rätt till en inresa. Om man nu tänkt röra sig över gränser under vistelsen.
 

HON-II

Medlem
Har inte hört begreppet "Visa on Arrival", men använde mig av E-tourist Visa vid inresa för några veckor sedan.

Ansökningen online gick väldigt smidigt för min del, enbart en debitering och fick visumet via mail på mindre än ett dygn. De svarade även på frågor via tjänstens kontakt-mail på under ett dygn.

Du har inte fått ett "visum via mail". Visumet har Du bara erhållit, när visumet är stämplat i Ditt pass vid port of entry, d.v.s. passinspektören har sista ordet = "visa on arrival".
 

thsred

Medlem
Du har inte fått ett "visum via mail". Visumet har Du bara erhållit, när visumet är stämplat i Ditt pass vid port of entry, d.v.s. passinspektören har sista ordet = "visa on arrival".

Passkontrollanterna har väl alltid sista ordet, även om du har fått ett visa inklistrat i passet innan du reser till landet i fråga.
 

HON-II

Medlem
Passkontrollanterna har väl alltid sista ordet, även om du har fått ett visa inklistrat i passet innan du reser till landet i fråga.

Visst är det så. Men då har Du något i passet innan Du åker. I det andra fallet får Du det vid ankomsten. Tror att frågan tidigare gällde termen "visa on arrival".
 

Brandten

Medlem
Hur är det med visum och så till Indien, behövs det? Två olika scenario:

1) Jag landar och håller mig air side i 6h till nästa flyg går.

Eller

2) Jag landar och behöver ta mig till ett Regus kontor utanför flygplatsen för ett möte.
 
Toppen