Senaste nytt

Incidentrapport SK 943 11/01/10?

Samma för mig. Bältet är alltid på när jag sitter i stolen.
Jag undrar varför inte finns vridbar hållare på toasitts som används på toa i rymdstation.
 
Med tanke på vad som kan kastas upp från toalettskålen ifall man råkar ut för turbulens, så undviker jag nog helst att gå på muggen om det är skakigt i luften...
 
"Störtdök" som i "nosen tippade neråt" eller som i "vi kastades 100 meter neråt"?

Det senare kan lätt förklaras med turbulens.

Störtdök som i att nosen tippade neråt och alla passagerare trodde de skulle dö. Verkar ha varit en mycket traumatisk händelse för honom och han undviker helst att flyga efter det.
 
Om man verkligen störtdök låter det ju som en emergency descent till följd av ett tryckfall. Men det brukar ju följas av mycket information kring vad som hänt, landning omgående etc. Fortsatte de bara som vanligt sen?

Långdistansplanen på CPH är danskregistrerade, väl? Om detta räknades som ett tillbud bör i så fall en rapport finnas att tillgå hos Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
 
Last edited:
Jag undrar varför inte finns vridbar hållare på toasitts som används på toa i rymdstation.

Om ni undrar, så här ser toalett i rymdstation ISS ut.
sanitariou_espacio.jpg


Man vrider 2 sidospakarna mot sig själv och låser ovanpå knäerna.
 
Om man verkligen störtdök låter det ju som en emergency descent till följd av ett tryckfall. Men det brukar ju följas av mycket information kring vad som hänt etc. Fortsatte de bara som vanligt sen?

[/URL]

Ingen som helst information i från cockpit efter det att kapten hysteriskt ropat ut "everybody sit down", inte ens efter landning sa de något.
 
Eftersom även mindre incidenter rapporteras och en sån här händelse utan tvekan hade rapporterats, så var det här kanske bara en bra story... Jag säger inte att personen i fråga inte uppfattade situationen som farlig. Men många gånger uppfattar resenärer kraftig turbulens, ovanliga ljud m.m. som att planet är på väg att störta. Är man flygrädd sedan tidigare blir ju inte saken ett dugg bättre... Dock lite oproffsigt av besättningen att inte förklara vad som hände för de resenärer som blev rädda (även om det var ofarligt).
 
Bra läsning: Ask the pilot

Fliers tend to overestimate the effects of turbulence by orders of magnitude. “We dropped like 500 feet in two seconds!” If I’ve heard that once, I’ve heard it a thousand times. In truth, a jetliner’s altitude is rarely displaced by more than about 50 feet; its bank (turn) and pitch (nose up/down) will seldom change more than a few degrees.
 
Toppen